ترفند, ترفند کامپیوتر

علت داغ شدن لپ تاپ و راه های جلوگیری از آن

علت داغ شدن لپ تاپ

داغ شدن لپ تاپ یکی از مشکلات هر کاربر است که با آن مواجه می شود. گرمای بیش از حد لپ تاپ موجب خسارت به اجزای داخلی لپ تاپ و همچنین تاثیر گذاشتن بر عملکرد لپ تاپ می شود و درنهایت باعث ایجاد هزینه و کاهش بازدهی لپ تاپ می شود. ما در این مقاله به بررسی دلایل داغ شدن لپ تاپ ها پرداخته و روش های جلوگیری از این موضوع را بررسی خواهیم نمود. در ادامه با ما همراه باشید.

علت داغ شدن لپ تاپ

داغ شدن بیش از حد لپ تاپ می تواند باعث صدمه دیدن اجزای داخلی آن شود. به همین دلیل ممکن است در اثر کار بی وقفه با کامپیوترهای قابل حمل و نوت بوک ها، این دستگاه های کامپیوتری دچار مشکلات جدی شوند. بعضی مواقع کاربر درحال انجام کار با لپ تاپ است، که ممکن است لپ تاپ به یک باره خاموش شود. این مساله حتی ممکن است منجر به سوختگی لپ تاپ و از بین رفتن اطلاعات لپ تاپ شود که در بسیاری از موارد، دلیل آن داغ شدن بیش از حد لپ تاپ می باشد. به همین دلیل حد الامکان سعی کنید لپ تاپ خود را خنک نگه دارید.

یکی از روش هایی که می توان برای خنک کردن لپ تاپ از آن استفاده کرد، این است که از خنک کننده های لپ تاپ رومیزی، که این روزها جای خود را در بازار پیدا کرده اند استفاده کنیم. این خنک کننده ها در برند های مختلف وجود دارند. از جمله ی این برند ها می توان به دیپ کول، هترون و گرین اشاره کرد که جزو بهترین کمپانی های سازنده خنک کننده لپ تاپ هستند.

ما در ادامه تعدادی از مهمترین دلایل داغ شدن بیش از حد لپ تاپ ها را بررسی نموده ایم و در نهایت روش های جلوگیری از این عوامل را نیز مورد بحث و بررسی قرار داده ایم.

1. مسدود شدن دریچه خروجی

اگر شما به سمت چپ لپ تاپ خود نگاه کنید دریچه خروجی لپ تاپ خود را می بینید. در برخی از لپ تاپ ها دریچه خروجی در پشت آن تعبیه شده است.

به مرور زمان ممکن است مقدار قابل توجهی گرد و غبار، محفظه تهویه هوا لپ تاپ شما را مسدود کند. بنابراین گرمای تولید شده نمی تواند از بدنه لپ تاپ خارج شود. همین امر موجب داغ شدن لپ تاپ شما می شود.

2. دمای محیط

حتی اگر پس از کار نکردن همچنان لپ تاپ شما داغ باشد، ممکن است به دلیل درجه حرارت محیطی که لپ تاپ در آن قرار دارد باشد. هرچه دمای محیط داغ تر باشد امکان صدمه دیدن لپ تاپ نیز بیشتر می شود.

3. قراردادن لپ تاپ روی سطح نادرست

یکی دیگر از دلایل داغ شدن لپ تاپ ممکن است به دلیل قرار دادن لپ تاپ روی سطح نادرست باشد، که جریان خروج هوا از دریچه های لپ تاپ را مسدود می کند.

علت داغ شدن لپ تاپ

بهتر است لپ تاپ را روی یک سطح سخت، صاف و مناسب قرار بگیرد تا جریان هوا به صورت آزادانه در گردش باشد.

4. فن معیوب

اگر فن های داخلی لپ تاپ به درستی کار نکنند، ممکن است گرمای بیش از حد به وجود بیاید، که این خود نیز می تواند علت داغ شدن لپ تاپ شما باشد. دراین صورت توصیه می شود با استفاده از ابزارهای مختلف، به تست فن های لپ تاپ خود بپردازید.

5. سخت افزار جدید

اغلب مردم لپ تاپ های خود را با افزودن رم، هارد دیسک و حتی کارت صدای جدید ارتقا می دهند. این تغییر در سخت افزار لپ تاپ شاید به طور غیرمستقیم از انرژی بیشتری استفاده می کند و شروع به گرم شدن بیشتر می کند. این اتفاق معمولا زمانی رخ می دهد که لوازم جانبی نصب شده توسط سازنده تایید و توصیه نمی شوند.

علت داغ شدن لپ تاپ

6. استفاده بیش از حد از لپ تاپ

اگر از یک لپ تاپ بیش از حد استفاده شود، ممکن است باعث ایجاد حرارت و گرما شود. به عنوان مثال، استفاده از لپ تاپ برای اجرای بازی های رایانه ای سنگین، باعث استفاده حداکثری از توان کارت گرافیک و پردازنده می شود که منجر به داغ شدن بیش از حد لپ تاپ می گردد. اجرای نرم افزارهای گرافیکی و محاسباتی، رندرینگ و استخراج ارز دیجیتال، از جمله مواردی است که باعث افزایش بسیار زیاد گرمای لپ تاپ می گردد.

7. ناکارآمدی Heat Sink

در Cpu، اگر Heat Sink از کار بیافتد نمی تواند لپ تاپ را به اندازه کافی خنک کند. هیت سینک قطعه ای فلزی است که معمولا روی پردازنده ها نصب شده و گرمای تولید شده توسط پردازنده را به خود جذب می کند. این قطعه در مجاورت هوا، توسط فن های خنک کننده CPU، به سرعت خنک شده و باعث سرد شدن CPU می گردد.

راه های جلوگیری از داغ شدن لپ تاپ

حال که دانستیم، چه دلایلی می تواند منجر به داغ شدن لپ تاپ ها شود، در ادامه به سراغ روش های خنک کردن لپ تاپ ها و جلوگیری از داغ شدن بیش از حد آن ها می پردازیم.

1. استفاده از اسپری هوای فشرده

همانطور که گفته شد به مرور زمان ممکن است پس از چند ماه استفاده از لپ تاپ گرد و غبار دریچه خروجی لپ تاپ شما را مسدود کند. برای تمیز کردن دریچه خروجی می توانید از اسپری های حاوی هوای فشرده استفاده کنید.

اسپری تمیز کننده لپ تاپ

برای تمیز کردن لپ تاپ ابتدا باید سیستم خود را خاموش کنید و سپس اسپری را به قسمت درزها و سوراخ های دریچه لپ تاپ بزنید تا گرد و غبار از آنجا رانده شود.

2. قرار دادن لپ تاپ بر روی جسم سخت

هنگام استفاده طولانی مدت از لپ تاپ آن را برروی جسمی سخت و مسطحی مانند کتاب، میز و … قرار دهید، تا جریان هوا به راحتی انتقال پیدا کند و از بدنه لپ تاپ خارج شود. این کار به خنک شدن لپ تاپ شما کمک بسیاری می کند.

3. استفاده از پایه خنک کننده لپ تاپ

علت داغ شدن لپ تاپ

امروزه برای افزایش طول عمر لپ تاپ ها، بهتر است از پایه خنک کننده یا کول پد استفاده کنید. خنک کننده ها معمولا از 1 الی 2 فن تشکیل شده اند که به وسیله این فن ها کیفیت عملکرد لپ تاپ ارتقا پیدا می کند.

جنس پایه های خنک کننده اکثرا از نوع آلومینیوم است که گرمای لپ تاپ را جذب می کند. به عبارتی مانند حرارت گیر عمل می کند و به خنک ماندن لپ تاپ کمک می کند. خنک کننده های لپ تاپ دارای انواع مختلفی می باشند و بسیار کارآمد هستند.

برای اجرای بازی های رایانه ای روی لپ تاپ ها و همچنین تماشای فیلم یا اجرای نرم افزارهای محاسباتی پیچیده، پایه های خنک کننده لپ تاپ می تواند بسیار کاربردی باشد که علاوه بر خنک کردن قطعات داخلی لپ تاپ، باعث ایجاد زاویه دید بهتری نیز برای کاربر می شوند.

خرید خنک کننده لپ تاپ

خرید و مقایسه انواع خنک کننده لپ تاپ

شما می توانید از بخش فروشگاه، به بررسی و مقایسه انواع مختلفی از کول پد ها و خنک کننده های لپ تاپ پرداخته و در صورت تمایل، خرید خود را به صورت مستقیم و با بهترین قیمت، انجام دهید.

4. خنک کردن محیط

همیشه سعی کنید در محیطی با لپ تاپ خود کار کنید که از هوای خنک برخوردار است. هر چه سیستم در هوای خنک قرار بگیرد کیفیت عملکرد آن نیز ارتقا پیدا می کند. البته استفاده از لوازم الکترونیکی در دماهای خیلی پایین با مشکل مواجه می شود. چراکه این ابزار بر اساس حرکت الکترون ها کار می کنند و در دماهای پایین سرعت انتقال الکترون ها، به شدت کاهش پیدا می کند.

جلوگیری از داغ شدن لپ تاپ
هرچه دمای محیط خنک تر باشد، عملکرد دستگاه ما بهتر خواهد شد.

5. تنظیمات نرم افزاری کاهش حرارت

  1. استفاده از نرم افزار های کنترل کننده دمای لپ تاپ
  2. میزان بار گذاری CPU را کاهش دهید.
  3. سعی کنید بازی های رایانه ای را روی لپ تاپ های کاری و معمولی انجام نداده و برای این منظور از لپ تاپ های گیمینگ استفاده کنید.


نکات دیگری که برای خنک کردن لپ تاپ باید به آن توجه کرد:

  1. چک کردن فن های داخلی لپ تاپ
  2. از کار کردن با لپ تاپ به صورت طولانی مدت خود داری کنید.
  3. هرگاه به لپ تاپ احتیاج ندارید بهتر است آن را خاموش کنید.
  4. استفاده از نرم افزار های کنترل حرارت و تنظیم دما لپ تاپ
  5. دریچه های خروجی را تمیز کنید.

Gerelateerde berichten