آموزش

آموزش تایپ ده انگشتی برای تبدیل شدن به یک تایپیست حرفه ای

تایپ ده انگشتی

تایپ ده انگشتی یکی از مهارت های مهم برای تمام کسانی است که با کامپیوتر و سیستم های کامپیوتری سر و کار دارند یا در ادارات مشغول به کار هستند. در واقع تایپ ده انگشتی مهارتی است که از حس لامسه و تمام انگشتان دست شما استفاده می کند. آموزش تایپ ده انگشتی بسیار ساده است ولی تنها چیزی که شما را در این راه بعد از یادگیری این مهارت به یک تایپیست حرفه ای تبدیل می کند تمرین زیاد است. هر چند در ابتدا این کار بسیار سخت است، چرا که مثل فردی نابینا قرار است از حافظه و حس لامسه خود استفاده کنید، بدون نگاه کردن به کیبورد. اما بعد از مدتی هنگام تایپ دیگر نیازی به فکر کردن برای یافتن جای کلید های مختلف نیست چرا که ذهن شما دیگر جای حروف را یاد گرفته است.

در ابتدا بهتر است تایپ ده انگشتی را برای زبان فارسی آموزش ببنید سپس به آموزش این مهارت برای زبان انگلیسی بپردازید. اگر شما هم دوست دارید مثل یک تایپیست حرف ای موقع تایپ از شنیدن صدای کیبورد به صورت پیوسته لذت ببرید و سرعت، دقت و تمرکز خود را افزایش دهید با ما تا انتهای این پست همراه باشید.

مزایای تایپ ده انگشتی

  1. یکی از مزایای تایپ ده انگشتی که بسیار مورد توجه است و دلیل یادگیری این مهارت برای بسیاری از افراد هم هست، افزایش سرعت است.
  2. با این که در ابتدا ممکن است هنگام تایپ با این روش اشتباهات زیادی داشته داشته باشید اما بعد از مدتی تمرین کردن این روش دقت شما را هنگام تایپ بالا تر می برد.
  3. در این روش همان طور که از نامش هم مشخص است شما از تمام انگشتان خود به یک اندازه استفاده خواهید کرد بنابراین هیچ یک از انگشتان شما دچار آسیب نمی شود.
  4. همچین از آنجایی که هنگام تایپ شما به پایین نگاه می کنید و دوباره به مانیتور نگاه می کنید بعد از مدتی عضلات گردن شما خسته می شود و به مرور در این ناحیه دچار آسیب خواهید شد.
  5. از مهم ترین مزیت های تایپ به این روش افزایش تمرکز شماست چرا که دیگر نیازی نیست برای تایپ به کیبورد خود نگاه کنید و دنبال حروف بگردید و فکر کنید.
  6. از دیگر مواردی که می توان به عنوان مزیت برای این مهارت عنوان کرد این است که شما چون در حال تایپ به مانیتور نگاه می کنید اشتباهات تایپی خود را در همان لحظه می بینید و ویرایش می کنید و نیازی هم به خواندن دوباره متن برای یافتن اشتباهات تایپی نیست.

آیا لازم است که تایپ ده انگشتی را برای هر دو زبان فارسی و انگلیسی آموزش ببینیم؟

پاسخ این سوال بستگی به شما دارد که با کدام یک بیشتر سر و کار داشته باشید. به طور مثال برنامه نویسان که با هر دو زبان سر و کار دارند باید این مهارت را برای هر دو زبان فرا بگیرند. اما اگر کار شما به صورتی است که فقط با یکی از این زبان ها سر و کار دارید، زبان مورد نیاز خود را در الویت برای یادگیری تایپ ده انگشتی قرار دهید، سپس در زمان مناسب می توانید به سراغ یادگیری تایپ ده انگشتی برای زبان دیگری بروید.

تایپ ده انگشتی چطور از حس لامسه کمک می گیرد؟

اگر دقت کرده باشید در کیبورد روی کلید های “ب” و “ت” برجستگی هایی وجود دارد. شما به کمک این برجستگی ها می توانید موقعیت بقیه دکمه ها را پیدا کنید. در این روش انگشت اشاره دست راست روی حرف “ت” قرار می گیرد و انگشت اشاره دست چپ بر روی حرف “ب”، انگشتان شست نیز روی space قرار می گیرند. به این ترتیب موقعیت بقیه انگشتان نیز برای شما مشخص می شود. در واقع موقعیت انگشتان شما در شروع تایپ باید مانند تصویر زیر باشد.

موقعیت قرار گیری انگشتان روی کیبورد در تایپ ده انگشتی

مکمل های تایپ ده انگشتی

شما باید علاوه بر تایپ ده انگشتی به دکمه های میانبر نیز آشنایی کامل داشته باشید و بدانید برای تایپ برخی حروف مثل حرف ژ در کیبورد باید چه دکمه هایی را به طور هم زمان بزنید. همچنین برای آموزش و تمرین نرم افزار ها و سایت های زیادی وجود دارد که این مهارت را به طور استاندارد حال با دریافت هزینه یا بدون دریافت هزینه به شما آموزش می دهند و محیطی برای تمرین شما فراهم می کنند.

در ادامه ما تعدادی از بهترین اپلیکیشن ها و سایت ها را برای آموزش این مهارت به شما معرفی می کنیم. پیش از معرفی این سایت ها خوب است بدانید شما می توانید از ویدیو های آموزشی نیز برای آموزش این مهارت استفاده کنید، اما بهترین راه استفاده از وب سایت ها و اپلیکیشن ها می باشد. زیرا این اپلیکیشن ها و وب سایت ها امکانات مختلفی را در اختیار شما می گذارند شامل:

  1. برای هر انگشت و حرف روی کیبورد تمریناتی در نظر گرفته شده است که به شما آموزش می دهد هر انگشت برای تایپ کدام حروف کاربرد دارد.
  2. این سایت ها و اپلیکیشن ها بعد از هر مرحله از آموزش از شما تست می گیرند و اگر خطا های شما هنگام تایپ بیشتر از تعداد مجاز باشد اجازه دسترسی به آموزش بعدی را نخواهید داشت.
  3. همچنین یکی از امکاناتی که این وب سایت ها و اپلیکیشن ها در اختیار شما می گذارند این است که می توانید سرعت خود را هنگام تایپ بررسی کنید.
  4. بعضی از این سایت ها و اپلیکیشن ها با بازی و سرگرمی این مهارت را در شما تقویت می کنند.

بهترین سایت های آموزش تایپ ده انگشتی

در این لیست تعدادی از بهترین سایت های تایپ ده انگشتی رایگان و غیر رایگان را به شما معرفی می کنیم.

سایت تایپ کده

شما به کمک این سایت می توانید تایپ ده انگشتی را به صورت رایگان برای هر دو زبان فارسی و انگلیسی بیاموزید.

سایت یوتایپ

شما به کمک این سایت می توانید تایپ ده انگشتی را برای هر دو زبان فارسی و انگلیسی و تایپ اعداد بیاموزید. اما این در این سایت تنها تعداد اندکی از آموزش ها رایگان هستند و شما برای استفاده از سایر آموزش ها باید اشتراک داشته باشید.

سایت keybr

این سایت کاملا مناسب طراحان، تولید کنندگان محتوا و برنامه نویسان طراحی شده است. به کمک این سایت شما می توانید تایپ ده انگشتی را برای زبان انگلیسی فرابگیرید. این سایت سه حالت تمرینی دارد که شما می توانید بنا به نیاز خود هر یک را انتخاب کنید. همچنین این سایت از امکان سنجش سرعت و خطا نیز بهره می برد.

سایر وب سایت های تایپ ده انگشتی معروف

بهترین اپلیکیشن های آموزش تایپ ده انگشتی

در این لیست تعدادی از بهترین نرم افزار های تایپ ده انگشتی رایگان و غیر رایگان را به شما معرفی می کنیم.

اپلیکیشن انگشتان طلایی

این نرم افزار دارای صفحه‌ کلیدی هوشمند برای تایپ تمامی حروف فارسی و انگلیسی می باشد. به کمک این صفحه کلید نحوه قرار گیری دست‌ ها و حرکت انگشتان را می آموزید. مثلا شما به کمک این اپلیکیشن می آموزید حرف “خ” باید با کدام انگشت و چگونه تایپ شود. همچنین در این اپلیکیشن بازی هایی برای آموزش تایپ ده انگشتی وجود دارد.

اپلیکیشن RapidTyping

در این نرم افزار شما می توانید تایپ ده انگشتی را برای هر دو زبان فارسی و انگلیسی بیاموزید. همچنین در این نرم افزار تست‌ های مختلفی برای سنجش سرعت تایپ و تعداد اشتباهات شما نیز وجود دارد.

اپلیکیشن Solo Typing Tutor

در این نرم افزار صفحه کلیدی سه بعدی، برای تجسم قرارگیری درست انگشت که یادگیری در محیط برنامه را واقعی تر می‌ کند وجود دارد. این نرم افزار سرگرم کننده از انیمیشن هایی نیز هنگام آموزش استفاده می کند که در یادگیری شما تاثیر گذارند و در نسخه های مختلف ویندوز نیز قابل استفاده هستند.

اپلیکیشن پژواک

در این نرم افزار هنگام فشردن هر کلید صدایی پخش می‌ شود که به کمک آن متوجه خواهید شد تایپ هر حرف به درستی انجام شده است یا خیر.

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *