مجله تکنولوژی

صفحه نمایش انعطاف پذیر چیست؟ چگونه کار می کند

صفحه نمایش انعطاف پذیر

صفحه نمایش انعطاف پذیر نمایشگرهایی هستند که به طور کامل قابل انعطاف می باشند. همانطور که سامسونگ بزرگترین تولید کننده نمایشگرهای OLED است، انتظار داریم در نمایشگر های انعطاف پذیر یکی از بازیکنان اصلی در بازار باشند. این تکنولوژی یک پیشرفت بسیار جالب در صفحه نمایش است که دارای تعداد زیادی مزایا و استفاده های بسیار زیادی است.

بزرگترین مشکل در ساخت صفحه نمایش انعطاف پذیر، شیشه بود. همانطور که می دانید شیشه خم نمی شود، ضخیم و سنگین است، هم چنین به راحتی شکسته می شود. صفحه نمایش انعطاف پذیر به طور گسترده ای به تکنولوژی موجود، به نام LED، بستگی دارد.

نمایشگر انعطاف پذیر

صفحه نمایش های سنتی LED از اجزای ارگانیک استفاده می کنند. در LCD ها از یک منبع جداگانه برای ایجاد نور استفاده می شود. در این نوع نمایشگر می توان میزان نور را به سادگی و با توجه به محیطی که در آن قرار دارد، کم یا زیاد کرد. ولی OLED ها در واقع با عبور جریان الکتریسیته از موادی که این رنگ‌ها را تولید می کنند، کار می کنند. همچنین هر پیکسل به صورت مستقیم نور ساتع می‌کند. بنابراین در صفحه نمایش های منطعف لایه های شیشه ای را با پرده های نازک پلاستیکی جایگزین می کند که این پرده های نازک می توانند بدون شکستگی خم شوند و قابلیت انعطاف داشته باشند.

مزایای صفحه نمایش انعطاف پذیر چیست؟

نمایشگرهای LCD و LED


در حال حاضر تکنولوژی صفحه نمایش های LCD و LED به دنیا عرضه شده اند.

برای دیدن بهترین مانیتورهای موجود به صفحه زیر مراجعه کنید.

در حال حاضر تکنولوژی صفحه نمایش های LCD و LED به دنیا عرضه شده اند. اما صفحه نمایش های منطعف دارای مزایای خاصی نسبت به نمایشگرهای سنتی هستند که در ادامه به شرح آن ها پرداخته ایم.

  • باریک شدن: نمایشگرهای منطعف بطور قابل توجهی باریک تر هستند، به طوری که باریک ترین نمایشگر هایی هستند که تاکنون دیده اید.
  • وزن کم: از آنجایی که صفحه نمایش انعطاف پذیر از شیشه استفاده نمی کند، به مراتب سبک تر است.
  • طول عمر بیشتر: بالطبع طول عمر این نوع نمایشگر ها بیشتر از سایر نمایشگرهای موجود در جهان می باشد. زیرا پرده های پلاستیکی کمتر از شیشه آسیب پذیر هستند.
  • قیمت این نوع نمایشگر ها در دراز مدت ممکن است به دلیل سبک بودن

معایب صفحه نمایش انعطاف پذیر چیست؟

مانیتور های منعطف

اگر چه “دوام و طول عمر بیشتر” را به عنوان یکی از مزایای نمایشگرهای انعطاف پذیر ذکر کردیم، اما این شاخص می تواند موجب افت کیفیت تکنولوژی شود. با حدود 4 لایه اجزای سازنده و یک پوشش محافظ در اطراف آن، احتمالا بعد از مدتی شاهد کمی سایش هستیم.

یکی از مزایای استفاده از شیشه برای پوشش غشاء نازک ترانزیستور و دیگر اجزای داخلی نمایشگر این است که مدار را از رطوبت و هر چیز دیگری که ممکن است باعث بروز مشکل شود، در امان نگه می دارد. قطعا پوشش پلاستیکی در حفظ رطوبت به اندازه شیشه مناسب نیست، به خصوص اگر نقصی پس از انعطاف بیش از حد ظاهر شود.

کاربردهای صفحه نمایش انعطاف پذیر چیست؟

اولین تولید صفحه نمایش انعطاف پذیر، دستگاه هایی با صفحه نمایش خمیده یا منحنی بوده است. هر چند ممکن است به طور کامل “انعطاف پذیر” نباشند، اما از این تکنولوژی استفاده می کنند. به عنوان مثال، در یک تلفن همراه، دستگاه لزوما یک صفحه مستطیلی ندارد، بلکه می تواند دارای یک صفحه نمایشی باشد که قابلیت انعطاف پذیری را دارد. البته تاکنون گوشی های تلفن همراه زیادی با نمایشگر های منطعف به بازار عرضه شده اند.

نمایشگر LG

سامسونگ در اوایل سال 2018 اعلام کرد که صفحه نمایش OLED انعطاف پذیر را ساخته است. در آینده ممکن است گوشی یا تبلتی را ایجاد کنند که بتواند جمع شود و در یک جیب جا شود. البته، پیش از این تکنولوژی، باید تمام باتری ها و دیگر مدارهای داخلی قابلیت خم شدن داشته باشند که برخی از این موارد در حال توسعه هستند. به عنوان مثال، شرکت LG، سازنده قطعات الکترونیکی، در حال كار بر روی نوعی باتری است که بتواند منحنی شود، فشار را تحمل کند و انعطاف پذیر باشد. تولید کنندگان دیگر در حال توسعه لپ تاپ هایی هستند که در عین حال، دارای یک صفحه نمایش انعطاف پذیر با یک بدنه سفت و سخت باشد.

هم چنین صفحه نمایش منعطف می تواند حمل گوشی را آسان تر کند. Lenovo مدل اولیه smartwatch را که به اندازه گوشی است و در اطراف مچ دست پیچیده است، توسعه داد. ماشین ها همچنین می توانند از صفحه نمایش های قابل انعطاف برای ایجاد داشبورد دیجیتال بهره مند شوند. همچنین یک میزکار با صفحه نمایشگری که می تواند خم شود نیز در حال توسعه است. نمایشگرها می توانند در مبلمان، لوازم خانگی یا پوشیدنی هایی مانند لباس و جواهرات گنجانده شوند.

Gerelateerde berichten