آموزش, سخت افزار, مجله تکنولوژی

طول عمر پاور کامپیوتر چقدر است؟

عمر پاور کامپیوتر

برای این که به درستی پاسخ دهیم که طول عمر پاور کامپیوتر چقدر است، باید آن را به اجزای جداگانه تقسیم کنیم. اکثر مردم تمایل دارند تا آخرین لحظه از منبع تغذیه استفاده کنند و فقط زمانی که کار نکرد آن را عوض کنند، اما باید بدانند که اگر طول عمر پاور کامپیوتر تمام شده باشد و کاربران همچنان از آن استفاده کنند علاوه بر فشار آوردن روی سیستم باعث خرابی سایر قطعات می شود پس دانستن طول عمر پاور اهمیت دارد.

به طور کلی منبع تغذیه کامپیوتر باید بعد از پنج سال عوض شود و معمولا اگر بیش تر از 5 سال از آن استفاده شود کارایی منبع تغذیه به احتمال زیاد کم می شود و باعث نا پایداری سیستم می شود. این نا پایداری از علل مختلفی ناشی می شود مثل خازن ها و سایر اجزای پاور قدیمی شده است، نوسانات برق، گرما و سایر تنش های مکانیکی. با این وجود برند هایی مانند Seasonic وجود دارند که طول عمر پاور کامپیوتری که طولید می کنند می تواند ده سال یا بیشتر باشد . اکنون که یک دستورالعمل کلی در مورد طول عمر منبع تغذیه داریم، با نگاهی جداگانه به سایر اجزای تشکیل دهنده یک منبع تغذیه، بیشتر وارد جزئیات می شویم.

توجه: طول عمر اجزای مورد بحث در این مقاله در زمان اجرای واقعی مورد بررسی قرار می گیرد، نه مدت زمان ماندگاری

منبع تغذیه چیست؟


منبع تغذیه یکی از اجزای اصلی کامپیوتر است که برق را از پریز برق می گیرد و آن را از AC به یک ولتاژ DC قابل استفاده تبدیل می کند که معمولاً شامل ولتاژ +12 ولت، +5 ولت، 3.3 ولت می باشد. در منبع تغذیه های قدیمی تر یک خروجی -12 ولت و -5 ولت وجود دارد. مادربرد، سایر اجزای داخلی و کیس کامپیوتر از هر نوع ولتاژ برای اجزای فرعی مختلف استفاده می کنند، حتی یک لپ‌ تاپ هم منبع تغذیه کاملا اختصاصی ندارد، اما برای شارژ باتری داخلی به یک منبع تغذیه برای تامین ولتاژ DC نیاز دارد که از یک شارژر یا آداپتور برای این کار استفاده می کند.

طول عمر تک تک اجزای داخلی یک پاور

طول عمر پاور

مانند هر وسیله الکترونیکی، منبع تغذیه از یک برد مدار تشکیل شده است که اجزای آن مونتاژ شده و روی آن لحیم شده اند.

خازن ها

انواع خازن

انواع خازن

این احتمالاً یکی از رایج ترین قطعاتی است که درست مانند نیمه رسانا ها باعث ایجاد خطا های الکترونیکی می شود. با افزایش سن این قطعه، مقدار ظرفیت خازن تغییر می کند، بنابراین بازدهی منبع تغذیه شما در مقایسه با طراحی اصلی آن تغییر می کند. رایج ترین خازن مورد استفاده در منابع تغذیه به عنوان خازن الکترولیتی آلومینیومی شناخته می شود. در این نوع خازن ها از فویل آلومینیوم خالص با اکسید آلومینیوم به عنوان دی الکتریک استفاده می شود.

طول عمر مورد انتظار یک خازن الکترولیتی یک سوال پیچیده است که باید پاسخ داد. اما هنگامی که الکترولیت ها شروع به تبخیر از نقطه خاصی می کنند، خازن دیگر نمی تواند مقدار ظرفیت مورد نظر را ارائه دهد. در این حالت منبع تغذیه کامپیوتر به سختی کار می کند، به خصوص برای گیمر ها یا سایر کار های سنگین که کامپیوتر برای مدت زمان طولانی کار می کند. این یعنی دمایی که خازن ها در آن کار می کنند برای کار های سنگین، در مقایسه با کاربرد های معمولی به احتمال زیاد بالا تر خواهد بود.

بنابراین برای این پاور ها طول عمر کوتاه تر از دوره متوسط 10 تا 20 ساله است. هنگامی که خازن شروع به افت می کند، سایر قطعات مانند نیمه رسانا ها و مقاومت ها بسته به طراحی مدار ممکن است در معرض خطر داغ شدن قرار بگیرند. بنابراین طول عمر آن ها کاهش می یابد.

مقاومت ها

انواع مقاومت

مقاومت کربنی جزء دیگری است که با گذر زمان می تواند دچار کاهش عملکرد شود. با تبادل حرارت از الکتریکی به حرارتی ، مقاومت ها می توانند به آرامی خراب شوند. زمانی که قدرت یک مقاومت در حال انجام یک کار خیلی کم است، این اثر تخریب کننده می تواند تسریع شود. این موضوع گاهی اوقات موقع طراحی مدار ها و زمانی که یک مقدار به درستی انتخاب نمی‌شود اتفاق می افتد، بنابراین قطعه برای طول عمر کوتاه‌ تری تنظیم می‌ شود.

سیم پیچ ها، سلف ها و ترانسفورماتور ها

سیم پیچ

یک سیم پیچ معمولی

به طور کلی، این ها برخی از مطمئن ترین قطعاتی هستند که در داخل یک منبع تغذیه پیدا می کنید. سیم‌ پیچ‌ ها، سلف‌ ها و ترانسفورماتور ها اساساً سیم‌ های مسی با پوشش لعابی هستند که در اطراف پلاستیک، فریت یا هسته مغناطیسی پیچیده شده‌ اند. برخی از سلف‌ هایی که با سیم ضخیم‌ تر پیچیده‌ شده‌ اند، می‌ توانند بدون هسته تولید و به PCB لحیم شوند. به طور کلی سیم پیچ ها، سلف ها و ترانسفورماتور ها اجزایی نیستند که باعث از کار افتادن منبع تغذیه رایانه شوند، مگر اینکه چیزی به آنها آسیب فیزیکی وارد کند.

مدار های مجتمع یا آی سی

آی سی

یک آی سی DIL یا DIP با 16 پین

مدارهای مجتمع به دلایل زیادی طول عمر متفاوتی دارند و این موضوع به این بستگی دارد که قطعه در طول زمان چقدر داغ می شود. گاهی اوقات، به دلیل استاندارد های تولید ضعیف، طول عمر این قطعه کم می شود. عواملی مانند طراحی مدار در مورد این که چقدر خوب است، یا این که ولتاژ در شرایط مختلف چقدر ثابت می ماند، یا مقدار باری که آی سی باید تحمل کند، همگی به طول عمر یک مدار مجتمع کمک می کنند. تحت شرایط مناسب، آی سی ها می توانند برای مدت طولانی دوام بیاورند.

سایر نیمه رسانا ها

نیمه رسانا ها

سایر نیمه رسانا ها مانند ماسفت ها، ترانزیستورها، دیود ها و تنظیم کننده های ولتاژ نقش مهمی در طول عمر منبع تغذیه رایانه ایفا می کنند. ولتاژ ها باید در سرتا سر منبع تغذیه پایدار باشند و به قطعات کمک کنند تا ولتاژ های مناسب مورد نیاز خود را دریافت کنند. رگولاتور ها قطعاتی هستند که ولتاژ تغذیه را می گیرند و ولتاژ ثابتی را که با مقداری که برای هر قطعه مشخص شده است، خروجی می دهند. نیمه رسانا هایی مانند ماسفت و ترانزیستور ها در تنظیم توان با جریان های بزرگتر کار زیادی را انجام می دهند. با گذشت زمان، با چرخه های گرمایش و سرمایش زیاد، این اجزا شروع به از دست دادن کارایی می کنند و می توانند نشتی جریان ایجاد کنند.

فن های خنک کننده

فن

هنگامی که یک فن خنک کننده در منبع تغذیه کار می کند، طول عمر آن به طور قابل توجهی کوتاه تر می شود. گاهی اوقات، هنگامی که فن ها قدیمی می شوند، یاتاقان های داخل ممکن است از کار بیفتند که این موضوع باعث می شود فن اصلاً نچرخد یا خیلی آرام بچرخد. البته، این بدترین سناریو است، و اغلب اوقات، فن ها با افزایش سن پر سر و صدا می شوند و قدرت بیشتری می گیرند. اما اگر سرعت فن خیلی زیاد کم شود، ممکن است خنک کنندگی منبع تغذیه به خطر بیافتد. میانگین طول عمر یک فن خنک کننده حدود 30000 ساعت یا 3 سال و نیم است.

نتیجه

همان طور که می بینید، هنگام تعیین مدت زمان طول عمر پاور کامپیوتر، متغیر های زیادی وارد عمل می شوند. با توجه به اینکه برخی از مؤلفه‌ ها بسیار غیر قابل پیش‌ بینی هستند، بنابر این تعیین طول عمر پاور کامپیوتر به طور خاص بسیار دشوار است. پس از پنج سال، برخی از اجزاء مانند خازن ها شروع به تخریب می کنند و کار خود را آنطور که در نظر گرفته شده بود انجام نمی دهند.

راندمان تحت تأثیر قرار می گیرد و در حالی که منبع تغذیه ممکن است به خوبی کار کند، کاربر عادی از تأثیرات کوچک تری که بر سیستم می گذارد آگاه نخواهد بود بنابراین تست پاور کامپیوتر می تواند به این کاربران کمک کند تا از سلامت پاور خود اطمینان پیدا کنند قبل از این که بر قطعات دیگر تاثیر منفی بگذارد. به علاوه اتفاقات جدی تری ممکن است در یک پاور قدیمی رخ دهد شامل یخ زدن، راه اندازی مجدد خود به خود یا خاموش شدن در این حالت اوضاع پاور اصلا خوب نیست. با توجه به قیمت ناچیز یک منبع تغذیه کامپیوتر در اکثر رایانه ها، به نظر می رسد تصمیم بسیار عاقلانه ای است که آن را به سادگی با یک منبع تغذیه جدید جایگزین کنید.

نقشه پاور کامپیوتر و ولتاژ آن

خرید پاور

شما می توانید منبع تغذیه های سازگار با سیستم خود را در فروشگاه معتبر تک یک مورد بررسی قرار داده و خریداری نمایید. همچنین می توانید از کارشناسان ما در این زمینه کمک بگیرید چرا که منبع تغذیه ها در فروشگاه تک یک از تنوع فوق العاده ای از نظر قیمت، ظاهر و کارایی برخوردار می باشند.

منبع: computerinfobits.com

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *