مجله تکنولوژی

نحوه صحیح ضد عفونی کردن گوشی بدون صدمه زدن به آن

ضد عفونی گوشی

تلفن های هوشمند به این دلیل که همیشه و هرجا در کنار ما می باشند، منبع بزرگی از باکتری هستند. اما ویروس ها نیز می توانند در آنجا زنده بمانند، از جمله COVID-19. ما در مورد چگونگی ضد عفونی گوشی هوشمند خود توضیح می دهیم.

به نظر می رسد که همه گیری کرونا ویروس به مردم آموخته است که بعد از مراجعه به اماکن عمومی، دست های خود را کاملاً بشویند و کمتر به صورت خود دست بزنند. ضد عفونی کردن وسایلی که روزانه با آن ها بسیار در تماس هستیم (مانند گوشی) به یکی از کارهای روزانه ما تبدیل شده است. ما در ادامه توضیح می دهیم که چرا تمیز کردن گوشی هوشمند و نحوه انجام درست آن مهم است.

تصویر 1 ضد عفونی گوشی

چرا گوشی هوشمند خود را ضد عفونی می کنید؟

اولین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که در دمای اتاق کرونا ویروس می تواند چند روز بر روی فلز، شیشه، سرامیک و پلاستیک زنده بماند و آلوده کننده سطوح مختلف باشد. این ویروس می تواند به دو طریق بر روی گوشی قرار بگیرد: یا به صورت قطرات ریز در هنگام سرفه کردن فرد آلوده در نزدیکی گوشی شما یا از دست خود بعد از لمس دسته های درب، دکمه های آسانسور و موارد مشابه.

اگر هرگز تلفن خود را به افراد دیگر نمی دهید و اغلب رهگذران بر روی گوشی شما سرفه نمی کنند، احتمال انتقال عفونت از طریق هوا کم است. انتقال به صورت دستی به مدت زمان تماس بستگی دارد و برای میکروارگانیسم های مختلف متفاوت است. در حال حاضر هیچ اطلاعات موثقی برای COVID-19 وجود ندارد.

بنابراین، بهتر است تصور کنید که اگر گوشی هوشمند خود را بعد از لمس منبع آلوده در دست خود نگه دارید و بعد از آن شستن دستان خود دوباره گوشیتان را در دستتان بگیرید، می توان ویروس را انتقال داد.

همچنین به یاد داشته باشید که دست ها تنها نقطه تماس نیستند: تلفن اغلب هنگام صحبت کردن روی صورت و گوش ما قرار می گیرد. به طور کلی، بهتر است تلفن خود را مرتباً هر بار که به خانه باز می گردید، ضد عفونی کنید.

تصویر 2 ضد عفونی گوشی

نحوه ضد عفونی کردن گوشی هوشمند شما از ویروس کرونا

از رایج ترین محصولات خانگی برای مقابله با کرونا ویروس، اتانول (C2H5OH)، الکل ایزوپروپیل (C3H7OH)، پراکسید هیدروژن (H2O2) و هیپوکلریت سدیم (NaClO) است.

ایزوپروپیل الکل کمترین ضرر را برای انگشتان دست شما دارد. بنابراین اگر می خواهید آن را مصرف کنید، باید از آن مانند اسپری یا با دستمال مرطوب شده با آن، استفاده کنید. اتانول و پراکسید هیدروژن را باید یک گزینه پشتیبان در نظر بگیریم. اگر مواد دیگری در دسترس نباشد، می توان از این مواد استفاده کرد. استفاده مکرر از این مواد پوست دست شما را خراب می کند.

تصویر 3 ضد عفونی گوشی

در مورد غلظت، باید حدود 70-80٪ باشد. الکل خالص خیلی سریع تبخیر می شود. برای بهترین نتیجه، شما به محلول ضد عفونی کننده نیاز دارید تا حدود یک دقیقه روی سطح آن بنشیند. از طرف دیگر غلظت پایین تر، در از بین بردن ویروس ها کارایی کمتری دارد. به همین دلیل است که نباید از برخی مواد استفاده کرد زیرا این ترکیبات دارای الکل بسیار کمتر از 70٪ هستند.

از ریختن مواد ضد عفونی کننده در اتصالات، بلندگوها و سایر ورودی های داخل تلفن هوشمند حتی اگر ضد آب باشد، خودداری کنید. در عوض، یک تکه پنبه را درون مایع خیس کنید و آن را در همه طرف دستگاه بمالید. نیازی به فشار دادن سخت نیست، فقط کافی است تمام سطح را با دقت و کاملاً پاک کنید.

یکی دیگر از ماده های ضد عفونی کننده، کلرهگزیدین است، اما این ماده برای محافظت در برابر coronavirus تاثیر کمی انجام می دهد، بنابراین در این مورد توصیه نمی شود.

روش های جایگزین

اگر ضد عفونی کننده شیمیایی مناسب شما نیست، روش های دیگری برای ضد عفونی کردن تلفن هوشمند شما وجود دارد. به عنوان مثال، تابش ماوراء بنفش یا اینکه می توانید هر بار که می روید تلفن خود را درون یک کیسه پلاستیکی بسته شده قرار دهید و بلافاصله بعد آن کیسه را از گوشی خود جدا کنید (ویروس می تواند مدت طولانی در پلی اتیلن نیز زنده بماند). بهترین گزینه این است که هنگام ترک خانه، به گوشی دست نزنید، مگر اینکه کاملا ضروری باشد.

همچنین از سایر وسایلی که در مکان های عمومی استفاده می کنید، غافل نشوید. مانند: تبلت، لپ تاپ، ساعت هوشمند، دستبند، هدفون و موارد مشابه که باید بعد از استفاده از این وسایل مانند لپ تاپ، راه های ضد عفونی کردن لپ تاپ را نیز بلد باشیم تا آن را ضد عفونی کنیم. همچنین ارزش این را دارد که در دستورالعمل ها بررسی کنید که آیا سازنده توصیه ای در مورد مناسب ترین مواد برای تمیز کردن دستگاه و نحوه استفاده از آن ها دارد یا خیر.

نکات ضد عفونی کردن گوشی

  • از مصرف الکل اتیل یا پراکسید هیدروژن خودداری کنید. آن ها می توانند به پوشش اولئوفوبی آسیب برسانند.
  • برای پاک کردن گوشی هوشمند، بهترین مورد برای شما الکل ایزوپروپیل است.
  • غلظت مطلوب 70-80٪ است.
  • هر بار که به خانه برگشتید تلفن هوشمند خود را ضدعفونی و تمیز کنید.

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *