آموزش, اندروید

نحوه ریست فکتوری در اندروید‎

ریست فکتوری در اندروید

ما در این مقاله قصد داریم به شما نحوه ی صحیح ریست فکتوری در اندروید‎ را آموزش دهیم. کاربران گرامی با ما همراه باشید.

گوشی های اندرویدی معمولا به مرور زمان به مشکلاتی مانند هنگ کردن، کند شدن و … روبه رو می شوند. گاهی اوقات نیز ممکن است که کاربران در لحظه ورود پسورد یا الگوی تلفن همراه خود را فراموش کنند. به نظر شما برای رفع این مشکل چه باید کرد؟

ریست فکتوری گزینه مناسبی برای رفع این مشکلات است، در واقع این کار به ما کمک می کند تا تمامی تنظیمات تلفن همراه خود را به جز کارت حافظه به حالت اولیه برگردانیم. ریست فکتوری علاوه بر مزایایی که دارد معایبی نیز برای شما به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال تمامی اطلاعات، برنامه های نصبی، فایل های دانلودی، مخاطبان و… از دستگاه شما پاک می شود.

بهتر است قبل از انجام عملیات ریست فکتوری یک بکاپ کامل از اطلاعات خود داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بکاپ گیری از اطلاعات می توانید به مقاله دیگر ما به عنوان “ نحوه بکاپ گیری و بازیابی اطلاعات در گوشی های اندروید ” مراجعه کنید.

ریست فکتوری در اندروید‎

اگر دستگاه اندرویدی شما به حدی رسیده که در اجرای برنامه‌ های ساده نیز تاخیر دارد و عملکرد آن کند شده است، زمان آن است که تلفن همراه تان را ریست فکتوری کرده و تنظیمات آن را به حالت کارخانه بازگردانید.

انواع روش های ریست فکتوری در اندروید‎

ریست فکتوری در اندروید 3 روش دارد که ما در این بخش هر 3 روش را به شما آموزش خواهیم داد.

1. بازگردانی به حالت کارخانه از طریق تنظیمات گوشی

روش اول بازگردانی به حالت کارخانه است که مناسب برای زمانی‌ است که شما پسوورد گوشی را در اختیار دارید و یا به عبارتی به تنظیمات دستگاه تان دسترسی دارید. به همین منظور ابتدا باید یک بکاپ از اطلاعات خود تهیه کرده و سپس اقدام به ریست فکتوری کنید. برای انجام این روش مراحل زیر را طی کنید:

ریست فکتوری از طریق تنظیمات
نحوه ریست فکتوری از طریق تنظیمات اندروید
  • وارد منوی تلفن همراه شوید و گزینه تنظیمات یا Settings را انتخاب کنید.
  • به دنبال گزینه Backup and Reset بگردید. با توجه به این که این گزینه در گوشی های اندرویدی مکان های مختلفی دارد شما می توانید از نوار جستجو گزینه مربوطه را سرچ کنید. در بیشتر گوشی ها این گزینه در قسمت تنظیمات شخصی قرار دارد.
  • بعد از پیدا کردن این بخش وارد آن شوید و سپس گزینه Factory Data Reset را انتخاب کنید.
  • در این بخش گزینه ای همانند Reset Device یا گزینه ای مشابه به این لغت وجود دارد و شما باید بر روی آن کلیک کنید.
  • در این صفحه شما باید پسورد یا الگو خود را وارد کنید.
  • بعد از زدن پسورد باید گزینه Delete All را انتخاب کنید.
  • در این مرحله تمامی اطلاعات شما به جز اطلاعات اندروید حذف می شود و تنظیمات تلفن همراه شما به حالت اولیه بر می گردد.

2. هارد ریست کردن گوشی از طریق Recovery Mode

روش Recovery Mode مناسب برای زمانی است که شما پسورد گوشی خودتان را فراموش کرده اید و به منوی تنظیمات هیچ دسترسی ندارید. در این روش نیز شما باید از اطلاعات خود فایل پشتیبان تهیه کنید؛ زیرا پس از اجرای این روش تمامی اطلاعات موجود در دستگاه پاک خواهد شد. برای انجام این روش مراحل زیر را طی کنید:

ریست فکتوری در اندروید‎
  1. ابتدا تلفن همراه تان را خاموش کنید. اگر تاچ شما به مشکل خورده و یا هنگ کرده است، دکمه پاور یا قفل را برای چند ثانیه نگه دارید تا گوشی شما خاموش شود. ( دکمه‌ پاور را تا زمانی که گوشی خاموش نشده است رها نکنید)
  2. بعد از خاموش شدن گوشی دکمه ولوم منفی را به همراه دکمه پاور بگیرید تا گوشی شما وارد صفحه ی ریکاوری شود.
  3. معمولا بعد از رفتن به حالت اندروید باید لوگوی اندروید نمایش داده شود. درست مانند زمانی که تلفن همراه خود را بروز رسانی می کنید.
  4. بعد از لوگوی اندروید شما وارد صفحه ای همانند تصویر روبه رو می شوید. در این مرحله در صورت نیاز به گرفتن بکاپ با استفاده از دکمه ولوم‌ پایین و بالا، اول گزینه Backup and Restore  و سپس گزینه Backup را انتخاب کنید.( البته برای گرفتن بکاپ باید کارت حافظه ای متناسب با حجم اطلاعات تان بر روی گوشی قرار داده باشید) در صورت وجود داشتن کارت حافظه، گوشی شروع به گرفتن بکاپ از اطلاعات می‌ کند.
  5. بعد از گرفتن بکاپ مجددا به قسمت ریکاوری برگردید و گزینه Wipe Data/Factory Reset را انتخاب کنید، سپس دکمه پاور را فشار دهید و گزینه Yes—Delete All User Data را انتخاب کنید و سپس دکمه پاور را فشار دهید.
  6. بعد از انجام این کار گوشی شما عمل فرمت کردن و بازگشت به تنظیمات کارخانه را شروع می‌ کند.

3. کد ریست فکتوری اندروید

در روش سوم امکان گرفتن بکاپ از اطلاعات وجود ندارد و همه اطلاعات گوشی پاک می شود. در حقیقیت شما زمانی به این روش احتیاج پیدا می کنید که دو روش قبل برای شما غیر قابل انجام و یا ناکارآمد است. برای انجام این روش مراحل زیر را طی کنید:

  1. بعد از روشن کردن گوشی در صفحه قفل ، کد دستوری #3855*2767* را در قسمت تماس‌ها وارد کنید.
  2. بعد از زدن دکمه # عملیات ریست کردن گوشی شروع می‌ شود و این حالت غیر قابل بازگشت است.
ریست فکتوری در اندروید‎
با گرفتن این کد شما می توانید تلفن همراه خود را ریست کنید.

و در پایان امیدوارم این مقاله با موضوع ریست فکتوری در اندروید‎ برای شما مفید واقع شده باشد و بتوانید تا حدی پاسخ سوالات خود دراین مورد با مطالعه این مطلب بیابید.