ترفند, ترفند کامپیوتر

نحوه استفاده از خمیر سیلیکون و تعویض آن

نحوه استفاده از خمیر سیلیکون

در مقاله قبلی ما به معرفی خمیر سیلیکون و کاربرد هایش پرداختیم. در این مقاله قصد داریم به نحوه استفاده از خمیر سیلیکون و تعویض آن بپردازیم.

خمیر سیلیکون در حقیقت به عنوان رابط حرارتی به کار برده می شود. منظور از خمیر سیلیکون در واقع یک رسانای گرما است که بین دو شئ فلزی قرار می گیرد تا گرما را جذب خود کنند. معمولا این دو شئ می تواند سی پی یو یا جی پی یو و هیت سینک باشد، خمیر سیلیکون باعث می شود تمامی فضاهای خالی بر روی سی پی یو و هیت سینک پر شود.

وجود فضای خالی بین این دو شئ می تواند یکی از عواملی باشد که باعث کاهش انتقال گرما و در نتیجه باعث کاهش کارایی سیستم خنک کننده شود. هوا در واقع رسانای ضعیفی در مقابل گرماست. خمیر سیلیکون به عنوان رابط حرارتی است که به نام Thermal Interface معروف است. وجود خمیر سیلیکون باعث می شود تا با کنترل انتقال گرمای تولید شده معضلات و مشکلاتی که تولید کننده ها (صاحبان صنایع) و هم چنین مصرف کننده ها دارند حل بشود.

انواع خمیر سیلیکون
انواع مختلفی از خمیر سیلیکون ها وجود دارد.

مدیریت کردن گرما و حرارت در زمان تعمیر و نگهداری یکی از نکات مهم به شمار می آید. معمولا حرارت بالا به مرور زمان موجب ایجاد خطرات و آسیب دیدن سیستم شما شود و باعث می شود به قطعات مهم و حساس سیستم شما آسیب وارد شود. نحوه استفاده از خمیر سیلیکون حرارتی یکی از پایه‌ های مباحث مربوط به خنک کردن سیستم است که در این مقاله قصد داریم به طور کامل به این موضوع بپردازیم.

ما تصمیم داریم در این مطلب نحوه استفاده از خمیر سیلیکون و تعویض آن را به صورت گام به گام و به طور تصویری به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

مراحل استفاده از خمیر سیلیکون

در ادامه این مطلب مراحل استفاده از خمیر سیلیکون را به شما آموزش خواهیم داد:

انتخاب خمیر سیلیکون مناسب:

استفاده از خمیر سیلیکون دیپ کول
خمیر سیلیکون دیپ کول

خمیر سیلیکون ها معمولا 3 نوع اند:

  1. خمیر سیلیکون هایی که از موادی مثل سیلیکون و اکسید روی تشکیل شده اند.
  2. خمیر سیلیکون هایی که از موادی نظیر نقره و سرامیک تشکیل شده اند.
  3. خمیر سیلیکون های معمولی

خمیر سیلیکون های نوع اول معمولا از موادی مثل سیلیکون و اکسید روی تشکیل شده اند که به نسبت کارایی که دارند از قیمت مناسبی نیز برخوردارند. خمیر سیلیکون های دسته دوم جزو بهترین نوع خمیر سیلیکون اند؛ زیرا در ترکیب این نوع از موادی نظیر نقره و سرامیک استفاده شده است.خمیر سیلیکون های دسته سوم از نوع معمولی اند. معمولا این نوع خمیر سیلکون برای افرادی مناسب اند که قصد اورکلاک ندارند و از سی پی یو هایی با حرارت کم استفاده می کنند. این دسته از خمیر سیلیکون ها می توانند گزینه مناسبی برای این افراد باشند.

خمیر سیلیکون های برند دیپ کول می توانند گزینه مناسبی برای رفع نیاز شما باشند، زیرا برند دیپ کول جزو یکی از معروف ترین و پر فروش ترین برند هاست.

برای خرید خمیر سیلیکون با کیفیت و قیمت مناسب می توانید از بخش فروشگاهی سایت ما دیدن فرمایید.

در صورت تمایل می توانید نسبت به خرید خمیر سیلیکون دیپ کول اقدام کنید.

تمیز کردن سطح

در مرحله اول باید به وسیله ی گوش پاکن یا پارچه نخی آغشته به الکل سطح پردازنده را تمیز کنیم. به این نکته توجه داشته باشید که هر چقدر میزان خلوص الکل بیشتر باشد نتیجه بهتری را دریافت می کنید. برای مثال الکل با خلوص 90% درصد بهتر از الکل با خلوص85% عمل می کند و بهتر تمیز می کند. بهتر است در هنگام تمیز کردن سطح مورد نظر از دست کش استفاده کنید.

تمیز کردن سطح cpu
سطح cpu را کاملا تمیز کنید

خمیر سیلیکون را بر روی سطح CPU بریزید

نحوه گذاشتن خمیر سیلیکون
نحوه صحیح گذاشتن خمیر روی سی پی یو

چند قطره از خمیر سیلیکون را در چند نقطه CPU بریزید. فقط لازم است در این بخش به این نکته توجه داشته باشید؛ چون خمیر سیلیکون به اندازه فلزات قدرت رسانایی گرما ندارد، بنابراین باید به اندازه لازم مورد استفاده قرار بگیرد. اگر این نکته رعایت نشود ممکن است نتیجه عکس نشان دهد و می تواند کارایی سیستم خنک کننده را تحت تاثیر قرار بدهد. بنابراین استفاده از خمیر سیلیکون باید به اندازه باشد نه کم و نه زیاد.

استفاده اشتباه از خمیر سیلیکون
بهتر است خمیر را به صورت متراکم در یک جا استفاده نکنید.

خمیر سیلیکون را پخش کنید

در این مرحله خمیر سیلیکون را به وسیله یک کاردک یا کارت بر روی سطح پخش می کنید تا به طور یکسان و به نازک ترین شیوه ممکن پخش شود.

نحوه صحیح استفاده از خمیر سیلیکون
نحوه صحیح استفاده از خمیر سیلیکون

برای اطمینان از درستی پخش شدن خمیر سیلیکون می توانید سطح مورد نظر را در جهت نور خورشید قرار دهید، اگر قسمتی از آن آغشته به خمیر نباشد برق می زند و شما متوجه می شوید.

قرار دادن هیت سینک

نحوه گذاشتن هیت سینک روی خمیر سیلیکون
نحوه قرار دادن هیت سینک روی سطح cpu

لازم است توجه داشته باشید به این موضوع که حتما هیت سینک در جای خودش قرار بدهید که مجبور نباشید دوباره آن را باز کنید. اگر این کار به درستی انجام نشود ممکن است که خمیر فرم اصلی خود را از دست بدهد و کارایی آن کم شود.

نکات مهم در هنگام استفاده از خمیر سیلیکون

  • در هنگام استفاده از خمیر سیلیکون بهتر است از دستکش تمیز استفاده کنید. اگر دستکش آغشته به مواد دیگری مانند پودر باشد می تواند از عملکرد خنک کنندگی و کیفیت آن بکاهد.
  • در هنگام پخش خمیر سیلیکون بر روی سطح بهتر است به صورت صاف و یک دست پخش شود. هرچه ضخامت خمیر سیلیکون بیشتر باشد نرخ تبادل حرارت بین پردازنده و کولر کاهش می یابد در نتیجه بهتر است که خمیر سیلیکون فقط سوراخ ها و شکاف های هیت سینک را بپوشاند و به صورت نازک و یک دست پخش شود.
  • استفاده از مواد پاک کننده روغنی باعث کاهش عملکرد خنک کننده می شود. زیرا موا روغنی باعث می شود منافذ بسته شوند و خنک کننده به صورت موثر کار نکند.
  • در هنگام استفاده از اسپری های تمیز کننده برای سطح کولر و پردازنده توجه داشته باشید که حتما از اسپری های مرغوب و خشک استفاده کنید.