آموزش, سخت افزار

آموزش تعمیر و تعویض LCD و LED لپ تاپ

تعمیر و تعویض LCD و LED لپ تاپ

با ضربه خوردن یا افتادن لپ تاپ، اولین قسمتی که دچار آسیب شدید می شود قاب و ال سی دی لپ تاپ است؛ بنابراین LCD و LED ها یکی از قطعات حساس لپ تاپ هستند که در صورت وارد شدن ضربه شدید باید آن را تعویض نمود. ما در این مقاله قصد داریم نحوه صحیح تعمیر و تعویض LCD و LED لپ تاپ را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

دلایل تعویض LCD لپ تاپ

یکی از قسمت هایی که در لپ تاپ ها بیشترین خسارت به آن وارد شود ال سی دی و ال ای دی لپ تاپ است، که با کوچکترین ضربه دچار شکستگی می شوند. ضربه خوردن LCD و LED عامل اصلی بهم ریختگی پیکسل های صفحه نمایش است.

اگر لپ تاپ شما نیاز به ال سی دی و ال ای دی دارد شما می توانید به قسمت فروشگاه ما مراجعه کنید و نیز می توانید از این بخش اطلاعات مفیدی را در مورد برند های ال سی دی لپ تاپ دریابید.

LCD لپ تاپ

در صورت تمایل شما می توانید به بخش فروشگاهی تک یک مراجعه کنید و خرید خود را ثبت کنید.

هنگامی که ال سی دی لپ تاپ شما دچار اختلالاتی نظیر موارد زیر می شود، شرایط استفاده از لپ تاپ سخت و غیر قابل تحمل است و شما باید نسبت به تعمیر و یا تعویض LCD یا LED لپ تاپ خود اقدام کنید. تعدادی از دلایل تعویض LCD لپ تاپ عبارتند از:

  1. به هم ریختگی و پرش تصویر
  2. خرابی لامپ کاتدی
  3. تصویر کم نور و سفید
  4. خط افتادن روی صفحه
  5. سوختگی پیکسل
  6. نوسانات برق
  7. شکستگی صفحه نمایش
  8. سقوط لپ تاپ
  9. خرابی اتصالات فلت مانیتور لپ تاپ
تعمیر و تعویض LCD و LED لپ تاپ
شکستگی ال سی دی لپ تاپ بر اثر ضربه شدید

تعمیر و تعویض LCD و LED لپ تاپ

برای تعمیر و تعویض ال سی دی لپ تاپ بهتر است به مرکزی که از افراد متخصص و حرفه ای برخوردارند مراجعه کنید تا مراحل تعمیر و تعویض LCD با موفقیت صد در صد و بدون بازگشت اختلال انجام شود.

فرایند کلی تعویض ال سی دی و ال ای دی لپ تاپ در تمامی مدل ها و برند های لپ تاپ شبیه به هم است. اما اگر علاقه مندید که این کار را خودتان انجام دهید بهتر است ابتدا مطالب زیر را با دقت مطالعه کنید تا مهارت مورد نیاز یک تعمیر کار را کسب کنید و سپس دست به کار شوید.

ابزار لازم جهت تعمیر و تعویض ال سی دی لپ تاپ

  1. پیچ گوشتی در چندین سایز متفاوت
  2. تعدادی تیغه یا صفحه فلزی و لاستیکی نازک
پیچ گوشتی های مناسب جهت تعمیر و تعویض LCD و LED لپ تاپ
انواع پیچ گوشتی های مناسب جهت تعویض ال سی دی لپ تاپ

آموزش تعویض LCD یا LED لپ تاپ:

قبل از انجام تعویض ال سی دی بهتر است نسبت به خرابی این قطعه اطمینان حاصل کنیم زیرا در اکثر مواقع ممکن است مشکل جزئی باشد و با تعمیر مختصری ال سی دی شما درست شود.

تشخیص خرابی ال سی دی لپ تاپ

تشخیص خرابی ال سی دی اولین مرحله جهت تعویض این قطعه است. قبل از انجام این کار باید از خرابی این قطعه مطلع شویم و برای تشخیص خرابی بهتر است از طریق یک مانیتور خارجی اقدام کنید. شما می توانید از طریق اتصال لپ تاپ به مانیتور دیگر به وسیله پورت VGA تشخیص دهید تا ال سی دی شما خراب است یا خیر.

اگر بعد از اتصال لپ تاپ به مانیتور، مانیتور روشن شد به این معنی است که مشکل مرتبط به LED است و در نتیجه باید این قطعه را تعویض کنید. اما در بعضی از مواقع ممکن است مشکل فقط مرتبط به ال سی دی نباشد و از سایر قسمت ها نیز نشات گرفته باشد که در این صورت شما باید نسبت به عیب یابی و تشخیص این مساله اقدام کنید.

اگر بعد از روشن شدن صفحه نمایش شما با تصویر کم نور روبه رو شدید ممکن است اینورتر لپ تاپ شما دچار یک مشکل جزئی شده باشد که این مشکل نیز قابل حل است اما اگر خطوط بر روی صفحه نمایش به صورت مواج بود به احتمال زیاد مادربرد شما به مشکل خورده است .

لازم به ذکر است که تا زمانی که مشکلات حل نشود، مانیتور شروع به کار نخواهد کرد. اما اگر LCD شما بر اثر ضربه و افتادن دچار شکستگی شود نیازمند تعویض بوده و بهتر است با انجام مراحل زیر نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

مراحل تعویض LCD و LED لپ تاپ

ما در این قسمت قصد داریم تمامی مراحل تعویض LCD و LED لپ تاپ را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

مرحله اول : پرداشتن قاب ال ای دی

ابتدا صفحه نمایش را به طور کاملا دقیق جهت جداسازی قاب بررسی می کنیم. در بسیاری از لپ تاپ ها بالشتک در سمت بالای لپ تاپ قرار دارد و LCD روی آن نگه داشته می شود و احتیاج دارد که حفاظ پلاستیکی را خارج کنیم و بعد پیچ های زیرین آن را باز کنیم.

برداشتن قاب جهت تعویض ال سی دی

سوالی که در این قسمت مطرح می شود این است که: آیا پیچ های LCD باید باز شود یا پیچ های شیار؟

در پاسخ : برای خارج شدن قاب ال سی دی راهکار های متفاوتی وجود دارد. نکته مهم در این قسمت این است که باید این کار با دقت خیلی زیادی انجام شود و بهتر است برای اطمینان هرچه بیشتر به سایت شرکت تولید کننده لپ تاپ مراجعه کرد و به طور دقیق روش تعویض LCD لپ تاپ را مطالعه کنید؛ زیرا در اکثر لپ تاپ ها ممکن است که لپ تاپ شما دارای پیچ صفحه نمایش نباشد و به صورت ضربه ای باز شود.

مرحله دوم: برداشتن و خارج کردن LCD شکسته از روی لپ تاپ

این مرحله نیازمند دقت بالایی است چون باید تمامی کابل هایی که از مادربرد به ال سی دی متصل شده اند قطع شوند.

نکته: اگر لپ تاپ شما در سال 2010 تولید شده است دارای ال سی دی و بک لایت است. که این لپ تاپ ها از دو کابل بهرمند هستند اما لپ تاپ هایی قبل از سال 2010 تولید شده اند دارای یک کابل هستند.

تعمیر و تعویض LCD و LED لپ تاپ

در صورتی که تمایل به خرید ال سی دی جدید دارید، می توانید با مراجعه به دفترچه راهنمای سیستم خود و یا برچسب روی ال سی دی لپ تاپ، مدل کارخانه ای ال سی دی را پیدا کنید و خریداری کنید.

خرید LCD و LED لپ تاپ

شما می توانید از بخش فروشگاه ما به بررسی و مقایسه انواع مختلفی از LCD ها و LED ها بپردارید و در صورت تمایل، خرید خود را به صورت مستقیم و با بهترین قیمت، انجام دهید. 

مرحله سوم: نصب ال سی دی جدید

در ابتدا بعد از خرید ال سی دی مطمئن شوید که با مدل قبلی یکسان است. در صورتی که مشابه هم بودند می توانید ان را متصل کنید. کابل تصویر را به ال سی دی جدید لپ تاپ متصل کنید و مطمئن شوید که LCD جدید لپ تاپ در جای خود قرار گرفته است.

مرحله چهارم: تست LCD جدید و جا انداختن قاب

در این مرحله کابل برق و باطری را جا انداخته و آن را تست کرده تا از صحت اتصال صحیح آن اطمینان حاصل شود. سپس قاب پشتی آن را جا انداخته و به وسیله پیچ گوشتی، پیچ های آن را ببندید.

One thought on “ ”

  1. جواد گفت:

    ایا ال سی دی قابل تعمیره ؟ی فقط باید تعویض شه شکستگی نداره هیچ ضربه ایم نخورده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *