مجله تکنولوژی

تفاوت فناوری کراس فایر و SLI

تفاوت فناوری کراس فایر و SLI

در مقاله قبلی با عنوان ” تفاوت مادربرد گیمینگ با مادربرد معمولی” به طور خلاصه در مورد این 2 فناوری با شما صحبت کردیم اما در این مقاله می خواهیم به طور کامل و جامع در مورد این موضوع (تفاوت فناوری کراس فایر و SLI) صحبت کنیم. با ما همراه باشید. در ابتدا تعاریفی از این دو فناوری را در اختیار شما قرار می دهیم تا به طور کامل این فناوری ها را بشناسید، سپس در مورد شباهت و تفاوت فناوری کراس فایر و SLI صحبت می کنیم.

CrossFire (کراس فایر) چیست؟

یکی از فناوری های اختصاصی معرفی شده توسط شرکت AMD در سال 2005 فناوری “کراس فایر” است. کراس فایر فناوری مرتبط با عملکرد کارت گرافیک است. مفهوم کراس فایر این است: افزایش قابلیت GPU به گونه ای که عملکرد آن غیر ممکن شود.

به وسیله این فناوری شما این امکان را دارید تا به طور هم زمان از چند کارت گرافیک استفاده کنید. البته نکته حائز اهمیت در بهره مندی از این فناوری این است که باید چیپست کنترل کننده بر روی مادربرد نصب باشد. این چیپست وظیفه کنترل کردن و ادغام کردن اطلاعات به منظور نمایش بر روی صفحه مانیتور را دارد.

برای اتصال کارت های گرافیک در فناوری کراس فایر از یک پل ارتباطی یا کابل با نام CrossFire Bridge استفاده می شود. معمولا پردازنده های گرافیکی که قابلیت استفاده از این فناوری را دارند، برای اتصال به کارت گرافیک دو رابط دارند؛ رابط اول وظیفه انتقال اطلاعات و رابط دوم وظیفه برگشت اطلاعات را دارد.

در فناوری کراس فایر شما به راحتی می توانید تا 4 کارت گرافیک را به هم متصل کنید و از توان پردازشی مجموع آن ها استفاده کنید.

SLI چیست؟

یکی از فناوری های اختصاصی معرفی شده توسط شرکت NVidia در سال 2004 فناوری “SLI” است. مفهوم این فناوری به معنای لینک رابط مقیاس پذیر بوده است و مخفف Scalable Link Interface است.

در این فناوری نیز همانند کراس فایر ما می توانیم چند کارت گرافیک با واحد پردازنده گرافیکی یکسان را به یکدیگر متصل کنیم و از مجموع قدرت پردازشی آن به صورت یک خروجی استفاده کنیم. معمولا فناوری SLI را با اصطلاح “n-Way SLI” می شناسند.

تفاوت فناوری کراس فایر و SLI

سیستم هایی که از Two-Way SLI بهرمند هستند می توانند 2 کارت گرافیک را به وسیله قابلیت اس ال آی به هم متصل کنند. سیستم هایی که Three-Way SLI و Four-Way SLI به ترتیب از 3 کارت گرافیک و 4 کارت گرافیک به صورت موازی بهره می برد.

در سیستم های چند کارت گرافیکی یک کارت به عنوان کارت اصلی یا مستر و بقیه کارت ها به عنوان کارت کمکی یا salve عمل می کنند.

تفاوت فناوری کراس فایر و SLI

AMD CrossFire و Nvidia SLI دو فناوری کاملا مشابه به هم هستند که در زمینه به کار گیری و استفاده از دو یا چند کارت گرافیک به صورت موازی در کنار یکدیگر کاربرد دارند.

در درجه اول کارت گرافیک های بکار گرفته شده برای کراس فایر باید با یکدیگر مطابقت داشته باشند و GPU هایی از همان نسل با همان معماری استفاده شود. چرا که در صورت عدم تطابق با GPU ممکن است با مشکل روبه رو شوید. با کوچک ترین تفاوتی ما بین کارت های گرافیکی، شما دچار مشکلات و خطاهایی در سیستم خود می شوید.

فناوری SLI نیازمند یک سری پیش نیاز های جزئی تری به نسبت کراس فایر است. از جمله نیازمند دو پردازنده گرافیکی یکسان است اما لزوما احتیاج به این نیست که حتما تولید شده از یک شرکت باشد، فقط تنظیمات رم اگر به صورت یکسان باشد کافی است. اما در فناوری کراس فایر سرعت رم مهم نیست.

به عنوان مثال شما با فناوری CrossFire می توانید AMD Radeon RX 580 را با RX 570 بدون هیچ مشکلی جفت کنید، در حالی که در فناوری SLI باید دو کارت Nvidia GeForce GTX 1080 داشته باشید.

Nvidia همه چیز را در مورد تجربه کاربر می داند و با محدود کردن سازگاری به کاربران این اطمینان را می دهد که در صورت تطبیق ویژگی ها با یک دیگر از سازگاری اطمینان داشته باشید. در حالی که AMD شرایط سازگاری و قابلیت تطبیق پذیری را محدود نکرده است و به طور قطعی به کاربر اطمینان سازگاری صد در صد را نداده است. بنابراین نتیجه تجربه کاربری کمتری را ارائه می دهد و کاربران در این مرحله تردید دارند که ترکیب یک پردازنده گرافیکی انویدیا و یا AMD در یک مجموعه چند گرافیکی بدون در نظر گرفتن مدل، نسل، رم و … آیا سازگاری دارد یا خیر؟

تفاوت فناوری کراس فایر و SLI

در زمان گذشته فناوری CrossFire و SLI به یک پل ارتباطی احتیاج داشتند (منظور از پل ارتباطی همان کابل است برای برقرای ارتباط) که در کراس فایر از AMD Bridge Interconnect و در ال اس آی از Nvidia SLI Bridge استفاده می شد. بعد از مدت ها فناوری CrossFire از PCIe به جای کابل استفاده می کرد.

AMD این کار را از طریق یک فناوری موتور سخت افزاری به نام XDMA انجام می دهد که یک کانال مستقیم بین کارت گرافیک ها را باز می کند. XDMA به هر کارت گرافیک اجازه می دهد تا ضمن اجتناب از پردازنده و سایر قسمت های غیر ضروری پردازنده، با یک دیگر ارتباط برقرار کنند.

تفاوت دیگر این دو فناوری در این است که CrossFire با APU ها (واحد های گرافیکی یک پارچه در پردازنده ها) کار می کند و کارت های گرافیکی گسسته از Hybrid CrossFireX کار می کند. این فناوری عمدتاً به کارت های سطح پایین، برای لپ تاپ هایی که واحد گرافیکی یک پارچه و گرافیک گسسته ترکیب شده اند (به منظور بهبود قابلیت های گرافیکی دستگاه) استفاده می شود، البته وظیفه مدیریت مصرف برق را نیز به عهده دارد.

اختلاف دیگری که این دو فناوری دارند در شگرد فنی آن است. Nvidia به مادربردهایی نیاز دارد که از مجوز SLI بهره مند باشند، این به این معنی ست که تولید کنندگان باید هزینه یک مجوز را بپردازند و اسلات های PCIe باید متناسب با مشخصات باشند. از طرف دیگر CrossFire سازگاری دارد و تمام نیاز مادربرد یک جفت اسلات PCIe است. به همین علت قیمت مادربرد های مجهز به CrossFire به بسیار کمتر است.

با ظهور DirectX 12 نحوه پشتیبانی یک بازی از چند پردازنده گرافیکی به طور چشم گیری تغییر کرده است و AMD تصمیم گرفت از درایورهایی برای کارت های خود با تنظیمات اجازه دادن به یک بازی خاص، استفاده کند.

با مقایسه DirectX 12 مسئولیت توسعه دهندگان تغییر پیدا می کند و باید پشتیبانی mGPU را در موتور بازی با دستورالعمل های واضح در مورد چگونگی استفاده از گرافیک های دوگانه (یا چند گانه) وارد کنند. CrossFire رسما از پشتیبانی mGPU مرخص شده است اما AMD همچنان به پشتیبانی از بازی ها با استفاده از DirectX 11 و ایجاد پروفایل ادامه می دهد.

تفاوت فناوری کراس فایر و SLI

ضمنا حالت پردازش تصویر در این دو فناوری مشابه به هم نیست در کراس فایر تکنولوژی پردازش تصاویر 4 روش دارد که شامل:

  1. Super Tiling (بافت گذاری پیشرفته)
  2. Scissor (نیمه کردن تصویر)
  3. Alterative Frame Rendering (پردازش متناوب فریم ها)
  4. Super AA (تصحیح پیشرفته سطوح ناصاف)

شباهت بین CrossFire و SLI

اگر تفاوت ها را کنار بگذاریم این دو فناوری شباهت هایی نیز به هم دارند.

شباهت های بین CrossFire و SLI:

  • اولین شباهتی که به هم دارند در زمینه این است که هر دو برای پدازش تصاویرنیاز دارند تا 2 کارت گرافیک استفاده می کنند.
  • برای انتقال داده بین چند کارت هر دو فناوری نیازمند یک رابط یا کابل هستند.
  • برای استفاده از این دو فناوری شما نیازمند چیپست هستید که در فناوری SLI نیازمند مادربردی با چیپست CrossFire و SLI و در فناوری کراس فایر نیازمند مادربوردی با چیپست Ati Xpress Zoo هستید.

CrossFire و AMD حالت های ارائه دهنده چند گرافیک را دارند: SFR و AFR

SFR مخفف Split Frame Rendering است که به معنی تقسیم فریم ارائه است. که دو یا چند کارت به دو قسمت تقسیم می شود و به طور مستقل به اشتراک گذاشته می شوند و سپس برای ایجاد فریم با هم ترکیب می شوند.

AFR مخفف Alternate Frame Rendering که به معنی ارائه فریم های جایگزین است. با اختصاص هر کارت به یک فریم خاص به طور متناوب با هم کار می کنند. یکی از پردازنده های گرافیکی اولین فریم را رندر می کند، در حالی که دیگری فریم بعدی را به تصویر می کشد.

یکی دیگر از شباهت های این دو فناوری این است که هر دو فناوری برای بازی های با گرافیک و وضوح بالا کار می کنند. از این فناوری همچنین می توان در بحث ماینینگ و استخراج ارز دیجیتال نیز بهره برد که با استفاده از ترکیب کارت گرافیک ها و انجام محاسبات با استفاده از توان پردازشی آن ها امکان پذیر می باشد. معمولا دستگاه های ساخته شده با استفاده از این روش، با نام “ریگ ماینینگ” شناخته می شوند، که توضیحات بیشتر در این زمینه در مقاله لینک شده آورده شده است.

و در پایان امیدوارم این مقاله نیز همانند سایر مقالات تک یک برای شما مفید باشد.

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *