مجله تکنولوژی

متاورس (Metaverse) چیست و چگونه کار می کند؟

متاورس

پیشرفت تکنولوژی و در سال های اخیر همه گیری ویروس کرونا باعث شده افراد به دنیای مجازی علاقه بیشتری نشان دهند. یکی از تازه ترین امکانات دنیای مجازی، متاورس (Metaverse) یا به اصطلاح “محیط مجازی مشترک” است. در این مقاله متاورس و چگونگی کارکرد آن را توضیح خواهیم داد.

متاورس چیست؟

متاورس، اصطلاحی است که برای اولین بار در داستان های علمی تخیلی ابداع شد، ترکیبی از پیشوند Meta، به معنی فراتر، و verse به معنی جهان است.

در واقع متاورس به جهان های مجازی مشترک اشاره دارد که در آن اغلب با استفاده از ارز دیجیتال، می توان زمین، ساختمان ها، آواتار ها و حتی نام ها را خرید و فروش کرد. در این محیط افراد می توانند با دوستان خود بگردند، از ساختمان ها بازدید کنند، در ازای پرداخت مبلغی کالا یا خدمات دریافت کنند و یا در همایش یا کنسرت شرکت کنند.

این تکنولوژی جدید با شروع همه‌گیری ویروس کرونا محبوبیت زیادی پیدا کرد. زیرا اقدامات مربوط به قرنطینه های خانگی و سیاست‌ های دورکاری باعث شد، افراد بیشتری هم برای کسب و کار و هم برای تفریح آنلاین باشند و از امکانات مختلف و متنوع اینترنت استفاده کنند.

این تکنولوژی در طیف گسترده ای از موقعیت کاربرد دارد و بسیاری از واقعیت های مجازی را در بر می گیرد، از ابزار های محل کار گرفته تا بازی ها و شبکه های اجتماعی.

بسیاری از پلتفرم‌ های جدید از فناوری بلاکچین استفاده می‌کنند و از ارز های دیجیتال و توکن‌ های غیرقابل تعویض (NFT) استفاده می‌ کنند و امکان ساخت، مالکیت و کسب درآمد نوع جدیدی از دارایی دیجیتال غیر متمرکز را فراهم می‌ کنند.

توکن غیرقابل تعویض (NFT)

توکن غیر قابل تعویض یا منحصر به فرد یا NFT Token نوعی ارز دیجیتال است که قابلیت تعویض با سایر ارز های دیجیتال را ندارد.

برای درک بهتر به این مثال در دنیای واقعی توجه کنید. یک بلیط هواپیما را در نظر بگیرید. تفاوت‌ های کوچکی بین بلیت‌ های هواپیما وجود دارد، اما در کل این بلیت‌ ها نوع اطلاعات منحصر به‌ فردی نظیر ساعت پرواز، شماره صندلی، مقصد پرواز، هزینه بلیت و… را دارند که آن ها را غیر قابل تعویض می‌ کند. پس حالا با همین مثال می‌ توانیم دو تفاوت عمده بین توکن های NFT و FT غیر قابل تعویض و قابل تعویض را نام ببریم: مقدار اطلاعاتی که دارند و (غیر) تعویض پذیری.

بلاکچین چیست؟

بلاک چین پایگاه داده ای است که در شبکه ای از رایانه ها به اشتراک گذاشته می شود. هنگامی که یک رکورد به زنجیره اضافه شد، تغییر آن بسیار دشوار است. برای اطمینان از یکسان بودن تمام نسخه های پایگاه داده، شبکه به طور مداوم بررسی می شود.

بلاک چین برای پشتیبانی از ارز های دیجیتال مانند بیت کوین استفاده شده است، اما بسیاری از کاربرد های احتمالی دیگر نیز در حال ظهور هستند.

بازیکنان اصلی چه کسانی هستند؟

متاورس را می توان به طور کلی به دو نوع پلتفرم مجزا تقسیم کرد.

اولین مورد بر ساخت یک متاورس مبتنی بر بلاکچین، با استفاده از NFT ها و ارز های دیجیتال متمرکز است. پلتفرم‌ هایی مانند Decentraland و The Sandbox به افراد اجازه می‌ دهند تا قطعات مجازی زمین را خریداری کنند و محیط‌ های خود را ایجاد کنند.

گروه دوم از متاورس برای اشاره به جهان های مجازی به طور کلی استفاده می کنند، جایی که افراد می توانند برای تجارت یا تفریح با هم ملاقات کنند. فیسبوک در ماه جولای اعلام کرد که در حال ایجاد یک تیم محصول برای کار بر روی متاورس است.

متاورس و فیس بوک

Roblox، Fortnite و Minecraft، و تمام پلتفرم‌ های بازی که در آن کاربران می‌ توانند در بازی‌ ها به رقابت و همکاری بپردازند و همچنین بازی‌ های خود را بسازند، در این دسته قرار می‌ گیرند.

خرید و کسب درآمد در متاورس

در حالی که بسیاری از پلتفرم‌ های متاورس حساب‌ های رایگانی را برای پیوستن افراد فراهم می‌ کنند، افرادی که دارایی‌ های مجازی را در پلتفرم‌ های مبتنی بر بلاک چین معامله می‌ کنند باید از ارز های دیجیتال استفاده کنند.

چندین پلتفرم مبتنی بر بلاک چین برای خرید و تجارت دارایی های مجازی به توکن های رمزنگاری مبتنی بر اتریوم مانند MANA برای Decentraland و SAND برای The Sandbox نیاز دارند.

در Decentraland، کاربران می توانند آثار هنری NFT را مبادله کنند یا هزینه ورود به یک نمایشگاه یا کنسرت مجازی را دریافت کنند. آن ها همچنین می توانند با تجارت زمین که قیمت آن در چند سال گذشته افزایش یافته است، درآمد کسب کنند.

در Roblox، کاربران می توانند با دریافت هزینه از سایر کاربران برای دسترسی به بازی هایی که ایجاد می کنند، درآمد کسب کنند.

آینده متاورس

مشخص نیست که متاورس پیشرفته، که تمام امکانات زندگی واقعی را دارد، تا چه حد توسعه می یابد یا چقدر طول می کشد تا توسعه یابد.

بسیاری از پلتفرم‌ های متاورس مبتنی بر بلاک چین هنوز در حال توسعه فناوری واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) هستند که به کاربران اجازه می‌دهد به طور کامل در فضا تعامل داشته باشند.

شرکت های بزرگ فناوری در حال پرش به فضا هستند و فیس بوک (FB.O)، (GOOGL.O) گوگل و شرکت مایکروسافت (MSFT.O) در انتظار رشد شرکت های پردازش فضای ابری و VR سرمایه گذاری می کنند.

منبع: reuters.com

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *