مجله تکنولوژی

دلایل داغ شدن کامپیوتر

دلایل داغ شدن کامپیوتر

گرم شدن بیش از حد کامپیوتر یکی از مشکلات هر کاربر است. گرما یا داغ شدن بیش از حد کامپیوتر سبب ایجاد خسارت به اجزای داخلی کامپیوتر و همچنین تاثیر گذاشتن بر عملکرد کامپیوتر می شود و در آخر بازدهی سیستم و طول عمر سیستم شما روز به روز کاهش می یابد. در مقاله قبل در مورد علت داغ شدن لپ تاپ و راه های جلوگیری از آن با شما صحبت کردیم که با این موضوع تقریبا بی ربط نیست. در این مقاله قصد داریم تعدادی از دلایل داغ شدن کامپیوتر را برای شما برشمریم تا با رعایت کردن این موارد از گرمای بیش از حد کامپیوتر خود جلوگیری کنید.

در ابتدا سعی می کنیم به تعدادی از سوالات مربوط به داغ شدن کامپیوترها پاسخ دهیم.

1. مدتی است که سیستم من به شدت داغ می کند و در برخی شرایط خود به خود خاموش می شود. دلیل این مشکل چه می تواند باشد؟

احتمالا سیستم تهویه کامپیوتر شما دچار مشکل شده و فن CPU به درستی کار نمی کند. بالا رفتن دمای cpu باعث خاموش شدن کامپیوتر برای جلوگیری از صدمه به آن خواهد شد.

2. فن های سیستم من به شدت صدا می دهند و نمی توانند سیستم من را به خوبی خنک سازند، راه حل رفع این مشکل چیست؟

فن های سیستم شما دچار خاک گرفتگی و عدم عملکرد صحیح شده اند. بهتر است برای رفع این مشکل، ابتدا فن ها را باز کرده و با اسپری هوای فشرده آن ها را تمیز کنید و در صورت امکان آن ها را روغن کاری کنید.

3. سیستم من بدون اینکه برنامه خاصی روی آن اجرا کنم، به شدت داغ می کند. علت چیست؟

احتمالا سیستم شما آلوده به ویروس یا بدافزار شده است که باعث شده تا منابع آن به شدت مورد استفاده قرار گیرد.

4. سیستم من آلوده به ویروس نیست، اما همچنان بدون اینکه برنامه خاصی روی آن اجرا کنم، داغ می کند! تاکنون با چندین آنتی ویروس مختلف آن را اسکن کرده ام!

احتمالا سیستم شما آلوده به یک بدافزار استخراج ارز دیجیتال شده است! بهتر است لیست برنامه هایی که اخیرا روی سیستم خود نصب کرده اید را بررسی کنید.

حرارت چگونه در سیستم تولید می شود؟

به طور کلی هر فعالیتی که باعث شود انرژی برای انجام حرکت استفاده کند موجب انتقال حرارت می شود. فقط میزان انتقال حرارت بسته به فعالیتی که انجام می دهید متفاوت است. در حقیقت ایجاد گرما در سیستم بر روی پردازنده و واحد پردازش گرافیکی تاثیر مستقیم می گذارد و رفته رفته عملکرد سیستم کاهش پیدا می کند.

داغ شدن کیس کامپیوتر

علل داغ شدن کامپیوتر

داغ شدن کامپیوتر می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که در این بخش به تعدادی از این دلایل اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.

اورکلاکینگ

یکی از فعالیت هایی که باعث ایجاد حرارت می شود اورکلاکینگ است. قطعا شما با مفهوم اورکلاکینگ آشنا هستید. اورکلاکینگ به موضوع افزایش فرکانس و کلاک که یک قطعه سخت افزاری است مرتبط می شود. فرایند اورکلاکینگ باعث افزایش فرکانس کاری سخت افزاری و نیز افزایش کارایی سیستم می شود.

هنگامی که CPU در حال پردازش با سرعت بالا است. حالتی به نام اورکلاکینگ به وجود می آید که با تولید گرمای زیاد دمای سیستم نیز بالا می رود. یکی از مزایای اورکلاکینگ این است که با انجام این کار سرعت پردازش بالاتر می رود و در نتیجه کار ها سریع تر انجام می شود. اما نیازمند ولتاژ بالایی از برق است تا به درستی فعالیت خود را انجام دهد، در نتیجه ولتاژ بالایی که CPU به آن نیازمند است گرمای بیشتری را نیز در بر خواهد داشت.

داغ شدن کامپیوتر
اورکلاکینگ در عمل به افزایش فرکانس کاری تراشه ها اطلاق می شود.

معمولا کاربرانی که به این فرآیند آشنایی دارند از فعالیتی با نام زیر کلاک استفاده می کنند تا مشکل خود را رفع کنند. اما این فعالیت بر عملکرد سیستم اثر می گذارد و باعث کاهش عملکرد و بازدهی سیستم می شود.

قرار گرفتن کامپیوتر در محل نامناسب

مکانی که سیستم شما در آن قرار دارد نقش بسیار مهمی در خنک شدن و یا داغ شدن سیستم دارد. اتاق های تهویه مطبوع یا اتاق هایی که حداقل توانایی کنترل آب و هوا را دارند می توانند گزینه های مناسبی برای قرار گیری سیستم باشند. با گرم تر شدن هوا در فصل تابستان اگر سیستمی در معرض نور مستقیم خورشید قرار گرفته باشد، درجه حرارت بالا می تواند بر عملکرد سیستم تاثیر بگذارد و دمای سیستم را به نسبت قابل توجهی افزایش دهد. رایانه خود را از طریق ویندوز و با کاهش دمای محیط کنترل کنید.

نقص خنک کننده سیستم

همه رایانه ها به نوعی به سیستم خنک کننده داخلی مجهز اند. در بیشتر موارد کامپیوتر از یک فن کوچک برخوردار است که گردش هوا را در کل محفظه افزایش می دهد و ممکن است مستقیماً به قسمت هایی که باعث ایجاد گرما می شوند اشاره کند تا دمای آن ها کاهش یابد. اگر سیستم خنک کننده رایانه شما به درستی کار نکند و برای رفع نیاز خنک کننده سیستم شما کارآمد نباشد، قادر به کاهش صحیح گرمای تولید شده توسط کامپیوتر شما نیست و احتمالاً نیاز به سرویس(تعمیر) یا جایگزینی دارید.

استفاده از فن های خنک کننده
تعمیر خنک کننده سیستم

امروزه در بازار برند های مختلفی از خنک کننده سیستم وجود دارند که هر کدام از این خنک کننده ها قابلیت های متفاوتی دارند. یکی از برند هایی که از گذشته تا به حال در تولید خنک کننده سیستم موفق بوده است، کمپانی دیپ کول (DeepCool) است که توانسته است در زمینه تجهیزات کامپیوتر و لوازم جانبی محصولات با کیفیتی را تولید کند. این کمپانی جزو برترین تولید کنندگان تجهیزات کامپیوتری و لوازم جانبی است.

خرید و مقایسه انواع فن خنک کننده

شما می توانید از بخش فروشگاه، به بررسی و مقایسه انواع مختلفی از فن ها و خنک کننده ها پرداخته و در صورت تمایل، خرید خود را به صورت مستقیم و با بهترین قیمت، انجام دهید.

تهویه ضعیف و گرد وغبار

تهویه ضعیف می تواند یکی از دلایل مهم در ایجاد گرما باشد. در اکثر موارد سیستم هایی که از دریچه برخوردارند، امکان عبور هوا به داخل و خارج را دارند. اما ممکن است به هر دلیلی دریچه خروج هوا مسدود شود. برای مثال تجمع گرد و غبار در دریچه خروج هوا می تواند یکی از دلایل گرم شدن کامپیوتر باشد، مسدود شدن دریچه باعث می شود هوای گرم در داخل محفظه ایجاد شود و هوا خارج نشود در نتیجه سبب گرمای بیش از حد می شود.

داغ شدن کامپیوتر
همانطور که مشاهده می کنید گرد و خاک منافذ فن را مسدود کرده است.

تجمع گرد و غبار در منافذ خروجی و نیز اجزای داخلی می تواند باعث گرمای بیش از حد در سیستم شود. در حالی که جمع شدن گرد و غبار در روی منافذ خروجی جریان هوا را مسدود می کند. گرد و غبار روی اجزای داخلی کامپیوتر عایقی را می سازد که این عایق گرما را به دام خود می اندازد و همین امر باعث می شود تا گرمای زیادی تولید شود و نظم سیستم شما را تحت تاثیر خود قرار دهد. این نبود نظم، عملکرد CPU و منبع تغذیه را با مشکل مواجه می کند.

به طور ماهانه فضای داخلی رایانه خود را با استفاده از یک اسپری هوای فشرده تمیز کنید و مراقب باشید تا هیچ یک از اجزای داخلی سیستم با مورد پاشش مستقیم قرار نداشته باشند.

اجزای تولید کننده گرما

چندین مؤلفه کامپیوتر شما را در حین انجام عملیات عادی گرم می کند. اصلی ترین این موارد می توانند در این بین پردازنده (CPU) و منبع تغذیه باشند که هر دو گرمای قابل توجهی را تولید می کنند. در بیشتر مواقع، تولید گرمای آن توسط سیستم خنک کننده رایانه و تهویه مناسب کاهش می یابد.

انجام چند فعالیت به طور هم زمان

یکی از دلایل گرم شدن سیستم می تواند انجام چندین فعالیت به طور هم زمان باشد که این امر باعث گرم شدن بیش از حد سیستم شما می شود. برای مثال بازی کردن، به اشتراک گذاشتن فایل ها، تماشای فیلم و یا گوش کردن به موسیقی باعث می شود تا CPU تحت تاثیر قرار بگیرد و به آن آسیب وارد شود بنابراین انجام چند فعالیت به طور هم زمان عملکرد سیستم را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

سوختن سیستم در اثر داغ شدن کامپیوتر
سوختن سیستم در اثر داغ شدن بیش از حد

ویروسی شدن سیستم

اگر سیستم شما آلوده به ویروس یا تروجان شده باشد، منابع سیستم شما توسط این برنامه های مخرب اشغال می گردد. در نتیجه بدون اینکه شما برنامه خاصی را روی سیستم خود اجرا کرده باشید، سیستم شما به شدت درگیر خواهد شد و در برخی موارد، داغ خواهد نمود. برای جلوگیری از این مورد، بهتر است همیشه از آنتی ویروس های بروز رسانی شده در سیستم خود، استفاده کنیم.

Gerelateerde berichten