ترفند, ترفند کامپیوتر

رفع مشکل صدای زیاد فن ها در کیس کامپیوتر‎

صدای فن

یکی از شایع ترین مشکلات کامپیوتر های امروزی بالا بودن صدای فن های داخل کیس است که کاربران را آزار می دهد. این صدا معمولا از فن های داخل کیس خارج می شود و امکان بروز مشکل سخت افزاری در کیس وجود دارد. ما در این مقاله قصد داریم به شما راه های کاهش صدای فن ها در کیس کامپیوتر را آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

هر کدام از قطعات داخل کیس معمولا برای خنک شدن نیاز به یک فن دارند که در حین انجام کار سیستم شما را خنک کنند. این فن ها معمولا صدایی شبیه به زوزه از خود ایجاد می کنند که این صدا در صورتی که بالا باشد ممکن است برای کاربران آزار دهنده باشد، برای رفع مشکل صدای فن کیس ها قصد داریم به شما روش هایی را ارائه دهیم که با انجام درست این روش ها تا حدودی صدای فن کیس شما کاهش پیدا کند.

پردازنده (CPU)، کارت گرافیک و چند مورد دیگر از جمله قطعات اصلی هستند که در حین انجام کار نیاز به فن دارند تا از طریق فن هایی که دارند خنک بشوند. علت اصلی که بعضی از قطعات داخل کیس نیاز به فن دارند این است که : این قطعات جزو قطعات اصلی کیس، پایه و اساس هر سیستمی هستند وعملیات های مهم داخل سیستم را انجام می دهند و نیاز است در حین انجام کار خنک شوند.

در برخی از موارد که صدای فن بسیار آزار دهنده است این امکان وجود دارد که یکی از فن های داخل کیس شما از کار افتاده باشد و یا حتی خراب شده باشد که شما می توانید با تعمیر و یا تعویض آن (در صورت تعمیر نشدن) از شر صدای وحشتناک داخل کیس راحت شوید.

توجه

یکی از عوامل ایجاد صدای داخل کیس ها می تواند گرد و غبار باشد.

صدای فن

دلایل صدای فن های کیس ها

3 دلیل وجود دارد که باعث به وجود آمدن صدای فن ها می شود که یکی از مهم ترین دلایلی که باعث ایجاد سر و صدا در سیستم می شود گرد و غبار است؛ گرد و غبار باعث سنگین شدن پروانه های فن می شود و بعد از مدت ها سرعت عملکرد فن ها پایین می آید و سپس از کار می افتد. بهتر است برای جلوگیری از بروز این مشکل هر از چند گاهی داخل کیس خود را به وسیله دمنده هوا یا هر دستگاه دیگری غبارروبی کنید.

دومین دلیلی که باعث ایجاد سر و صدا در فن ها می شود، خشک کار کردن محور آن ها است. به طور کلی همه دستگاه های مکانیکی اگر محور اصلی آن ها خشک کار کند باعث ایجاد سر و صدا می شود که برای جلوگیری از این امر نیز شما می توانید هر از چندگاهی محور آن ها را روغن کاری کنید.

سومین دلیل ایجاد سر و صدا فن امکان دارد به سی پی یو شما مرتبط باشد. معمولا چون CPU ها واحد پردازشگر مرکزی هر سیستمی هستند؛ ممکن است حین پردازش اطلاعات سنگین دمای زیادی را ایجاد کنند و نیاز باشد که فن ها با سرعت بیشتری بچرخند.

دمای زیاد CPU می تواند دلیل صدای زیاد کیس شما می باشد زیرا فن برای خنک کردن آن با سرعت بالاتری می چرخد تا آن را خنک کند و این سرعت بالا امکان دارد باعث ایجاد صدای فن ها شود.

روش های کاهش صدای فن ها

ما دراین قسمت قصد داریم تعدادی از روش های کاهش صدا فن را به شما ارائه دهیم با ما همراه باشد.

1. داخل کیس خود را تمیز کنید

تمیز کردن داخل کیس یکی از مهم ترین اصولی است که نیاز است در نگهداری قطعات الکترونیکی رعایت کنیم. حال این سوال را از شما می پرسیم در ماه چند بار سیستم خود را تمیز می کنید؟

بهتر است اگر شما در روز تمام وقت خود را با سیستم کار می کنید در ماه یک بار داخل آن را تمیز کنید؛ زیرا با انجام این کار امکان از کار افتادن فن از طریق گرد و غبار کاهش پیدا می کند و نیز رایانه شما بیش از حد گرم نمی شود. هم چنین اگر داخل کیس و فن ها را تمیز کنید تا هر زمانی که دوست دارید می توانید کارهایتان را با سیستم انجام دهید و مطمئن باشید که هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

نکته: برای تمیز کردن داخل کیس می توانید از اسپری هوا فشرده و نیز دمنده هوا و یا وسایل غبار روبی استفاده کنید.

2. تنظیمات فن را در BIOS تغییر دهید

بیشتر فن های داخل کیس مستقیما به مادربرد متصل اند و به معنای این است که مادر برد می تواند فن ها را کنترل کند. سوالی که در این قسمت از شما داریم این است که آیا شما می دانید چطور مادربرد خود را کنترل کنید؟

شما می توانید از طریق BIOS مادربرد خود را کنترل کنید. مادربرد های جدید معمولا سیستم کنترل کاملی از فن ها دارند. چگونگی انجام این کار در هر مادربرد با توجه به برندی که دارند متفاوت است.

صدای فن
تنظیمات BIOS نیز در کاهش صدای فن به شما کمک می کند.

هنگامی که سیستم شما در حال بوت شدن است، چندین بار دکمه “Delete” (یا هر کلید را که برای ورود به BIOS است) را فشار دهید تا وارد BIOS شوید. از صفحه BIOS خود، به قسمت “Manual Fan Tuning” وارد شوید. در اینجا شما می توانید قسمت های مختلف قدرت یا صدای فن ها را تنظیم کنید.

در نظر داشته باشید که این قسمت می تواند به طور اتوماتیک کار کنند و به شما این امکان را می دهد که به طور خودکار در هنگام پایین آمدن دما سرعت فن ها پایین بیاید و در هنگام بالا رفتن دمای فن ها با سرعت بیشتری نیز بالا برود.

3. استفاده از نرم افزار Speed fan

استفاده از نرم افزار های کنترل سرعت فن نیز می تواند به شما تا حدودی کمک کند. یکی از نرم افزار هایی که برای کنترل سرعت فن مناسب است Speed fan است که شما می توانید با آن سرعت فن را کنترل کنید.

صدای فن
این نرم افزار یکی از نرم افزار های کنترل صدای فن ها است.

4. استفاده از فن های کم صدا

معمولا فن هایی که قیمت پایین تری به نسبت سایر فن ها دارند بی کیفیت هستند و نویز بالایی را تولید می کنند. مسلما فن هایی که قیمت آن بالا است به نسبت فن هایی که دارای قیمت پایین هستند از امکانات بهتر و ویژگی های منحصر به فرد تری برخوردارند و شما می توانید با خرید یک فن با کیفیت مشکل بالا بودن نویز خود را حل کنید.

ف

فروشگاه تک یک

فروشگاه آنلاین تجهیزات و لوازم جانبی کامپیوتر

5. ارتقا فن پردازنده

معمولا فن های اولیه ای که در هنگام خرید سیستم بر روی آن نصب می شوند معمولی هستند. فن های معمولی به دلیل بزرگ تر بودن فن از هیت سینک باعث ایجاد سرو صدا می شوند. بهتر است بعد از خرید سیستم به سرعت فن آن را ارتقا دهید زیرا با این کار طول عمر دستگاهتان بیشتر می شود.

شما با خرید یک فن حرفه ای می توانید مشکل بالا بودن صدای فن ها را حل کنید. فن های با هیت سینک حرارتی از یک لوله خنک کننده بهرمند هستند و برخورداری از همین لوله باعث کاهش صدا می شود. همانطور که می دانید گرما توسط فن های خنک کننده به هیت سینک انتقال داده شود و همین موضوع باعث کاهش سر و صدای اضافی می شود که فقط از طریق خنک کننده CPU استاندارد امکان پذیر است.

صدای فن

6. کنترل مسیر گردش هوای داخلی کیس

و در آخر بهتر است هر از چندگاهی مسیر گردش هوای داخل کیس را بررسی کنید. جریان هوای خوب است که باعث می شود پردازند با سرعت بالایی کار کند. علاوه بر تمیز کردن داخلی کیس شما باید کیس را در جای مناسبی قرار دهید و حداقل با دیوار و یا میز فاصله داشته باشد تا مسیر خروجی هوا به بیرون مسدود نباشد.

صدای فن
گردش هوای درست در داخل کیس باعث می شود تا سیستم شما سریع تر خنک شود.

نتیجه گیری:

امیدوارم که با مطالعه این راهنما روش های صحیح کنترل صدای فن ها را به شما آموزش داده باشیم. من به شما پیشنهاد می کنم که در ابتدا با تمیز کردن قسمت ها داخلی سیستم شخصی خود شروع کنید و سپس با رعایت روش های بالاحدالامکان صدای فن های خود را پایین بیاورید.

Gerelateerde berichten

One thought on “ ”

  1. نا شناس گفت:

    سلام امروز کامپیوترو روشن کردم صدای فن زیادی داره در صورتی که قبلا اینطوری نبوده و دمای کیس هم پایینه میشه لطفا راهنمایی کنین

    1. F.Sahraeian گفت:

      با سلام این مشکل به دو دلیل اتفاق میافته اول این که فن شما خاک گرفته که در این صورت باید تمیز بشه و دوم این که نیاز به روغن کاری داره

  2. Siavash_Comix گفت:

    سلام با تشکر از سایت خوبتون من کامل مقاله رو خوندم ولی هنوز سوالم مونده.
    ببخشید من از وقتی کامپیوترم روشنه صدا ایجاد میکنه به حدی نیست که آزاردهنده باشه ولی خب هس.میخواستم بدونم طبیعیه؟
    و مسئله دوم اینکه من کیس کامپیوترم رو روی یه پایه گذاشتم که یه طرفش کاملا به دیوار چسبیده ولی پشتش حدود ده تا بیست سانت از دیوار فاصله داره مشکلی ایجاد نمیکنه؟

    1. Mehrdad Ghodsi گفت:

      با سلام. اگر صدا به حدی نیست که آزاردهنده باشه، مشکلی نیست. بعضی از فن ها معمولا صدای زیادی تولید می کنن و یکی از معیارهای کیفیت فن، اینه که نویز و صدای زیادی تولید نکنه.
      برای دومین مورد هم باید به کیس نگاهی کنید و اگر قسمتی که به دیوار چسبیده دارای روزنه برای ورود هوا هست، بهتره که از دیوار فاصله بدید. اما اگر اون سمت کاملا بسته است و هیچ روزنه ای نداره، مشکلی برای کیس بوجود نخواهد امد. به شرطی که از پشت همون فاصله حدودا 20 سانتی متری رو داشته باشه.

  3. حامد گفت:

    به نظر من درصورتی که میخواهید صدای فن را کم کنید از روشی مانند دستکاری سرعت فن یا خاموش کردن فن از هر نرم افزار یا روشی دیگر پرهز کنید زیرا ممکن است تغییر سرعت فن باعث بالا رفتن دمای قطعه بشود و دچار آسیب شود و بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید با راهنمایی متخصص عمل کنید زیرا تغیر سرعت فن یا خاموش کرد فن برای کاهش صدا میتواند دمای قطعه مانند cpu یا کارت گرافیک یا هر نوع قطعه را از حالت استاندارد خارج و باعث آسیب دیدن شود.
    به نظر من سرعت فن بهتر است بصورت خودکار نسبت تنظیم شود تا دمای قطعه در موارد مختلف از حالت استاندارد خارج نشود و هم مصرف بهینه بشود البته مصرف برق رو دقیق اطلاعی ندارم. اما دما خیلی مهم

  4. n e گفت:

    سلام.فن های کیس من موقع پخش شدن ویدیو صدای خیلی زیادی تولید میکنن واقعا رومخه ، همین الان تمیزش کردم فن هاشو خصوصا کارت گرافیک خیلی کثیف بود اما حالا که تمیزم شده باز خیلیی صدا تولید میکنه نظر شما چیه 🙄

    1. Mehrdad Ghodsi گفت:

      با سلام. اگر پس از تمیز کردن فن ها، همچنان صدای زیادی تولید میکنن، بهتره کمی بلبرینگ های فن رو روغن کاری کنید تا روان تر بشن. برای این کار، باید قاب فن باز بشه، وسط فن و در زیر برچسب اون، یه نقطه کوچیک برای روغن کاری بلبرینگ ها وجود داره.

  5. SebastianXvoob گفت:

    سلام وقت بخیر ، فن cpu لپ تاپم موقع روشن کردن لپتاپ وقتی فن برای اولین بار شروع به کار میکنه یه خر خر ریزی میکنه تا من یه برنامه یا فیلم 4k پلی کنم دور فن بره بالا خر خر کامل قطع میشه دیگه در ادامه تا زمانی که لپ تاپ روشن باشه چه رو کار سنگین باشه چه رو حالت استند بای چه دور فنم بیاد رو کمترین یا رو بره رو بالاترین خر خری در کار نیست فقط همون تایم اول موقع روشن شدن این مشکل به وجود میاد ممنون میشم راهنماییم کنید مشکل از کجاست؟ چون همون موقع روشن کردن این مشکل به وجود میاد و در ادامه خوب میشه اگه بیخیالش بشم مشکلی برای لپ تاپ به وجود میاد؟

    1. Melika Asgharzadeh گفت:

      سلام. دوست عزیز ممکنه مشکل به خاطر نصب بد فن باشه یا عوامل دیگه، توصیه می کنم برای اطلاعات بیشتر در این مورد و روش های برطرف کردن این مشکل به مقاله ما در مورد “10 روش موثر در کاهش صدای فن لپ تاپ” مراجعه کنید.

  6. arezoorezaie1998 گفت:

    سلام چند روز هست که کیس کامپیوترم صدای خیلی زیادی تولید می‌کنه تا حدی که همه اونایی که خوابن از خواب بیدار میشن (در حالی که خاموشه و قبلش هم روشن نبوده )مشکل از کجاست

    1. Mehrdad Ghodsi گفت:

      با سلام. به احتمال زیاد مشکل از فن هاست. ممکنه فن منبع تغذیه با مشکلی روبرو شده باشه و چون معمولا فن بزرگی هست، صدای زیادی تولید می کنه.

  7. amir sh گفت:

    سلام ببخشید من دمای سی پی یو ۴۰ درجه هسته ولی فن سی پی یو خیلی صدا میده دور فن هم هفت هزار دور هسته؟؟؟؟

    1. Mehrdad Ghodsi گفت:

      با سلام. اگر دمای پردازنده پایینه و همچنان فن صدا میده، مشکل از خود فن هست. یا گرد و غبار باعث صدا دادن فن هست و باید تمیز و روغنکاری بشه و یا فن مشکل سخت افزاری پیدا کرده و باید تعویض بشه

  8. m.salmasi1388 گفت:

    سلام خسته نباشید من سی پی یوم تو بازی Call of Duty: Black Ops Cold War صدا میده گرد و غبارش هم میگیرم دوباره بعد از یک هفته اینطوری میشه دلیلش چیه و مادربورد و سیپی یو نسل هفت فن خنک کنننده هم دارم دلیلیش چی میتونه باشه؟ و مشخصات سیستمم به بازی میخوره cpu I5 7500 intel ,motherboard Z170 gaming x,ram 16, rtx 3060 t

    1. Mehrdad Ghodsi گفت:

      با سلام. چون اعلام کردید که بعد از تمیز کردن فن، به مدت یک هفته صدای ناهنجاری شنیده نمیشه و بعد مجددا صدا شنیده میشه، احتمال بسیار زیاد، سیستم در محیطی قرار گرفته که گرد و غبار فراوان هست و به همین علت خیلی سریع باعث میشه تا فن دچار مشکل شه.
      اگر مدت زیادیه از سیستم استفاده می کنید، یک خمیر سیلیکون تهیه کنید، فن و هیت سینک فن رو از سی پی یو جدا کنید و کاملا تمیزشون کنید. فن رو کمی روغن کاری کنید و بعد از قرار دادن خمیر سیلیکون در پشت هیت سینک، فن رو محکم سر جای خودش قرار بدید. احتمالا مشکل صدا تا مدت زمان زیادی حل بشه

  9. karian88 گفت:

    سلام من وقتی کامپیوترو روشن میکنم صدای زیادی ازش میاد بعد چند دقیقه صداش آروم میشه علتش چیه؟ ممنون میشم جواب بدین

    1. Mehrdad Ghodsi گفت:

      با سلام. به احتمال زیاد مشکل یکی از فن هاست بخصوص فن پردازنده. چون وقتی سیستم رو روشن می کنید، ابتدا سیستم فن سی پی یو رو با بیشترین سرعت می چرخونه و بعدش بسته به دمای پردازنده، سرعت فن رو تنظیم می کنه و معمولا کمترش می کنه

  10. aminnavazi1375 گفت:

    سلام چند وقتی هست که از داخل کیس صدای وو میاد مثل حالت زوزه و هر چند ثانیه این صدا به گوش میرسه و خیلی ازار دهنده هست فن های داخل کیس رو هم چک کردم همین چند هفته پیش بردم داخل کیس رو با هوای فشرده تمیز کردن و نمیدونم دلیل این صدای نویز از چی هست ایا صدمه ای با کامپیوتر وارد میکنه؟ ممنون میشم جواب بدین

    1. Mehrdad Ghodsi گفت:

      با سلام. دوست عزیز این مشکل باید توسط متخصص بررسی بشه ولی احتمالش هست که مشکل از فن پردازنده هم باشه. ممکنه وقتی پردازنده میخواد سرعت فنش رو افزایش بده، فن مقاومت میکنه و باعث ایجاد چنین صدایی میشه. بهر حال تا دقیقا مورد بررسی قرار نگیره، نمیشه گفت مشکل از چیه.

  11. mobin گفت:

    سلام
    من موقع روشن کردن سیستم فن سی پی یو یم غرش بزرگی میکند و تمامی ندارد ، راه حلی برایش دارید

  12. vahidfathivip گفت:

    سلام خدا قوت
    من چند وقتی هست که با سیستمم کار سنگین میکنم و فن با سرعت زیادی میچرخه الان به صدا افتاده باز کردم گرد وخاکش رو گرفتم اما صداش قطع نشد روغن کاریش کنم درست میشه یا باید عوضش کنم؟

    1. Mehrdad Ghodsi گفت:

      با سلام. اگر سرعت فن کم نشده، احتمالا با روغن کاری مشکل صدای زیاد فن ها تا حد مطلوبی برطرف میشه. اما اگر همچنان این صدا وجود داشت، احتمالا باید به فکر تعویض فن ها باشید. چون کار سنگین انجام میدید، احتمالش هست که فن ها مستهلک شده باشند.

  13. امیرمهدی گفت:

    سلام کیس من چند وقتی هست گه بعد از نیم ساعت کار کردن صدای فنش خیلی بلند میشه و دیر خاموش میشه فکر میکنید باید فن رو عوض کنم//؟

  14. محمد گفت:

    سلام من کامپیوترمو ۵ سالی هست که دارم وقتی از داخل سوراخ پشت کامپیوتر ممیبینم فن کیسم و بقیه اجزا کثیفه به نظر شما من میتونم خودم کیسمو باز کنم وتمیزش کنم یا باید پیش متخصص برم چون میترسم اگه خودم به تمیز کردن اقدام کنم کیس صدمه ببینه به نظر شما چیکار کنم؟

  15. احمد گفت:

    سلام امیدوارم بتونین مشکلم رو حل کنین چون به چند جا مراجعه کردم جوابی نگرفتم
    سه روز خیلی ناگهانی نمایشگر کامپیوتر خاموش شد ولی کیس روشن بود صدای بلندی هم از کیس میومد وقتی باز کردم متوجه شدم صدا مربوط به فن کارت گرافیک همچنین درگاه ورودی مانیتور که روی کارت گرافیک کار نمی کنه ولی درگاه روی مادربرد کار می کنه توی قسمت dxdiag هم گرافیک رو صفر نوشته به نظرتون قابل تعمیر یا باید تعویض بشه

    1. Mehrdad Ghodsi گفت:

      با سلام. با توضیحاتی که دادید، احتمال بسیار زیاد، مشکل مربوط به کارت گرافیکه. چون خودتون عنوان کردید که فن کارت گرافیک صدای زیادی ایجاد می کنه، ابتدا قبل از انجام هر کاری، فن گرافیک رو تعویض کنید. اگر مشکل برطرف نشد، احتمالا سوختن کارت گرافیک زیاده و اگر این اتفاق افتاده باشه، چاره ای جز تعویض باقی نمی مونه. با این حال توصیه میشه به یک متخصص تعمیر، مراجعه کنید تا نظر قطعی رو بگیرید.

  16. مصطفی گفت:

    سلام یکی از پره های فن cpu شکسته و صدای خیلی زیاد و ازار دهنده ای میدع ایا امکان درست کردنش هست ؟و هنگامی که با دست بر روی کیس کمی فشار میارم صدا کمتر میشه ولی از بین نمیره لطفا سریع جواب بدید

    1. Mehrdad Ghodsi گفت:

      با سلام. بهترین راهکار تعویض فن سی پی یو هست. این فن ها در انواع مختلفی عرضه شدن و نمونه های ارزان قیمت هم دارن که استفاده از اون ها خیلی به صرفه است.

  17. وحید گفت:

    سلام. میخاستم بدونم چار فن cpu کیسم برعکس میچرخه؟؟

    1. Mehrdad Ghodsi گفت:

      سلام. بطور کلی فن پردازنده جدای از اینکه چپ گرد یا راست گرد می چرخه، باید طوری قرار گرفته باشه که هوای گرم رو به بیرون انتقال بده. یعنی اگر یک نخ یا یه تکه پارچه کوچک رو بهش نزدیک کنید، اون رو به سمت بیرون پرت کنه. در غیر اینصورت، اگر جسم رو به سمت خودش بکشه، یعنی برعکس بسته شده و باید باز شه و دوباره در جهت صحیح بسته شه.

  18. ابولفضل گفت:

    سلام من وقتی سیستم خودم رو روشن میکنم بعد از 3ساعت خاموش میکنم و دوباره ببعد از 2ساعت روشن میکنم و فن پاور ب مدت 20 دقیقه صداهای عجب میده
    مثلا 5ثانیه میچرخه ی لحظه وای میسه و بعد دوباره میچرخه این روند 20 دقیقه طول میکشه و درست میشه و صداها عجیبی از خودش تولید میکنه مشکل از چیه

    1. Mehrdad Ghodsi گفت:

      سلام. فن پاور عملکرد درستی نداره. یا از گرد و خاک زیادی هست که روی اون نشسته و باعث افت سرعتش شده و یا هم به طور کلی خراب شده و نیاز به تعویض داره.

  19. Amir گفت:

    سلام خسته نباشید چند وقتی هست که فن پاور(گرین) خیلی صدای بدی میده
    چطوری تمیزش کنم

    1. Mehrdad Ghodsi گفت:

      با سلام. ابتدا پاور رو از کیس جدا کنید و بعدش بهتره با یک دستگاه دمنده، باد رو با فشار به سمت فن بگیرید تا گرد و خاکش گرفته بشه. اگر جواب نداد باید قاب پاور رو باز کنید، فن رو کاملا در بیارید و بعدش با یک دستمال فن رو تمیز کنید و در نهایت از قسمت پیچ وسط فن، کمی روغن بهش بزنید تا روون بشه

  20. ایلیا گفت:

    سلام من فن کیسم رو به تازگی خریدم پیچ هاشم کاملا سفت کردم ولی وقتی کیس رو روشن میکنم فن صدای خیلی تندی تولید میکنه بعد از بوق بایوس صدا کم تر میشود ولی بر طرف نمی شود و آزار دهنده است

    1. Mehrdad Ghodsi گفت:

      سلام. آیا جهت فن رو به درستی وصل کردین؟ اگر جهت فن برعکس نصب شده باشه، معمولا به سبب برخورد پره های فن به بدنه، صدای ناهنجاری تولید میشه.

  21. ناشناس گفت:

    سلام من کیسم رو تمیز کردم روغن کاری هم کردم ولی باز هم صدای بسیار بالایی کار میکند البته زمانی که روشن میکنم صدا بسیار تند ولی بعد از مدتی به حالت عادی بر میگردد مشکل از چیست یا حتی ممکن است بر نگردد

    1. Mehrdad Ghodsi گفت:

      سلام. ابتدا باید مشخص کنید که صدا از کدوم فن هست؟ پیشنهاد می کنم، درب کیس رو باز کنید و سپس سیستم رو روشن کنید تا متوجه شید که صدای ناهنجار از کدوم بخش تولید میشه.

  22. عسل گفت:

    سلام خسته نباشید من چند روزه که کیس روشن میکنم بعد چند ساعت صدای بلندی یهو میده و هی بد تر میشه
    وقتی خاموش میکنم ده دیقه دوباره روشن میکنم درست میشه
    میشه بگید مشکلش چیه؟

    1. Mehrdad Ghodsi گفت:

      سلام. احتمالا مشکل مربوط به فن سی پی یو هست که یا گرد و غبار زیاد باعثش شده یا هم خودش خراب شده. وقتی سیستم برای چند ساعت کار می کنه، برای اینکه دمای پردازنده زیاد میشه، سیستم سرعت فن پردازنده رو بالا می بره که توی این مورد چون فن شما مشکل پیدا کرده، وقتی سرعتش بالا میره، صدای ناهنجاری تولید می کنه. اگر تجربه کافی ندارید از یه نفر که تجربه داره کمک بخواید تا فن سی پی یو رو بررسی و تمیز کنه. وگرنه از طریق مقاله زیر می تونید نحوه انجام این کار رو مشاهده کنید.
      نحوه تمیز کردن فن سی پی یو

  23. آرش گفت:

    من فن های کامپیوترم صدا نمیدن اون پاورش صدا خیلی میده مشکلش چیه کامپیوترم ضعیفه؟ لطفا کمک کنین ممنون.

    1. Mehrdad Ghodsi گفت:

      با سلام. احتمالا فن داخل پاور گرد و خاک گرفته که با استفاده از یک دمنده هوا، می تونید تا حد زیادی تمیزش کنید. در غیر اینصورت باید باز بشه و علاوه بر تمیز کردن، روغن کاری هم بشه که پیشنهاد می کنیم اگر در این زمینه تجربه چندانی ندارید، حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

  24. سارا _احمد گفت:

    سلام من به تارگی کیس رو دادم بیرون که ویندوزشو عوض کنن.الان که روشنش میکنم صدای بدی شبیه صدای موتور گازی میده.درصورتیکه قبل از این اصلا صدا نمیداد.ممکنه فروشگاه یک قطعشو با بیکیفیت عوض کرده باشه.چون قطعات کامپیوترم همه درجه یک و گرانقیمت بودن.خیلی نگرانم.

    1. Mehrdad Ghodsi گفت:

      با سلام. اگر نسبت به فروشگاه مربوطه اعتماد کافی ندارید، این احتمال وجود داره. از اونجا که سیستم شما فقط به صورت نرم افزاری تعمیر شده، پس نیازی به باز کردن کیس نبوده. این صدا معمولا صدای فن ها هست که در اثر بد بسته شدن سر جاشون، با دیواره برخورد می کنن. اگر قبل از این اصلا صدایی نمی داده کیس، احتمال اینکه فن ها باز و بسته شده باشن، زیاده. احتمال ضربه هم هست که باعث جایجایی فن ها و در نتیجه ایجاد صدا میشه.

  25. محمد معلمی گفت:

    سلام من موقعی که بازی نصب میکنم وسطاش که میخواد بریزه فن صداش زیاد میشه وکیس داغ میکنه و کامپیوترم کلا هنگ میکنه میشه بگید از چیه کامپیوتره

    1. Mehrdad Ghodsi گفت:

      با سلام. آیا برای نصب هر نوع بازی این مشکل بوجود میاد یا فقط چند بازی؟

  26. علی گفت:

    سلام صدا از داخل پاور میاد واسه چیه؟؟

  27. حسین گفت:

    سلام من یک کیس مینی اچ پی دارم که صدای فن اون مثل برخورد پره به بدن هست یک صدا مثل خش خش ولی وقتی باش کار کم انجام میدم این صدا رو نمیده

    1. Mehrdad Ghodsi گفت:

      با سلام. به احتمال زیاد، فن پردازنده گرد و غبار گرفته و باید تمیز و روغن کاری بشه

  28. مصطفی گفت:

    سلام.کیس من وقتی روشن میشه مشکلی نداره ولی بعد از مدتی، سرعت فن بالا میره میخواستم ببینم مشکلش چیه.تشکر

    1. Mehrdad Ghodsi گفت:

      با سلام. به صورت پیش فرض با بالا رفتن دمای سی پی یو، سرعت چرخش فن سی پی یو بیشتر میشه تا بتونه بهتر خنک کنه پردازنده رو.

  29. Zahra گفت:

    سلام من مدت زیادی نیس ک کارت گرافیک کامپیوترم دچار مشکل شد و فنش صدای خیلی زیادی درس میکرد ک بردم عوضش کردم شاید یک یا دو ماه پیش اما الان دوباره امشب کیس کامپیوترم صدای وحشتناک بلندی ایجاد میکنه ک کاملا غیر طبیعیه و من نمیدونم مشکل کجاس میشه کمکم کنین؟

    1. Mehrdad Ghodsi گفت:

      با سلام. احتمالا مشکل باید از یکی از فن ها باشه. باید بررسی کنید و ببینید دقیقا صدا از کدوم قطعه به گوش می رسه

  30. سجاد گفت:

    فن خودپرداز صداش زیاد شده

    1. Mehrdad Ghodsi گفت:

      با سلام. احتمالا گرد و خاک و کثیفی عاملش هست. باید فن ها باز و گرد گیری بشن و در نهایت روغن کاری هم بشن

  31. ali گفت:

    سلام من کیسو وقتی روشن می کنم فنش کل کیسو میلرزونه و صدای ویز ویز خیلی بدی میده، بنظر شما باید فنشو عوض کنم یا نه مشکل از یه پیچه که محکم نیس؟؟

    1. Mehrdad Ghodsi گفت:

      با سلام. اینکه مشکل از فنه که توش شکی نیست. اما اینکه از کجای فن باشه باید بررسی بشه. ممکنه از گرد و غبار باشه که با تمیز کردن رفع میشه. ممکنه با روغن کاری فن هم این مشکل برطرف بشه. احتمال این که فن به درستی جای خودش بسته نشده باشه هم هست. بعضشی اوقات اتصال برعکس فن هم باعث ایجاد صدای ناهنجار میشه

  32. مهسا گفت:

    سلام کامیپوتر روشن میکنم صدای خیلی بدی میده مثل صدای موتور گازی خاموش میکنم دوباره روشن میکنم همینجوریه دوباره روشن میکنم کمتر میشه صداش همیشه سه بار باید روشن کنم

    1. Mehrdad Ghodsi گفت:

      با سلام. باید فن های کیس و فن پردازنده رو تمیز و روغن کاری کنید.

  33. سلطانی گفت:

    سلام من فن و تمیز کردم ولی علاوه بر اینکه بازم صدا میده چند ثانیه بعد از روشن شدن خاموش میشه
    لطفا راهنمایی کنین

    1. Mehrdad Ghodsi گفت:

      با سلام. بهتره فن رو با یک فن دیگه که مطمئنید درست کار می کنه، تعویض کنید. اگر باز هم مشکل برطرف نشد، باید دستگاه رو به متخصص نشون بدید تا ایرادشو رفع کنه

  34. ناشناس گفت:

    سلام.واسه من صدا میده و کند میشه و مقدار مصرف شده سی پی یو و رمش میره بالا و بعد اینکه صدا میده میاد پایین. علتش چیه؟

    1. Mehrdad Ghodsi گفت:

      با سلام. احتمالا فن سی پی یو کمی گرد و غبار گرفته و همین عامل سبب میشه که در دور کند، نتونه به اندازه کافی قدرت چرخش داشته باشه. در نتیجه دمای سی پی یو افزایش پیدا می کنه و مجبور میشه که فن رو روی دور تند ببره. بعد از اون فن روی دور تند، سی پی یو رو خنک می کنه و دوباره همه چیز به حالت عادی بر میگرده. بهتره کیس رو باز کنید و اقدام به تمیز کردن فن سی پی یو کنید.

  35. عرفان گفت:

    با سلام. من تقریبا 2 سالی میشه کیسم رو خریدم و هنگامی که روشن است صدای کوچک جزئی زود زود میاد و میره (هرثانیه یک بار) که وقتی دستم رو روی کیس میگذارم همراه با کمی ضربه هستش. از هارد ها نیست. آیا به نظرتون طبیعی هستش؟

    1. Mehrdad Ghodsi گفت:

      با سلام. باید بررسی شه. ممکنه از فن ها، از هارد و یا درایو نوری باشه.

  36. پژمان گفت:

    من کیسم رو باز کردم و الان اون فنی که کابل بهش میخوره و پشت کامپیوتر صدای خیلی زیادی میده انگار برخورد میکنه ا یه چیزی و چند بار نگاه کردم ولی چیزی ندیدم لطفا کمک کنید

    1. Mehrdad Ghodsi گفت:

      با سلام. مشکل خاصی نیست فقط فن گرد و خاک گرفته و کثیف شده. بهتره فن رو از کیس جدا کنید و بعد ابتدا با یک دمنده هوا، گرد و غبار رو ازش دور کنید و سپس با یک دستمال حوله ای، فن رو تمیز کنید. در ضمن اگر فن رو خودتون باز کردید و این صدا به وجود اومده، ممکنه به این خاطر باشه که فن رو برعکس بستید! وقتی فن برعکس بسته میشه، باعث میشه که پره ها در هنگام چرخش به کیس برخورد کنن و صدای بدی تولید کنند.

  37. Hamid گفت:

    سلام چجوری روغن کاری کنیم فن رو؟؟

    1. Mehrdad Ghodsi گفت:

      با سلام. کافیه فن رو جدا کنید و دقیقا در قسمت وسط (معمولا زیر برچسب فن) یک یا دو قطره روغن نا رسانا بچکانید. دقت داشته باشید که حتما از روغن مخصوص استفاده کنید. روغن رسانا یا نامرغوب، سبب از کار افتادن فن میشه

  38. سامان گفت:

    استفاده کردم ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *