آموزش, سخت افزار

نقد و بررسی نسل ۱۴ پردازنده‌های اینتل

نسل ۱۴ پردازنده‌های اینتل

مقدمه

درحالیکه هنوز استفاده از پردازنده‌های نسل 13 یا همان Raptor Lake اینتل فراگیر نشده، گزارش‌ها در مورد پردازنده‌های بعدی، با قابلیت‌های پردازشی جذابی خبر می‌دهند. اینتل به تولید نسل‌های جدید پردازنده ادامه می‌دهد و در سال ۲۰۲۳، ممکن است شاهد عرضه نسل ۱۴ پردازنده‌های اینتل با نام Meteor Lake باشیم.

نبرد برای عرضه بهترین پردازنده بیش از همیشه داغ است و Meteor Lake نقطه عطف اینتل است. Meteor Lake می‌تواند با رویکردی جدید برای طراحی پردازنده، تبدیل به یک بازگشت قوی برای اینتل بشود که در تلاش است تا از اپل عقب نماند و AMD را پشت سر بگذارد. هرچند فعلا برای پیش بینی خیلی زود است.

باید گفت تغییرات زیادی در این نسل اتفاق افتاده است؛ از تغییر سیستم نام ‌گذاری CPUها گرفته تا تغییر معماری و تعداد هسته ها! اگر می‌خواهید با پردازنده نسل ۱۴ اینتل به عنوان پرچمدار پردازنده‌های اینتل آشنا شوید، با ما تا انتهای این مطلب از تک یک همراه باشید.

مشخصات پردازنده اینتل نسل 14

خبرهای درز کرده انواع U، P و H پردازنده‌های نسل 14 اینتل برای لپ تاپ را نشان می‌دهد. پردازنده‌های سری U معمولا ۱۵ وات و کمتر، سری P ۲۸ وات و سری H ۴۵ وات هستند، اما ممکن است اینتل بتواند محدوده قدرت مصرفی را تغییر دهد.

جالب‌تر اینکه، پردازنده‌های نسل 14 اینتل برای لپ تاپ در قوی‌ترین نمونه با ۱۴ هسته تقسیم شده در دو بخش ۶ و ۸ هسته‌ای ارائه خواهند شد. این افشاگری همچنین تایید کرد که این نسل پردازنده‌های اینتل از DDR5 و LPDDR5 و همچنین PCIe 5.0 پشتیبانی می‌کند که همه ویژگی‌های پلتفرمی هستند که اینتل در حال حاضر از آنها پشتیبانی می‌کند.

این پردازنده ها از تعداد هسته بیشتری استفاده خواهند کرد که به طور مثال 14600K Core i5 دارای 16 هسته و 24 رشته باشد. پس با راه اندازی و توسعه آنها می توانیم شاهد مشخصات پیشرفته تری باشیم. ادعای دیگری وجود دارد که فرکانس Core i9 14900K از 6 گیگاهرتز نیز عبور خواهد کرد. و Core i7 14700K نیز نسبت به نسل قبلی یعنی 13700K حدودا 17 درصد سریع تر خواهد بود.

  • معماری CPU هیبریدی سه‌گانه (هسته‌های P/E/LP-E)
  • کاملاً جدید Redwood Cove (P-Cores)
  • Crestmont کاملاً جدید (هسته های الکترونیکی)
  • حداکثر 14 هسته (6+8) برای سری H/P و حداکثر 12 هسته (4+8) برای CPUهای سری U
  • Intel 4 Process Node برای CPU، TSMC 3nm برای tGPU
  • پردازنده گرافیکی Intel Battlemage ‘Xe-LPG’ با حداکثر 128 EU
  • تا پشتیبانی LPDDR5X-7467 و DDR5-5200
  • حداکثر ظرفیت 96 گیگابایت DDR5 و 64 گیگابایت LPDDR5X
  • VPU اینتل برای استنتاج هوش مصنوعی با هسته های اتم
  • X8 Gen 5 Lanes برای GPU گسسته (فقط سری H)
  • پشتیبانی از SSD Triple x4 M.2 Gen 4
  • چهار پورت تاندربولت 4
مشخصات نسل ۱۴ پردازنده‌های اینتل

معماری پردازنده اینتل نسل 14

در حالی که پردازنده‌های نسل دوازدهم اینتل Alder Lake و نسل سیزدهم Raptor Lake دارای معماری‌های دو هسته‌ای هیبریدی، P-Core مبتنی بر هسته‌های عملکردی و E-Core مبتنی بر هسته‌های بسیار کارآمد هستند، CPU‌های نسل چهاردهم Meteor Lake از یک هسته هیبریدی سه‌گانه استفاده می‌کنند. معماری که شامل P-Cores، E-Cores، و LP E-Cores کاملا جدیدی خواهد بود. بر اساس برچسب «LP»، به نظر می‌رسد که اینها شبیه هسته‌های E هستند، اما با هدف اجرای برنامه‌هایی با توان بسیار پایین‌تر عمل می‌کنند یا شاید هسته‌های Atom باشند که در VPU (واحد پردازش بصری) روی تراشه‌های Meteor Lake مستقر شده‌اند.

معماری پردازنده نسل 14 نسلی است که اینتل قصد دارد نقشه راه خود را گرد هم بیاورد و چندین محصول را از چندین فروشنده متحد کند و در عین حال از معماری ترکیبی بهره ببرد.

خود پردازنده بر اساس فرآیند Intel 4 ساخته شده است و نسل 14 اولین محصولی خواهد بود که این node را ارائه می‌دهد. جذاب‌تر این است که چگونه اینتل طراحی را برای رقابت با پردازنده‌های اپل تغییر می‌دهد. علاوه بر قالب اصلی محاسباتی، پردازنده نسل 14 اینتل دارای قالب‌های GPU، IO و سیستم روی تراشه (SoC) جداگانه است.

اینتل همچنین به دنبال این است که از سازنده تایوانی برای کمک به ساخت برخی از پردازنده‌های Meteor Lake استفاده کند. اینتل باز هم طراحی را انجام می‌دهد اما TSMC می‌تواند بخشی از این پردازنده‌ها را بسازد.

نسل ۱۴ پردازنده‌های اینتل

عملکرد پردازنده اینتل نسل 14

گزارشات عملکردی از جانب اینتل وجود ندارد. مهم ترین نکات در حال حاضر به فرآیند تولید اینتل ۴ مربوط می‌شود، که اینتل ۲۱.۵ درصد فرکانس‌های بالاتری را نسبت به سری قبلی با همان توان یا ۴۰ درصد کاهش توان در همان فرکانس ارائه می‌دهد.

فرکانس بالاتر ذاتا به معنای عملکرد بهتر پردازنده نیست. فرکانس به نظر می‌رسد مانند یک اهرم فشار برای اینتل باشد، بنابراین می‌تواند به پردازنده‌های نسل 14 کمک کند. پرچم‌دار حال حاضر اینتل یعنی Core i9-13900KS، می‌تواند حتی بدون اورکلاک به فرکانس ۶ گیگاهرتز برسد. پردازنده‌های رده پایین‌تر را هم می‌توان با اورکلاک به این فرکانس رساند. این احتمال وجود دارد که پرچمدار پردازنده‌های نسل 14 اینتل این اعداد را باز هم بالاتر ببرد.

سوکت LGA1700

همچنان گفته می شود که احتمالا پردازنده های نسل چهاردهم از همان سوکت LGA1700 استفاده نمایند و این امر در آپدیت های جدید مادربرد های شرکت ایسوس نیز به چشم می خورد که تاکید می‌کند که پردازنده‌های نسل بعدی از این سوکت بهره برده اند. برای گیمر هایی که هم اکنون از نسل دوازدهم اینتل استفاده می کنند، جهش به سمت نسل چهاردهم پیشرفت بزرگی خواهد بود و برای کاربرانی که نسل سیزدهم را روی مادربرد خود نصب کرده اند، خیلی دست خوش تغییر نیست. گفته می شود که Meteor Lake با عنوان سوکت جدیدی به نام LGA 1851 تغییر نام دهد.

قیمت‌گذاری و زمان عرضه

در مقایسه با نسل سیزدهم، تغییر قیمت و جهش ناگهانی در نسل 14 به چشم نمی‌خورد. انتظار می‌رود که CPU Core i5 این نسل با قیمت حدود 300 دلار شروع شده و تراشه‌های Core i9 با ارزشی حدود 700 دلار به فروش برسند. البته منطقی است که شرکت اینتل این قیمت ها را افزایش دهد.

اینتل تاریخ عرضه پردازنده‌های نسل 14 خود را با نام Meteor Lake به صورت رسمی اعلام نکرده است. شایعه جدیدی که یک یوتیوبر معروف مطرح کرده، حاکی از آن است که پردازنده‌های Meteor Lake در اکتبر ۲۰۲۳ عرضه می‌شوند و یک پردازنده ۱۴ هسته‌ای لپ‌تاپ به عنوان پیشقراول این عرضه خواهد بود. اگر ثابت شود که این شایعه درست است، در مقایسه با نسل‌های قبلی یک تغییر بزرگ خواهد بود. اینتل معمولا کار خود را با عرضه پردازنده‌های دسکتاپ نسل جدید آغاز می‌کند، بنابراین شروع عرضه پردازنده نسل 14 اینتل با یک ورژن مخصوص لپ تاپ عجیب خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *