مجله تکنولوژی

اسپلیت کیبورد چیست؟ دلایل استفاده از آن

اسپلیت کیبورد

صدمات ناشی از فشار های روزانه، اختلالات اسکلتی عضلانی و سیستم عصبی ناشی از حرکات تکراری بخصوص در افرادی که برای کار های خود از رایانه استفاده می کنند، در حال افزایش است. این صدمات ناشی از فشار های مکرر (RSI) اغلب بر روی مچ دست، دست ها، شانه ها و سایر اعضای بدن که معمولاً با تایپ تحت فشار قرار می گیرند، تأثیر می گذارد. بزرگ ترین مقصر RSI ها و سایر درد های رایانه ای کیبورد است اما تا وقتی که اسپلیت کیبورد ها هستند، نباید نگران باشیم.

بیش از 60٪ کارمند های اداری از درد مچ دست رنج می برند و بیش از نیمی از این کارمند ها ارگونومی کیبورد خود را منبع درد خود می دانند. اگر این دلیل برای شماست تا به جستجوی مدل های دیگر کیبورد ها بپردازید، در ادامه با ما همراه باشید.

مطالعه مقاله زیر ممکن است جالب باشد

اسپلیت کیبورد چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، اسپلیت کیبورد صفحه کلیدی است که توانایی تقسیم شدن از وسط را دارد. این انعطاف پذیری به کاربران امکان می دهد مچ، بازو ها و شانه های خود را صاف کنند و منجر به وضعیت کار راحت تری می شود. در حقیقت هرچه کارمند در کار با کامپیوتر راحت تر باشد به احتمال زیاد بازدهی بالاتری نیز خواهد داشت.

به طور مثال اسپلیت کیبورد Goldtouch را بررسی می کنیم:

  • این کیبورد ها باریک، سبک و قابل حمل هستند و از این رو می توانند بهترین گزینه برای کار کردن در دنیای مدرن باشند.
  • کیبورد را می توان از 0 تا 30 درجه روی هر دو صفحه افقی و عمودی تنظیم کرد. به کاربر اجازه می دهد موقعیت کار منحصر به فرد خود را پیدا کند.
  • نسخه های سیمی و بلوتوثی آن برای دفتر کار ارائه شده است.
  • کیبورد های قابل حمل برای قابلیت جابجایی باریک تر هستند.
  • آن ها به طور قابل توجهی با دوام هستند و آزمایش گسترده افت و دما را به پایان رسانده اند.

اکنون که عنوان اسپلیت کیبورد چیست را بهتر درک کرده اید، بیایید نگاهی به دلایل استفاده از آن بیندازیم.

چرا از صفحه کلید های اسپلیت استفاده می کنیم؟

اسپلیت کیبورد ها این روزها همه جا هستند. این مقاله بسیاری از مزایای استفاده از آن را توضیح می دهد و نکات مفیدی در مورد اینکه اگر قصد تغییر کیبورد خود را دارید به دنبال چه چیزی باشید، ذکر می کند.

انحراف Ulnar را از بین می برد

دلیل اصلی راحت بودن اسپلیت کیبورد ها این است که چیزی را که ارگونومیست ها انحراف اولنار می نامند، کاهش می دهد. انحراف اولنار هنگامی اتفاق می افتد که مچ دست به سمت خارج در جهت انگشت کوچک خم شود که باعث انقباض تونل کارپال در مچ دست می شود.

وقتی تونل کارپال منقبض می شود، جریان خون را کاهش می دهد، عضلات را تحت فشار قرار می دهد و عصب میانی را تحت فشار قرار می دهد. به نظر دردناک می آید، درست است؟

سعی کنید دستان خود را روی ردیف اصلی یک صفحه کلید معمولی قرار دهید. ببینید چگونه مچ دستان شما مجبور به خم شدن به بیرون می شود؟ اسپلیت کیبورد این وضعیت دردناک را از دو طریق برطرف می کند: جداسازی و باز شدن.

تقسیم / جداسازی کیبورد

جداسازی اسپلیت کیبورد ها

با استفاده از اسپلیت کیبورد می توانید دو ماژول اصلی را جدا کرده و آن ها را جابجا کنید تا ردیف کلید ها به عرض شانه نزدیک تر باشد. وقتی ردیف کلید ها در عرض شانه قرار می گیرد، حالت تایپ کردن طبیعی هیچ انحرافی در اولنار ایجاد نمی کند.

باز شدن کیبورد

باز شدن اسپلیت کیبورد ها

اسپلیت کیبورد ها همچنین به شما اجازه می دهند تا دو ماژول اصلی را باز کنید (یا بچرخانید)، انحراف اولنار را برطرف می کنند، به شما این امکان را می دهد که مچ دستتان صاف بمانند حتی اگر آرنج ها خم شوند یا به بیرون چرخانده شوند.

اینکه کدام حالت برای شما مناسب است بستگی به فرم بدنی شما دارد. فقط مطمئن شوید کیبوردی را تهیه می کنید که هم قابلیت باز شدن و هم تفکیک را داشته باشد.

کاهش انحراف ساعد

دلیل دیگر راحت بودن اسپیلت کیبورد ها این است که می توانند آنچه را ارگونومیست ها انحراف ساعد می نامد، بازگو کنند. یک کیبورد معمولی صاف است، بنابراین برای تایپ کردن روی آن لازم است کف دست ها رو به پایین بچرخند تا با کلید ها، که بازو و مچ دست را تحریک می کند، روبرو شوند.

انحراف مداوم بازو و ساعد فشار را بر عضلات بازو و بافت های اطراف افزایش می دهد، گردش خون را کاهش می دهد که می تواند منجر به خستگی و آسیب شود. تنها راه برای آدرس دهی به انحراف بازو این است که هنگام تایپ کردن انگشت شست دست خود را روی دو ماژول اصلی در وسط بگذارید.

کاهش انحراف ساعد با اسپلیت کیبورد ها

تحقیقات نشان می دهد که حتی یک کیبورد دارای حالت متوسط نیز می تواند درد مربوط به انحراف بازو را کاهش دهد. زاویه بهینه انگشتان شما به فیزیولوژی فردی شما بستگی دارد، بنابراین مطمئن شوید که یک کیبورد با قابلیت جداسازی و کنترل های قابل تنظیم و غیر ثابت انتخاب کرده اید.

هنگام گیمینگ مزاحمت دسترسی به ماوس را کاهش می دهد

کیبورد های معمولی گیمر ها را مجبور می کند تا برای گرفتن ماوس به اطراف کیبورد دسترسی پیدا کنند. این وضعیت باعث فشار بیش از حد به مچ دست، آرنج و شانه شما می شود. کیبورد های گیمینگ TKL و “Tournament Edition” این آثار را کاهش می دهند، اما به اندازه کافی پیشرفت نمی کنند. بسیاری از گیمر های حرفه ای هنگام حمله صفحه کلید را چرخانده و فضازی بیشتری برای ماوس ایجاد کنند، اما این کار فقط مجموعه ای متفاوت از مشکلات را می سازد.

کاهش مزاحمت دسترسی به ماوس با اسپلیت کیبورد

در سال 2017، Kinesis Gaming اولین اسپلیت کیبورد گیمینگ را برای حل همه این مسائل و موارد دیگر طراحی کرد. قابلیت Freestyle Edge RGB به شما امکان می دهد نیمه راست کیبورد را از مسیر خارج کنید تا بتوانید برای راحتی، دقت و مهارت بیشتری ماوس را در جهت داخل شانه راست قرار دهید. Edge مخصوصاً برای برنامه نویسی بسیار مناسب است و برخورد های ناخوشایند با صفحه کلید را از بین می برد.

همه اسپلیت کیبورد ها یکسان نیستند

حتی در میان اسپلیت کیبورد ها هم نمونه های مختلفی برای کاربرد های مختلف وجود دارد که در ادامه خواهید دید.

جداسازی کامل بسیار مهم است

اهمیت جداسازی کامل اسپلیت کیبورد ها

برخی از کیبورد ها خودشان را اسپلیت می نامند اما حتی امکان جدا شدن کامل ماژول های کلیدی را نیز ندارند. اگر فقط قصد استفاده از پیکربندی پراکنده را دارید، کیبورد های “faux-split” ممکن است کافی باشد، اما توصیه می کنیم برای حداکثر راحتی و قابلیت تنظیم، از مدلی استفاده کنید که دارای دو ماژول اصلی جداگانه باشد.

اسپلیت ثابت در مقابل اسپلیت قابل تنظیم

وقتی صحبت از اسپلیت کیبورد ها می شود دو نوع اساسی برای مقایسه وجود دارد: اسپلیت ثابت و اسپلیت قابل تنظیم. اسپلیت کیبورد های ثابت عالی هستند زیرا از طراحی یک تکه استفاده می کنند که به راحتی گروه های کلیدی را برای دست چپ و راست جدا می کند تا انحراف اولنار را کاهش دهد.

بزرگ ترین نقطه ضعف آن ها این است که صفحه کلید های ثابت برای همه مناسب هستند. با استفاده از یک اسپلیت کیبورد قابل تنظیم، می توانید ماژول های کلیدی را بر اساس فرم بدن خاص خود تنظیم کنید (شانه های باریک یا شانه های پهن) و به همان اندازه، وضعیت ماژول های کلیدی را به طور منظم تغییر دهید تا ماهیچه های شما تازه و سالم بمانند.

اسپلیت کیبورد های ثابت هیچ مشکلی ندارند فقط مدت زمان بیشتری طول می کشد تا مطمئن شوبد که برای فرم بدنی شما مناسب هستند یا خیر.

تنظیمات قابل تکرار

هیچ چیز نا امید کننده ای در مورد استفاده از اسپلیت کیبورد جز عدم ثابت ماندن آن وجود ندارد. فرض کنید شما موقعیت مناسب را برای کاهش انحراف استخوان اولنار و انحراف بازو مشخص کرده اید و سپس به محض شروع به تایپ کردن، کیبورد کاملاً می لغزد یا خراب می شود!

کیبورد های مختلف تکنیک های متفاوتی برای فعال کردن split ،splay و tenting دارند و مطمئن باشید که همه آن ها یکسان نیستند. هنگامی که برند Goldtouch برای اولین بار کیبورد Freestyle2 را طراحی کرد، زمان زیادی را صرف مهندسی تمام ویژگی های لوازم جانبی VIP3 و V3 کرد تا مطمئن شد که صفحه کلید یک بستر متقارن و پایدار است که عمل تایپ کردن را فراهم می کند که به راحتی تولید می شود و به راحتی قابل تنظیم نیست.

قابلیت تنظیم اسپلیت کیبورد ها

چه چیز دیگری را باید در نظر بگیریم؟

اکنون شما چند ابزار برای ارزیابی اسپلیت کیبورد ها و تصمیم گیری در مورد مناسب بودن آن ها دارید. اما فراموش نکنید، یک اسپلیت کیبورد هنوز هم باید کار های دیگری که صفحه کلید های معمولی انجام می دهند را نیز انجام دهد!

  1. آیا برای حمایت از مچ دستان شما از قابلیت پشتیبانی از کف دست برخوردار است؟
  2. کلید ها چه احساسی به شما می دهند؟ برخی از کیبورد های ارگونومیک دارای کلید های بسیار شگفت آوری هستند که باعث کاهش خستگی انگشت هنگام تایپ می شوند.
  3. آیا طرح بندی کلید های کیبورد برای گردش کار شما مناسب است؟ بسیاری از اسپلیت کیبورد ها از طرح تغییر یافته کلید QWERTY استفاده می کنند و ممکن است برخی از کلید های ثانویه در مکانی که انتظار دارید قرار نگیرند. اگر چیدمان آن مناسب شما نیست، به بررسی اسپلیت کیبورد قابل برنامه نویسی بپردازید که به شما آزادی و انعطاف پذیری می دهد تا چیدمان کلید خود را ایجاد کنید.
  4. آیا کیبورد دارای ابزار های افزایش بهره وری دیگری است؟ به عنوان مثال کلید های میانبر، میانبر های رایج، دستورات خاص سیستم عامل مانند مواردی که در صفحه کلید اپل یافت می شوند یا صفحه کلید عددی تعبیه شده.
  5. به کدام نوع اتصال بی سیم / بلوتوث یا USB نیاز دارید؟
  6. سازنده آن چه نوع ضمانتی ارائه می دهد؟ اگر می خواهید کمی پول اضافی برای استفاده از یک اسپلیت کیبورد صرف کنید، باید بدانید که تولید کننده گارانتی و خدمات پس از فروش را ارائه داده است یا خیر.
  7. فروشگاه چه نوع سیاست بازگشتی را ارائه می دهد؟ با استفاده از محصولات ارگونومیک داشتن یک فرصت گسترده برای ارزیابی محصول بسیار مهم است.

منابع: kinesis-ergo.com و goldtouch.com

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *