مجله تکنولوژی

کمپانی AMD سهام Xilinx را با قیمت 35 میلیارد دلار خریداری می کند

خرید Xilinx توسط AMD

ظاهراً AMD قصد د ارد کسب و کار خود را به تراشه هایی برای ارتباطات 5G و وسایل الکترونیکی- ارتباطی خودرو ارتقا دهد! این معامله ممکن است تغییر شکل یکی از پیشگامان صنعت تراشه رایانه شود.

AMD، که عمدتاً به عنوان رقیب دیرینه Intel در ساخت ریزپردازنده یا تراشه هایی که در بیشتر کامپیوتر ها وجود دارند، شناخته می شود، قصد دارد از این خرید برای گسترش تجارت خود به تراشه هایی برای بازارهایی مانند ارتباطات بی سیم 5G و الکترونیک خودرو استفاده کند. این معامله همچنین می تواند به AMD کمک کند سهم بیشتری از فروش قطعات را برای مراکز داده بدست آورد و با یک رقیب برجسته، انویدیا، که همچنین بزرگتر است، مقابله کند.

رقابت با Nvidia

معامله کل سهام که فردا همراه با نتایج مالی سه ماهه سوم AMD اعلام شد، نزدیک به ارزشمندترین خرید در تاریخ صنعت تراشه خواهد بود. Nvidia به دلیل معامله پیشنهادی 40 میلیارد دلاری این شرکت برای طراح تراشه انگلیسی Arm، که در ماه گذشته اعلام شد، در حال حاضر این حقوق مباهاتانه را در اختیار دارد.

سازندگان تراشه چندین موج تلفیقی را تجربه کرده اند که توسط عواملی مانند خطوط تکراری محصولات و استراتژی های کاهش هزینه پیش می روند. اما AMD که از قوی ترین فروش در طول تاریخ 51 ساله خود برخوردار است، انتظار دارد با Xilinx ضمن افزایش سود، تجارت خود را نیز گسترش دهد.

کمی در مورد AMD بدانیم

لیزا سو، مدیرعامل AMD، در اظهارات آماده شده گفت که Xilinx به تأسیس شرکت خود به عنوان “رهبر محاسبات با عملکرد بالا و شریک انتخابی بزرگترین و مهمترین شرکت های فناوری در جهان” کمک خواهد کرد. این نوع شهرت مدت هاست که از AMD دور است، چرا که برای دهه ها به عنوان یک پیرو اینتل شناخته می شد که عمدتا با قیمت های پایین فروش را برنده می شد. اما این شرکت اخیراً در برخی اقدامات کلیدی عملکرد محاسبات از اینتل پیشی گرفته است، در حالی که رقیب بزرگتر آن دچار مشکل اقتصادی شده است.

سهام AMD که پنج سال پیش با قیمت هر سهم 2 دلار معامله می شد، امسال تقریباً 80 درصد افزایش یافته و سه شنبه با 78.88 دلار بسته شده است که در روز 4 درصد افت دارد. ارزش کل سهام AMD در حال حاضر نزدیک به 100 میلیارد دلار است.

Xilinx

Xilinx، تاسیس شده در سال 1984، بزرگترین سازنده نوعی از تراشه ها است که می تواند پس از عرضه برای کارهای مختلف تخصصی پیکربندی و نصب شود. ” field programmable gate arrays “، همانطور که از نامش پیداست، مدت هاست که در برنامه های ارتباط از راه دور مانند ایستگاه های پایه تلفن همراه که برای جدیدترین فناوری 5G به روز می شوند، محبوبیت خاصی دارند.

Xilinx همچنین یکی از بزرگترین شرکت های ساخت تراشه است که به دلیل محدودیت های تجاری Huawei چین، سازنده اصلی تجهیزات شبکه و یکی از بزرگترین مشتریان Xilinx، آسیب دیده است. این شرکت هفته گذشته گفت که درآمدش 8 درصد کاهش یافته است.

چرا Xilinx؟

اما فروش حاشیه ناخالص Xilinx بسیار بیشتر از AMD است و این شرکت به تولید پول نقد قابل توجه ادامه می دهد. ارزش بازار Xilinx در حدود 28 میلیارد دلار است، که نشان دهنده یک جهش شدید پس از گزارش وال استریت ژورنال از مذاکرات معاملات بین شرکت ها در 8 اکتبر است.

علاقه AMD به Xilinx مسیری را طی می کند که Intel طی کرده است. در سال 2015، Intel با پرداخت 16.7 میلیارد دلار برای Altera، رقیب اصلی Xilinx، وارد همان تجارت شد. این معامله که تا حدودی از چشم انداز تولید تراشه های Altera در کارخانه های Intel الهام گرفته شده است، به دلیل عقب افتادن مراحل تولید اینتل از رقبا، نتوانسته بازدهی بالایی داشته باشد.

در آخر

معامله پیشنهادی مهمترین خرید AMD که “dwarfs” است، معامله ای معادل 5.4 میلیارد دلاری برای ATI Technologies در سال 2006 که این شرکت را به رقابت با Nvidia برای تراشه هایی که تصاویر را در بازی های ویدیویی ارائه می دهند، تبدیل کرد. این فناوری گرافیک، AMD را به یک تأمین کننده اصلی تراشه برای کنسول های بازی ویدیویی تبدیل خواهد کرد. اما همچنین AMD را با بار بدهی سنگینی که بیش از یک دهه طول کشید به مشکلات اقتصادی کشاند.

شاید هم این دلیلی باشد که لیزا سو سال ها دست به بلند پروازی های اینچنینی نمی زد! البته باید اعتراف کنم که شروع دوباره این بلند پروازی ها تا حدودی مایه خوش حالی است چرا که بازگت AMD به جمع پیشگامان تراشه به معنای محصولات موفق تر و تکنولوژی های پیشرفته تر با قیمت های مناسب تر است.

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *