مجله تکنولوژی

بهترین نرم افزار برای تست و رفع خطای هارد دیسک، اسکن و عیب یابی آن

نرم افزار تست هارد

از آنجایی که هارد دیسک ها از قطعات متحرکی تشکیل شده اند احتمال آسیب دیدن و خراب شدنشان وجود دارد. دلایل خرابی هارد ها متفاوت است، بنابراین بررسی دوره ای سلامت هارد برای محافظت از داده ها مهم است. وقتی یک هارد دیسک جدید خریداری می کنید یا مشکوک هستید که مشکلی در هارد فعلی شما وجود دارد، باید خطا ها را بررسی کنید. بهترین راه برای تشخیص خطا های داخلی مختلف، استفاده از نرم افزار های تست هارد رایگان است. در این مقاله، ما قصد داریم بهترین برنامه های رایگان تست هارد دیسک را بررسی کنیم. با این حال، قبل از استفاده از هر نرم افزار شخص ثالث، می توانید از ابزار chkdsk مایکروسافت استفاده کنید. این نرم افزار برای اکثر مشکلات هارد دیسک کافی است و هر سیستم ویندوزی آن را به طور پیش فرض نصب کرده است.

1. Western Digital Dashboard

Western Digital Dashboa جایگزین ابزار قدیمی Data Lifeguard Diagnostic شد. ظاهر بسیار مدرن تری دارد و بسیار کاربر پسند است. توجه داشته باشید که فقط برای سیستم های ویندوز در دسترس است. Western Digital Dashboa به طور خودکار هارد وسترن دیجیتال شما را شناسایی می کند. اگر رایانه شما دارای چندین هارد است، می توانید هر کدام را از منوی کشویی انتخاب کنید. این برنامه اطلاعات کلی در مورد هارد مانند شماره مدل، سلامت درایو، دما، ظرفیت و طول عمر باقیمانده را نمایش می دهد. شما همچنین می توانید سرعت خواندن و نوشتن هارد دیسک خود را نیز بررسی کنید.

نرم افزار Western Digital Dashboard برای رفع خطای هارد

نرم افزار رایگان تست هارد دیسک WD همچنین دارای تست هارد، قابلیت به روز رسانی سیستم عامل و گزینه ای برای پاک کردن هارد شما می باشد.

2. Seagate SeaTools

سیگیت، یکی دیگر از تولیدکنندگان محبوب هارداست که Seagate SeaTools را برای ویندوز، لینوکس و DOS توسعه داد. نسخه DOS سریع تر اجرا می شود و می تواند خطا ها را برطرف کند، اما استفاده از آن بسیار سخت است. با این حال، نسخه های ویندوز و لینوکس تمام ویژگی هایی را که برای تست هارد دیسک خود نیاز دارید ارائه می دهند. SeaTools همچنین از هارد دیسک های تولید کنندگان دیگر پشتیبانی می کند.

Seagate SeaTools

در این نرم افزار رابط کاربری تا حدودی قدیمی است، اما بصری است. بنابراین برای تست هارد دیسک خود نیازی به دانش فنی ندارید. می توانید خرابی هارد، خرابی فایل سیستم و موارد دیگر را بررسی کنید. فقط هارد خود را انتخاب کنید و آن را تست کنید.

3. HDDScan

این نرم افزار رایگان تست و رفع خطای هارد دیسک از SSD، فلش های USB و سرور های آرایه RAID نیز پشتیبانی می کند.

نرم افزار HDDScan برای رفع خطای هارد

HDDScan می‌ تواند بد سکتور ها را شناسایی کند، پارامترهای مختلف هارد مانند دما را کنترل کند و انواع مختلفی از آزمایش‌ ها را ارائه می‌ دهد. شما به راحتی می توانید به کمک این نرم افزار تست های سلامت عمومی را انجام دهید و ببینید که آیا هارد دیسک شما خراب است یا بد کار می کند. HDDScan تقریباً با هر مدل ابزار ذخیره سازی کار می کند.

4. DiskCheckup

DiskCheckup یک نرم افزار رایگان تست و رفع خطای هارد دیسک است که تقریباً با هر مدل ابزار ذخیره سازی کار می کند. می‌ توانید ویژگی‌ های SMART را زیر نظر بگیرید و پیش‌ بینی کنید که یک هارد دیسک در شرف خراب شدن است. می توانید سرعت چرخش هارد دیسک خود را بررسی کنید، دمای آن را بررسی کنید و تست های کوتاه یا طولانی را برای اطمینان از سلامت هارد خود انجام دهید.

DiskCheckup

DiskCheckup همچنین می‌تواند پوشش پیکربندی دستگاه را که قسمت‌ های مخفی روی هارد دیسک شما هستند، شناسایی کند. بنابراین می‌ توانید آن‌ ها را حذف کنید تا داده‌ هایی را ببینید که معمولاً برای کاربران غیر قابل دسترسی هستند. توجه داشته باشید که DiskCheckup فقط برای استفاده شخصی رایگان است. برای استفاده تجاری، باید مجوز خریداری کنید.

5. Samsung Magician

Samsung Magician یک برنامه ویندوزی برای مدیریت SSD است. این برنامه به کاربر اجازه می دهد تا به راحتی سیستم عامل SSD را به روز کند، سلامت SSD و پارامتر های عملکرد را بررسی کند و همچنین می تواند اسکن های تشخیصی را اجرا کند. نکته منفی این است که فقط از SSD های سامسونگ پشتیبانی می کند.

نرم افزار Samsung Magician برای رفع خطای هارد

این نرم افزار احتمالاً بهترین نرم افزار تشخیصی هارد دیسک رایگان است، بنابراین تست SSD شما یک فرآیند کاربر پسند است که به تخصص فنی نیاز ندارد. اگر یک SSD سامسونگ دارید، Samsung Magician یکی از بهترین گزینه هاست.

6. GSmartControl

GSmartControl یک ابزار تست و رفع خطای هارد رایگان است که برای هر برندی از HDD ها و SSD ها کار می کند. می توانید آن را برای ویندوز، macOS و همچنین لینوکس دانلود کنید.

رابط کاربری این ابزار برای مبتدیان ساده است. می توانید به سرعت داده های SMART را بررسی کنید تا در مورد سلامت درایو خود مطمئن شوید. GSmartControl همه چیز هایی را که باید در مورد مشخصات سخت افزاری هارد خود بدانید را به شما می دهد و همچنین آماری از عملکرد هاردتان به شما می دهد. نکته جالب در مورد GSmartControl این است که می‌ توانید آن را در پس‌ زمینه اجرا کنید تا هر چند ساعت یک بار تجزیه و تحلیل سریع هارد را بدون تأثیر بر عملکرد سیستمتان داشته باشید.

پست های مرتبط: تست سخت افزار و قطعات داخلی کامپیوتر و لپ تاپ

سخن پایانی

این نرم افزار های رایگان تست هارد دیسک برای عیب یابی منظم و نظارت بر سلامت هارد بهترین هستند. ابزارهای رایگان دیگری نیز وجود دارند که زمانی محبوب بودند، اما دیگر نمی‌ توانیم آن ها را توصیه کنیم، زیرا بسیاری از آن ها فقط از نسخه‌ های قدیمی ویندوز مانند ویندوز 7 پشتیبانی می‌ کنند. اما نرم افزار های معرفی شده در لیست ما با ویندوز 10 و 11 نیز کار می‌ کنند.

منبع: helpdeskgeek.com

Gerelateerde berichten