آموزش, سخت افزار

آیا CPU لپ تاپ را می توان ارتقا داد؟

ارتقا CPU لپ تاپ

با گذر زمان و روی کار آمدن نرم افزار های جدید متوجه خواهید شد که نیاز به ارتقا لپ تاپ خود دارید. شاید هم شما کسی باشید که تا الان از لپ تاپ خود استفاده خاصی جز وب گردی و یا چند کار ساده دیگر نمی کردید. اما الان نیاز به لپ تاپی قدرتمند برای استفاده از نرم افزار های گرافیکی دارید. در این شرایط احتمالا اولین گزینه و کم هزینه ترین کاری که ممکن است به ذهنتان برسد ارتقا قطعات لپ تاپ از جمله ارتقا CPU لپ تاپ است.

بسیاری از قطعات لپ تاپ قابل ارتقا هستند. مثلا می توان با ارتقا رم لپ تاپ و یا ارتقا هارد لپ تاپ به یک SSD، از تاثیر چشم گیر آن در افزایش سرعت و کارایی سیستم لذت برد. اما همه قطعات یک لپ تاپ قابل ارتقا نیستند، مثلا ارتقا گرافیک لپ تاپ به طور قطعی امکان پذیر نیست با این حال اگر می پرسید چرا و با شنیدن کلمه نه متقاعد نمی شوید می توانید پست دیگر ما را در این مورد مطالعه کنید. اگر در حال خواندن این پست هستید پس قطعا به فکر ارتقا CPU خود هستید. اما آیا این مورد امکان پذیر است؟ با ما تا انتهای این پست همراه باشید تا به پاسخ این سوال برسید.

آیا ارتقا CPU لپ تاپ امکان پذیر است؟

اگر بخواهیم خیلی صریح و سریع پاسخ دهیم، باید بگوییم در پی باریک تر و سبک تر شدن لپ تاپ ها امکان ارتقا این قطعه تقریبا غیر ممکن شده است. و این در حالی است که تقریبا تمامی شرکت های سازنده لپ تاپ در تلاش هستند که نتوان این قطعه را ارتقا داد. پس ارتقا CPU لپ تاپ برای همه لپ تاپ ها امکان پذیر نیست و پیدا کردن لپ تاپی که امکان ارتقا CPU را داشته باشد به اندازه تعویض آن سخت است. حال دانستن این که آیا CPU لپ تاپ شما قابل ارتقا هست یا نه از 3 روش قابل بررسی است:

1.مراجعه به یک متخصص در این کار

با مراجعه به یک متخصص متوجه خواهید شد که لپ تاپ شما قابلیت ارتقا پردازنده را دارد یا نه؟ این متخصص با بررسی چندین فاکتور مهم که در ادامه توضیح خواهیم داد متوجه خواهد شد که پردازنده شما قابل ارتقا هست یا نه.

2.به سایت Crucial سر بزنید

شما می توانید برای اطلاع از این که آیا لپ تاپ شما قابلیت ارتقا پردازنده و سایر قطعات را دارد به سایت crucial.com سر بزنید و با وارد کردن نام سازنده، سری و مدل لپ تاپ بفهمید که کدام قطعات لپ تاپ شما قابل ارتقا هستند. همچنین این سایت قطعات سازگار با لپ تاپ شما را نیز پیشنهاد خواهد داد.

3. راهنما و جعبه لپ تاپ خود را بررسی کنید

اگر لپ تاپ شما این امکان را داشته باشد قطعا سازنده به وضوح روی راهنما، بروشور و جعبه لپ تاپ نوشته است. چرا که این امکان در همه لپ تاپ ها وجود ندارد و اگر لپ تاپ خاصی این امکان را داشته باشد سازنده این امکان را روی جعبه می نویسد.

برای ارتقا CPU لپ تاپ چه فاکتور هایی را باید مورد بررسی قرار دهیم؟

ارتقا CPU لپ تاپ
  1. نوع مادربرد لپ تاپ

ارتقا سی پی یو لپ تاپ تا حد زیادی به مادربرد مربوط می شود، بنابراین در وحله اول باید مادربرد خود را بررسی کنید.

2. حداکثر سرعت پشتیبانی شده توسط مادربرد

3. قدرت فن لپ تاپ

همانطور که می دانید ارتقا پردازنده لپ تاپ باعث می شود گرمای بیشتری تولید شود بنابراین لپ تاپ شما باید بتواند به اندازه کافی این حرارت را دفع کند؛ در غیر این صورت هم عملکرد لپ تاپتان دچار مشکل می شود هم باعث خرابی سایر قطعات می شود. اگر لپ تاپ شما از پس دفع حرارت تولید شده بر نمی آید باید به فکر خرید فن CPU جدید باشید.

4. همخوانی CPU

مورد دیگری که در ارتقا لپ تاپ باید به آن توجه کنید این است که اگر پردازنده لپ تاپ شما اینتل است شما نمی توانید به جای آن از یک پردازنده AMD استفاده کنید، پردازنده شما باید مثل پردازنده قبلی از برند اینتل باشد. این موضوع برای پردازنده های AMD هم صدق می کند.

سخن پایانی

با این که ارتقا CPU لپ تاپ برای معدود لپ تاپ هایی امکان پذیر است اما این کار ممکن است به مادربرد و سایر قطعات شما آسیب برساند و در واقع امری پر ریسک است. به علاوه، با این که CPU یکی از قطعاتی است که در سرعت لپ تاپ تاثیر گذار است اما باید بدانید با ارتقا این قطعه قرار نیست معجزه اتفاق بیافتد و سرعت لپ تاپ شما تفاوت چشم گیری داشته باشد هر چند بی تاثیر هم نیست.

اما ما به شما پیشنهاد می کنیم به جای این همه سختی و به جان خریدن این ریسک، سایر قطعات لپ تاپ خود را ارتقا دهید. مثل رم، SSD و غیره. شما همچنین می توانید پست نحوه ارتقا لپ تاپ را به دقت مطالعه کنید و به کمک آن بدون صرف هزینه زیاد سرعت لپ تاپ خود را چندین برابر کنید.

فروشگاه تک یک

خرید قطعات

شما می توانید قطعات مورد نیاز خود را با بهترین قیمت و گارانتی از فروشگاه معتبر تک یک خریداری کنید.

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *