آموزش, نرم افزار

چگونه از نسخه لایسنس ( کرک) نرم افزارها استفاده کنیم؟

لایسنس نرم افزار

این مقاله مقدمه ای کلی در مورد صدور مجوز برای نرم افزار ها است، صادر کردن مجوز برای نرم افزار ها ( لایسنس نرم افزار ) موضوعی پیچیده است، اما داشتن اطلاعات کمی در خصوص صدور مجوز برای نرم افزار ها می تواند به شما کمک کند که چگونه می توانید از مجوز های رایگان نرم افزار استفاده نمایید.

مجوز نرم افزار چیست؟

مجوز نرم افزار توافقی است که بین کاربر و تولید کننده نرم افزار صورت می گیرد و شما می توانید طی این مدت توافق بصورت رایگان از نرم افزار مورد نظر استفاده نمایید، اما در غیر اینصورت (عدم توافق کاربر با تولید کننده نرم افزار ) نقض قانون کپی رایت انجام گرفته است و پیگرد قانونی دارد.

سوالاتی متداول در مورد لایسنس نرم افزار؟؟؟؟

  • کجا، چگونه و هر چند وقت یکبار می توان از لایسنس نرم افزار استفاده کرد؟
  • آیا می توانیم آن را کپی، اصلاح یا توضیع مجدد کنیم؟
  • آیا می توانیم کد منبع اصلی آن را بررسی کنیم؟
  • قیمت نرم افزار و هزینه های مجوز چقدر است؟

نکاتی کلیدی در مورد صدور مجوز لایسنس نرم افزار ها

  • این را بدانید صدور مجوز رایگان نرم افزار، به قیمت نرم افزار هیچ اشاره ای ندارد، بلکه این بدان معناست که شما آزادی بیان دارید و به حقوق و محدودیت های اعمال شده اشاره می کند.
  • نرم افزار رایگان ( منبع باز ) محدودیت کمتری دارد.
  • نرم افزار هایی که با مجوز ( منبع باز ) منتشر می شوند، شما برای استفاده از آن ها هیچ نیازی به اجازه گرفتن از کسی ندارید. همچنین به شما امکان داده می شود که نرم افزار را کپی یا توضیع کنید.
  • نرم افزارهای اختصاصی محدودیت های بیشتری دارند، اگر یک نرم افزار اختصاصی یا منبعی از آن بسته شده باشد، معمولا محدودیت های قابل توجیهی در نرم افزار قرار دارد که روش های مختلف استفاده از آن نرم افزار را محدود می کند.
  • به مدت زمان مجوز ( لایسنس ) نرم افزار توجه کنید. مجوز دائمی نرم افزار هیچگاه از بین نخواهد رفت. و حق استفاده از نرم افزار تا زمانی که تمایل به استفاده از آن را دارید برای شما وجود دارد. (اغلب نرم افزار ها حق استفاده از خود را بصورت یکساله ارائه می کنند و بعد از یک سال باید با پرداخت مبلغی پول آن ها را خریداری کنید.)
  • همیشه مجوز های حجم و مجوز های سایت نرم افزار را مشاهده و بررسی نمایید، بدین ترتیب می توانید از پایین ترین قیمت های نرم افزار برخوردار شوید و اغلب می توانید کارهای مدیریت را بوسیله آن ها آسان کنید.
  • اسناد خود را حفظ نمایید، شما باید نام محصول و شماره نسخه را ثبت کنید

نصب و فعال سازی نرم افزارها

روند نصب نرم افزار های مختلف، گوناگون است. برای نصب نرم افزارهای لایسنس باید دستور عمل خاصی را پیدا کرده و طبق دستور العمل پیش بروید.

کلید مجوز ( به عنوان کلید نرم افزار و کلید محصول شناخته می شود )، کلید مجوز معمولا یک رشته از حروف و اعداد است که هنگام نصب نرم افزار وارد می کنید. همچنین این کلید به شما اطمینان خاطر می دهد که کاربر با محدودیت حق چاپ توسط فروشندگان نرم افزار یا سازندگان مطابقت داشته باشد و مجاز به استفاده از نرم افزار آن هاست، اما همه نرم افزار ها به کلید مجوز نیاز ندارند.

در مورد مجوز های سایت و حجم، اطلاع کسب نمایید

اکثر فروشندگان عمده نوعی خرید عمده و مجوز حجم برای نرم افزار را ارائه می دهند ولی شرایط آن ها متفاوت است، اما اگر به اندازه کافی نرم افزار لازم برای واجد شرایط بودن را داشته باشید مجوز، صدور مجوز برای سازمان شما ارزان تر و راحت تر است.

مجوز سایت ممکن است گزینه دیگری باشد، مجوز سایت به یک سازمان اجازه می دهد تا چندین نسخه از یک بسته نرم افزاری را برای استفاده در چندین رایانه تهیه کند.

توافقات بین کاربر و شرکت نرم افزاری

همان طور که قبلا اشاره شد اگر نرم افزار اختصاصی یا بسته باشد، توافقات اولیه بین کاربر و شرکت تولید کننده آن روش های استفاده ازآن را محدود می کند.

روش کپی کردن برای کرک نرم افزار

نحوه استفاده از لایسنس نرم افزار و کرک کردن آن
چگونه از نسخه کرک شده یا لایسنس نرم افزار استفاده کنیم

اگر پس از دانلود نرم افزاری در پوشه نرم افزار پوشه ای به نام crack مشاهده کردید، باید اطلاعات درون این پوشه را درون فایل اصلی پس از نصب کپی کرده و بعد از آن استفاده کنید.

در این روش ابتدا بروی آیکون نرم افزار کلیک راست کرده و سپس گزینه Properties را انتخاب نمایید.

بعد از انجام این کار پنجره ای باز می شود، در پنجره باز شده به دنبال گزینه Find Traget بگردید و روی آن کلیک نمایید.

پس از انتخاب گزینه ذکر شده پنجره دیگری باز می شود که پوشه های نصبی نرم افزار در آن وجود دارند که باید فایل های پوشه کرک را کپی کرده و در پوشه نرم افزار paste کنید.

کرک نرم افزار بوسیله شماره سریال (serial nomber)

آسان ترین روشی که برای کرک نرم افزار وجود دارد استفاده از شماره سریال درج شده بروی نرم افزار است. سریال نامبر چند شماره یا حروف درج شده بروی بسته نرم افزار است. گاها پیش می آید بجای عدد و حروف برای سریال نرم افزار، اسم شرکت و آدرس ایمیل شرکت درج می شود. برای اینکه بتوانید نرم افزار مورد نظر را کرک کنید باید هر کدام از موارد ذکر شده را در جای مربوط به خود کپی نمایید تا نرم افزار کرک شود.

برخی از نرم افزارها وجود دارند که برای استفاده از یک کد محدودیتی را برای استفاده افراد فراهم می کنند، این محدودیت به گونه ای است که نمی توان بیش از یک بار از نرم افزار استفاده کرد. برای فعال سازی این نوع نرم افزار ها باید از Keygen یا Keymaker استفاد کرده و با استفاده از آن یک کد بسازید. برای این که قسمتی که باید کد ها را وارد کنید به شما نمایش داده شود می بایست گزینه “About” را انتخاب کرده و سپس “Register” را بزنید. همچنین دقت داشته باشید که این کد ها بدون هیچ فاصله ای کپی کنید. برای این کار بهتر است از کلید های ترکیبی CTRL+C و CTRL+V استفاده کنید.

پس از اجرای کد بروی گزینه Generate کلیک نمایید.لازم به ذکر است که بسیاری از شرکت های تولید نرم افزار با گرفتن نام و ایمیل کاربر، خودشان کد فعال سازی را برای کاربر می سازند تا کاربر برای فعال سازی نرم افزار به درسر نیوفتد.

پس از این که نرم افزار را نصب کردید دسترسی به اینترنت را قطع کنید و سپس فایل keygen یا کدساز را انتخاب کنید و گزینه ی “generate” را بزنید تا به شما کد دهد.

حال باید کدی که در اختیار دارید را کپی کنید و زمانی که نرم افزار از شما کد می خواهد آن را وارد کنید. لازم به ذکر است که برخی نرم افزار ها کد فعال سازی را پس دریافت نام و ایمیل شما می سازند. بنابراین اگر برنامه کد ساز فیلد هایی داشت ، آن ها را پر کنید.

نکته: توجه داشته باشید بعضی از آنتی ویروس ها فایل های نصبی مربوط به فعال سازی را ویروس شناسایی کرده و اجازه نصب شدن بروی دستگاه مورد نظر به آن داده نمی شود. زمانی که هنگام نصب با همچین مشکلی روبه رو شدید حتما آنتی ویروس خود را خاموش کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *