آموزش, سخت افزار

آشنایی با انواع پرینتر ها و بررسی کامل آنها

آشنایی با انواع پرینتر ها

یکی از تجهیزات جانبی رایانه پرینتر است که در گذشته به آن چاپگر نیز گفته می شد. پرینتر ها معمولا متن یا تصویر ایجاد شده از طریق رایانه را بر روی کاغذ چاپ می‌ کنند. هدف از این مقاله آشنایی با انواع پرینتر ها و بررسی کامل آنها است که ما به طور کامل و جامع به بررسی این موضوع پرداخته ایم.

پرینتر ها با توجه به کاربرد شان معمولا عضو اصلی تجهیزات اداری در شرکت ها و سازمان ها محسوب می شوند.

دسته بندی پرینتر ها

معمولا پرینتر ها با توجه کاربرد و کارایی که دارند به روش های متفاوتی طبقه بندی می شوند:

از لحاظ مکانیسم چاپ:

معمولا پرینتر ها از لحاظ قابلیت چاپ به دو دسته تقسیم می شوند:

دسته اول : پرینترهای سیاه سفید

پرینتر های سیاه سفید معمولا مناسب چاپ اسنادی اند که فقط با متن، نقشه یا مواردی از این قبیل سرو کار دارند.

دسته دوم: پرینترهای رنگی

پرینتر رنگی
پرینتر رنگی

پرینتر های رنگی معمولا علاوه بر کار پرینتر های سیاه و سفید قابلیت چاپ رنگی را نیز دارند.

دسته سوم: پرینترهای جوهرافشان سیاه و سفید

این دسته از پرینتر ها برای چاپ اسناد معمولا از یک کارتریج جوهر سیاه استفاده می کنند. اما بعد از پرینتر های جوهر افشان پرینتر های دیگری نیز روی کار آمدند که به آن پرینترهای جوهر افشان رنگی گفته می شد. این نوع از پرینتر ها از 3 رنگ اصلی قرمز و آبی و سبز استفاده می کنند. برای ارتقا این پرینتر نیز دو رنگ دیگر نیز اضافه شد که این کار باعث شد کیفیت خروجی این پرینترها بهتر شود.

دسته چهارم: پرینتر های چندکاره 

پرینتر چند کاره HP
پرینتر چند کاره HP

این نوع پرینتر معمولا در ادارات استفاده می شود زیرا به دلیل کمبود فضا، اگر از یک پرینتر چند کاره استفاده شود بهتر است و مفید تر واقع می شود. کار هایی از قبیل چاپ، کپی، اسکن و ارسال فاکس که نیاز های متعدد و روزانه ادارات هستند را پرینتر های چند کاره و یا پرینتر چند منظوره انجام می دهد.

دسته پنجم: پرینتر های سه بعدی

پرینتر 3 بعدی
پرینتر 3 بعدی

 تکنولوژی که در این نوع پرینتر مورد استفاده است به گونه ای است که، مواد چسبنده را بر روی پودرها می‌پاشد و با تکرار مداوم این کار به صورت لایه به لایه به طرح و یا شکل مورد نظر می‌رسد.

پرینتر های 3 بعدی این قابلیت را دارند تا اجسام 3 بعدی را با هر پیچیدگی تولید کنند. برای انجام این کار نیاز است تا یک نرم افزار سه بعدی ساز شکل مورد نظر را طراحی و بعد های آن را با متریال های مختلف چاپ کرد.

دسته ششم: پرینتر های سوزنی (ماتریس نقطه ای)

پرینتر سوزنی
پرینتر سوزنی

این دسته از پرینتر ها معمولا به دلیل مقاومت بالایی که دارند می توانیم آن ها را در منزل و یا شرکت ها ببینیم. در این پرینتر از برخورد سوزن با کاغذ کاراکتر ها ایجاد می شوند. بعضی از پرینتر ها ارزان قیمت این دسته دارای 9 پین (سوزن) و مدل گران قیمت آن دارای 18 و یا 24 پین است. پرینتر های سوزنی معمولا بسیار ساده و معمولی عمل می کنند. سرعت چاپ این پرینتر حداکثر از 200 تا 900 کاراکتر در ثانیه می باشد.

دسته هفتم: پرینتر های خطی

پرینتر هایی که اطلاعات و محتوا را به صورت خطی و یک جا چاپ می کنند را پرینتر خطی می گویند. این پرینتر ها را با نام line printer نیز می شناسند.

دسته هشتم: پرینتر های صنعتی یا جت پرینتر

پرینتر صنعتی
پرینتر صنعتی

این نوع از پرینتر ها معمولا برای چاپ بارکد، تاریخ، قیمت، وزن محصول، لوگو ، نام شرکت و … بر روی سطوحی مانند شیشه، آلومینیوم، فلز، سنگ، مقوا، کارتون ، انواع لوله و … استفاده می شود. این دسته پرینتر ها معمولا کاربرد صنعتی دارند و در کارخانه جات و یا واحد های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.

خرید و مقایسه انواع پرینتر

شما می توانید از بخش فروشگاه، به بررسی و مقایسه انواع مختلفی از پرینتر ها پرداخته و در صورت تمایل، خرید خود را به صورت مستقیم و با بهترین قیمت، انجام دهید.

از لحاظ تکنولوژی

از گتشته تا به حال پرینتر های متفاوتی در بازار عرضه شده است که هر کدام از آنها مزایا و معایب خود را داشته اند، پرینتر ها از لحاظ تکنولوژی چاپ به دو دسته تقسیم می شود که در ادامه به شرح عملکرد و ویژگی آن ها پرداخته ایم.

دسته اول: پرینتر های جوهر افشان

در واقع پرینتر های جوهر افشان از طریق پخش جوهر بر روی کاغذ باعث می شود تا تصاویر سیاه و سفید و رنگی بر روی صفحه ایجاد شود. این پرینتر از 3 رنگ اصلی تشکیل شده است. رنگ های تشکیل دهنده این پرینتر قرمز زرد و سیاه است. این نوع پرینتر ها از قیمت مناسبی برخوردارند و برای مصارف های عمومی انتخاب مناسبی به شمار می آیند.

پرینتر جوهر افشان رنگی
پرینتر جوهر افشان رنگی

نکته: شما برای چاپ حرفه ‌ای یک عکس به چاپگری با شش رنگ مجزا احتیاج دارید که علاوه بر سه رنگ اصلی و رنگ مشکی دارای یک رنگ قرمز روشن و آبی روشن نیز باشد.

دسته دوم: پرینتر لیزری:

  1. پرینتر های لیزری سیاه و سفید: پرینتر های لیزری سیاه و سفید از لحاظ کار بسیار جالب اند. در قسمت اول کاغذ توسط سیستم تغذیه وارد می شود و در زیر غلطکی قرار می گیرد. در مرحله دوم کاغذ توسط سیستم کرونا و غلطک، باردار می شود و سپس پودر رنگ بر روی آن پاشیده می شود پودر های پاشیده شده بر روی کاغذ بر اثر اختلاف بار به کاغذ بار دار شده می چسبد. در مرحله آخر کاغذ از بین این غلطک ها عبور می کند. هنگام عبور از این غلطک ها گرمایی که وجود دارد باعث می شود تا پودر ها به مایع تبدیل شوند و بر روی کاغذ چاپ شوند. و سپس هدایتگر کاغذ را به بیرون منتقل می کند.
  2. پرینتر لیزری رنگی: برای چاپ تصاویر گرافیکی و عکس ها این گونه پرینتر ها می توانند انتخاب مناسبی باشند. در این پرینتر ها به جای جوهر از تونر های CMYK استفاده می شود که قابلیت چاپ تصاویر با کیفیت را ما ارائه می دهد و نیاز بسیاری از گرافیست های حرفه ای را رفع می کند. این پرینتر ها معمولا برای مصارف حرفه ای مورد استفاده قرارمی گیرند. با توجه به کیفیتی که این محصولات دارند بدیهی است که این محصول از قیمت بالایی نیز برخوردار باشند.
پرینتر لیزری رنگی
پرینتر لیزری رنگی

Gerelateerde berichten