مجله تکنولوژی, معرفی محصول

راهنمای خرید فن سی پی یو و معرفی انواع فن های CPU

راهنمای خرید فن سی پی یو

راهنمای خرید فن سی پی یو مقاله ای است که اگر برای خرید فن سی پی یو اقدام کرده اید می تواند به شما در خرید کمک کند و شما را با فن های سی پی یو آشنا کند. در گذشته cpu ها در ابعاد بزرگ تر بوده و قدرت پردازشی کمی داشتند اما امروزه این cpu ها با قدرت پردازشی بالاتر در ابعاد کوچک تر ساخته می شوند. علت این تغییر بزرگ این است تا سیستم های ما جای کم تری بگیرند و جمع وجور تر باشند .

یکی از مشکلات بزرگ در استفاده از cpu ها داغ شدن آن هاست. ما در تلاشیم تا با معرفی بهترین خنک کننده های cpu به شما در خریداری این خنک کننده ها کمک کنیم. ما در این راهنمای خرید فن سی پی یو انواع فن های CPU را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

انواع فن سی پی یو

امکان مقایسه، بررسی و خرید مستقیم انواع فن سی پی یو و خنک کننده های مایع و گازی، متناسب با نوع مادربورد و CPU سیستم شما

انواع خنک کننده های سی پی یو

خنک کننده های هوایی

این خنک کننده ها با عبور جریان هوا از لابلای پره های هیت سینک، پردازنده را خنک می کنند و به خنک کننده های بادی (Air Cooler) معروف هستند.

این خنک کننده ها دارای دو بخش هیت سینک و فن می باشد هیت‌ سینک معمولا از جنس آلومینیم بوده که شبیه پره های رادیاتور است تا جریان هوا از بین  پره ها به راحتی عبور کند این هیت سینک با خمیر سیلیکون روی پردازنده نصب می‌گردد.

علاوه برهیت سینک ، یک یا دو عدد فن هم بر روی هیت سینک نصب می شود تا بتواند با به جران در آورن هوا به خنک شدن سی پی یو کمک کند

این فن ها به صورت خودکار تغییر می کنند. درصورتی که دمای سی پی یو ما زیاد شود دور آن بیشتر می شود و وقتی خنک می شوند دور آنها کمتر می شود.

خنک کننده های آبی

خنک کننده هایی که با استفاده از یک مایع و رادیاتور پردازنده را خنک می کنند و به خنک کننده های آبی  (Water Cooler) معروف هستند. خنک‌ کننده های آبی از شش جزء اصلی تشکیل شده اند:

  • بلاک مسی
  • پمپ
  • لوله های ارتباطی
  • رادیاتور
  • مایع خنک کننده
  • فن ها

نحوه عملکرد این خنک کننده های مایع به این صورت است که بلاک مسی توسط خمیر سیلیکون به صورت مستقیم به پردازنده وصل می شود و گرمای تولید شده در پردازنده به آن منتقل می گردد که این مایع با عبور از بلاک مسی گرم می شود و با کمک پمپ و توسط لوله های ارتباطی به رادیاتور رسیده و گرمای خود را با رادیاتور مبادله می کند، به سی پی یو جلوگیری می کند.

حال با توجه به اینکه با انواع کلی این خنک کننده های سی پی یو آشنا شدیم به مقایسه ی بهترین نوع آن ها می پردازیم.

1. Corsair H115i RGB Platinum

Corsair یکی از اولین تولید کنندگان سخت افزار بود که خنک کننده های مایع همه کاره را به بازار عرضه کرد. H115i همیشه مدعی قدرتمندی برای خنک کننده بهترین خنک کننده CPU مایع بوده است ، اما فقط توسط Kraken X62 NZXT شکست خورده است.

H115i Platinum به روز شده یک نسخه پیشرفته است، اما طراحی بلوک CPU آینه بی نهایت NZXT یکی از زیباترین پیاده سازی های RGB بود که در هر محصولی دیده ایم و باقی ماند. تنها با دیدن آخرین رقیب Corsair ، H115i Platinum ، توانستیم Kraken را رها کنیم.

در حال حاضر ، همه چیز در مورد Corsair AIO عالی است. H115i Platinum در رنگ مشکی یا سفید با مجموعه ای از فن های RGB LED قابل آدرس دهی و بلوک CPU موجود است. همچنین دارای نرم افزار و عملکرد عالی برای پشتیبان گیری از آن است.

خنک کننده سی پی یو: 1. Corsair H115i RGB Platinum
1. Corsair H115i RGB Platinum

2. Noctua NH-D15

ممکن است یکی از گرانترین خنک کننده های هوایی باشد که آزمایش کرده ایم، اما پرچمدار Noctua NH-D15 بهترین انتخاب ما برای خنک کننده های هوایی درجه یک است. بر اساس D14 برنده جایزه این شرکت، NH-D15 به خوبی تعداد انگشت شماری از خنک کننده های مایع همه کاره عمل می کند. این کولر دارای یک هیت سینک برج دوگانه است و دارای دو فن بالا با جریان هوای 140 میلی متری است.

حتی با 100 درصد کار، خنک کننده ساکت تر از همه رقبای خود عمل می کرد. اگر طرفدار خنک کننده مایع نیستید یا فضایی برای نصب رادیاتور ندارید، NH-D15 به همان اندازه که برای خنک کننده هوا مناسب است، مناسب است. تنها نقطه ضعفی که ما می توانیم پیدا کنیم حجیم بودن آن است که می تواند مشکلاتی را در ترخیص ماژول RAM بالا ایجاد کند.

خنک کننده سی پی یو: Noctua NH-D15
Noctua NH-D15

 3- EVGA CLC 240 

جدیدترین کولرهای مایع CLC EVGA به دلیل عملکرد عالی میان رده مورد علاقه ما هستند. تطبیق سرمایش جدید ترین چیلر های تراشه ای از Corsair و NZXT ، CLC 240 میلی متری کسری از قیمت را در بر می گیرد در حالی که تنها چند ویژگی را از بین می برد. فن های موجود می توانند با سرعت کامل بسیار بلند شوند، اما ما متوجه شدیم کولر به اندازه کافی خوب کار می کند بدون اینکه هرگز به آن سطوح برسد.

در حالی که نورپردازی RGB قابلیت آدرس دهی شگفت انگیزی را که در جدیدترین طرح های NZXT ، Thermaltake یا Cooler Master پیدا کرده است، EVGA CLC دارای لوله آستین دار و یک چراغ RGB واحد روی سر پمپ است که می توان از طریق آن کنترل کرد. اگر برای همه زنگ ها و سوت ها اهمیتی قائل نیستید ، EVCA’s CLC 240 عملکردی استثنایی با کمی مصالحه ارائه می دهد.

EVGA CLC 240
EVGA CLC 240 

4- Noctua NH-P1

در این راهنمای خرید فن سی پی یو باید بگوییم؛ Noctua NH-P1 مطمئناً دارای یک خنک کننده CPU است ، اما از آنجایی که یک چیلر تراشه کاملاً بی صدا قادر به انجام آن است ، هیجان انگیز است. قبلاً ، اگر می خواهید یک خنک کننده منفعل بخواهید یا باید آن را با یک پردازنده کم قدرت جفت کنید ، یا باید سرعت کلاک تراشه خود را به طور جدی محدود کنید.

با این حال ، Noctua NH-P1 قادر است با CPU های نسبتاً پیشرفته کنار بیاید و آن ها را در عملکرد استاندارد خود یا بسیار نزدیک به آن ها اجرا کند. در اصل ، این یک خنک کننده منفعل است که می تواند یک پردازنده بازی مناسب را روشن نگه دارد. ما NH-P1 را روی سیستم آزمایشی Core i7 10700K خود آزمایش کرده ایم (که هیچ طرفداری ندارد و بنابراین جریان هوا کاملاً غیرمنتظره نیست) و در حالی که ممکن است بر معیارهای جدی CPU فشار بیاورد، در تست های استاندارد بازی ما کاملاً عالی عمل کرد.

خنک کننده سی پی یو: Noctua NH-P1
Noctua NH-P1

منبع: pcgamer.com

Gerelateerde berichten