مجله تکنولوژی

تفاوت مانیتورهای LED و LCD به زبان ساده

تفاوت مانیتور های lcd و led

بدون شک مانیتورهای LCD و LED از تکنولوژی یکسان برای تولید محتوای تصویر استفاده می کنند. تنها تفاوت LCD و LED  این است که “چگونه صفحه نمایش روشن می شود؟”
نمایشگرهای ال‌ سی‌ دی از دو لایه مواد شفاف تشکیل شده‌اند  یکی از این لایه‌ها، کریستال‌های مایع را نگه می‌دارد. این کریستال‌ها خودشان نور ندارند و از یک منبع خارجی مثل لامپ‌های فلورسنت نور می‌گیرند. این صفحه نمایش از چندین سلول تشکیل شده که هر یک از آنها دو صفحه شیشه‌ای مجزا دارد. در فاصله بین این دو صفحه، گاز نئون – زنون تزریق می‌شود که در روند تولید به صورت پلاسما (مایع) درمی‌آید. هنگام اتصال تلویزیون به برق، این گازها فسفرهای آبی، قرمز و سبز تولید می‌کنند و در نهایت موجب شکل‌گیری تصویر می‌شوند.

در تلویزیون‌ های ال‌ ای‌ دی نیز برای روشن کردن صفحه نمایش از دیودهای ساطع‌‌کننده نور (LED) در قسمت پشت یا دورتا دور آن استفاده می‌شود. با بهره‌ گیری از این چراغ‌ها تصاویر مشکی طبیعی‌ تر به نظر می‌رسند و کنتراست آنها هم  بالاتر می‌رود.

تفاوت LED و LCD در کنتراست تصویر

تفاوت  دیگر نمایشگر LCD  و LED در کنتراست تصویر می باشد  شفافیت یک تصویر به طور مستقیم با نرخ بازخوانی آن ارتباط دارد. نرخ بازخوانی به تعداد دفعاتی که یک عکس هر ثانیه تغییر می کند، اشاره دارد.

مانیتورهای LED دارای نرخ بازخوانی بالاتری از مانیتورهای LCD هستند، و این توهم را ایجاد می کند که همان تصویر ورودی با یک کیفیت بالاتر در مانیتور LED نسبت به LCD نمایش داده می شود .

ال‌ سی‌ دی‌ ها برای ایجاد تصاویر تیره باید کریستال‌ها را بچرخانند و راه نوری را که از پشت صفحه می‌تابد، سد کنند. این مساله یکی از مشکلات عمده آنهاست زیرا با ممانعت از تابش نور، کنتراست تصویر کاهش می‌یابد و جزئیات آن از بین می‌رود. اما در تلویزیون‌های ال‌ ای‌ دی با استفاده از قابلیت تیرگی موضعی، میزان نور صفحه کنترل و این مشکل برطرف می‌شود. در حقیقت ال‌ ای‌ دی‌ها به جای ممانعت از تابش نور، آن را پشت تصاویر مشکی کم‌ رنگ می‌کنند. به این ترتیب تصاویر تیره بهتری به دست می‌آید .

تفاوت LED LCD
تفاوت نمایش سطح تیرگی در LCD و LED

انواع نوردهی پس زمینه در LED

نوردهی پس زمینه LED به انواع Direct و Edge طبقه‌بندی می‌شود.

Direct Type Edge Type روش استفاده از LED
۵۱۲~۹۶۰ ۲۰۰~۴۰۰ تعداد LED
ممکن است ممکن نیست کاهش نوردهی
تصویری روشن، واضح و خیره‌کننده کم روشنایی
بازتولید کامل رنگ اصلی تصویر روشنایی و بیان رنگ محدود بیان تصویر

تفاوت LED و LCD در مصرف انرژی

بین انواع تلویزیون‌های HD ، ال‌‌ ای‌ دی‌ کمترین میزان مصرف انرژی را دارد و می‌تواند تا 40 درصد از میزان مصرف انرژی بکاهد. بعد از آن ال‌سی‌دی ، به دلیل داشتن منبع نور جداگانه مقدار بیشتری انرژی می‌طلبد.

تفاوت قیمت ال سی دی و ال ای دی

شاید بزرگترین مزیت ال سی دی نسبت به  ال ای دی قیمت مناسب تر آن باشد که البته به این دلیل است که  از مدتها قبل در تولید بوده اند و هزینه های اجزاء آن به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
ال ای دی نیز به دلیل جدید بودن تكنولوژی و عرضه تازه آن در بازار در حال حاضر بسیار گران است و برای كشورهایی كه هزینه انرژی در آنها بالا است مقرون به صرفه تر می نماید.

نسل جدید LED

متخصصان و کاربران هر دو بر این نظرند که ‎OLED (organic light emitting diode ) ها یا دیودهای نوری ارگانیک نوآوری جدیدی هستند که با بهره بردن از این تکنولوژی جدید، آینده روشنایی را متحول خواهند کرد. OLED ها تنها ۲ میلی متر ضخامت داشته که این موضوع باعث از بین رفتن محدودیت های بیشتری برای طراحان روشنایی خواهد شد. استفاده از خاصیت دفیوزر یا رفلکتور بودن ماژول نوری OLED ها می تواند زیبایی منحصر به فردی را به وجود آورد.

تفاوت LED LCD
تفاوت کیفیت تصویر در LED/LCD و OLED

ساختمان یک OLED

ساختمان OLED شامل قرارگیری لایه های نیمه هادی و الکترودها است. یکی از رایج ترین روش ها استفاده از یک لایه شیشه ای با پوشیده شده با اکسید قلع به عنوان آند شفاف و یک لایه فلزی غیرشفاف به عنوان کاتد است. و ضخامت لایه ارگانیک کمتر از یک میکرون می باشد.

ویژگی های تکنولوژی OLED

از آنجا که OLED ها خواص ویژه ای دارند، می توانند مزایایی برایمان فراهم سازند که هرگز در گذشته در دسترس نبوده اند از جمله:

• تابش یکنواختی از منبع نوری دارند و در هنگام خاموش بودن ظاهری آینه مانند و سفید رنگ دارند.

• بسیار نازک و در نتیجه بسیار سبک هستند.

• درصد نمود رنگ بالا و کیفیت نور بالایی دارند.

• رنگ نور سفید گرم آنها می تواند فضایی لذت بخش به وجود آورد.

• پتانسیلی برابر یا حتی بیشتر از لامپ های فلوئورسنت و بخارجیوه در کارایی و طول عمر دارند.

•هیچ گونه طیف UV یا IR تولید نمی کنند که باعث می شود گزینه مناسبی برای روشنایی اجسام حساس به طیف های خاص باشند.

• محصولاتی که در آینده با این نوع از منابع نوری تولید شوند می توانند بسیار انعطاف پذیر باشند.

انواع مانیتورهای LED و LCD

معرفی و امکان خرید انواع مانیتورهای ال ای دی و ال سی دی با بهترین و مناسب ترین قیمت

بیشتر بخوانید!

اگر مایل به دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص انواع مانیتورهای اسپیکر دار هستید، می توانید به مبحث “معرفی مانیتورهای اسپیکردار” از طریق لینک مشخص شده مراجعه کنید.

فروشگاه تک یک

فروشگاه آنلاین تجهیزات و لوازم جانبی کامپیوتر

Gerelateerde berichten