مجله تکنولوژی

تفاوت رم (RAM) و رام (ROM)

تفاوت رم و رام

رم (RAM) چیست؟

حافظه دسترسی تصادفی (RAM) یک نوع فضای ذخیره سازی داده در رایانه است که عموما در مادربرد قرار دارد. این نوع حافظه موقتی است و تمام اطلاعاتی که در حافظه RAM ذخیره می شود، زمانی که کامپیوتر خاموش است، از دست می رود. تفاوت اصلی حافظه رم با رام این است که برخلاف RAM، در ROM (حافظه فقط خواندنی) زمانی که برق خاموش است، داده ها به طور دائمی نگهداری می شوند.

تفاوت رم و رام

تراشه RAM ممکن است به صورت جداگانه بر روی مادربرد و یا مجموعه ای از چند تراشه در یک مدار کوچک متصل به مادربرد نصب شده باشد. امروزه، اکثر حافظه ها به شکل یک ماژول یا یک مدار متصل به مادربرد هستند. سه مدار اصلی حافظه عبارتند از: RIMM ها، DIMM ها و SIMM ها. اکثر مادربردهای امروزی از DIMM ها استفاده می کنند.

دو نوع اصلی RAM وجود دارد: حافظه رم با دسترسی تصادفی پویا (DRAM)، یا RAM پویا و حافظه رم با دسترسی تصادفی استاتیک (SRAM).

نوع حافظه رم در اکثر رایانه های شخصی RAM پویا است. حافظه ثابت (SRAM) حافظه موقتی است و اغلب در حافظه نهان یا کش استفاده می شود. تفاوت رم پویا و رم ثابت سرعت آن هاست. سرعت حافظه های ایستا یا ثابت نسبت به رم پویا بسیار سریعتر است.

تفاوت رم و رام

حافظه رم پویا، حافظه ای است که نیاز به Refreshing دارد. Refreshing توسط کنترل کننده حافظه که بخشی از چیپ ست مادربرد است انجام می شود. حافظه استاتیک (SRAM) نیازی به Refreshing ندارد و در حافظه پنهان در واحد پردازش مرکزی (CPU) استفاده می شود.

حافظه رام (ROM) چیست؟

حافظه فقط خواندنی (ROM) نوعی رسانه ذخیره سازی است که به صورت دائمی اطلاعات را در رایانه های شخصی (رایانه) و سایر دستگاه های الکترونیکی ذخیره می کند. این اطلاعات شامل برنامه های مورد نیاز برای شروع یک کامپیوتر است، که برای بوت شدن ضروری است. کاربرد اصلی آن انجام وظایف عمده ورودی/خروجی وذخیره سازی برنامه ها و یا دستورالعمل های نرم افزار است.

تفاوت رم و رام

از آنجا که ROM فقط خواندنی است، نمی توان آن را تغییر داد. این نوع حافظه دائمی و غیر قابل تغییر است، به این معنی که حافظه آن حتی زمانی که برق قطع شود، ذخیره باقی می ماند. همانظور که گفته تفاوت حافظه رم و رام در همین است، حافظه دسترسی تصادفی (RAM) موقتی است و زمانی که برق قطع شود اطلاعات از بین می رود.

تراشه های ROM متعددی بر روی مادربرد وجود دارد. تراشه ها برای سیستم های ورودی / خروجی پایه (BIOS)، بوت شدن، خواندن و نوشتن در دستگاه های جانبی، مدیریت پایگاه داده و نرم افزار برای فرآیندهای اساسی، ضروری هستند.

از آنجایی که ROM نمی تواند تغییر کند و فقط حافظه خواندنی است، عمدتا برای سیستم عامل استفاده می شود.

البته باید توجه داشته باشید با اینکه عمدتا ROM ها غیر قابل تغییر هستند اما می توانند برنامه ریزی شوند.

تفاوت رم (RAM) و رام (ROM) چیست؟

تفاوت رم و رام

حافظه دسترسی تصادفی (RAM) و حافظه فقط خواندنی (ROM) را می توان به راحتی با یکدیگر اشتباه گرفت زیرا، همانطور که از نام آنها پیداست، هر دو نوعی حافظه کامپیوتر هستند. اما همانطور که در بالا گفته شد برخی از تفاوت های کلیدی وجود دارد که این دو را از هم جدا می کنند.

RAM اشاره به حافظه موقت است که می تواند بارها و بارها مورد دسترسی و تغییر قرار گیرد. هم چنین می تواند توسط هر برنامه ای که نیاز به ذخیره اطلاعات را به طور موقت به عنوان بخشی از عملیات خود داشته باشد، قابل دسترسی باشد.

اطلاعات ذخیره شده بر روی RAM پس از اتمام کار برنامه و یا زمانی که برق کامپیوتر قطع شود، پاک می شود.

تفاوت رم و رام

ROM یک حافظه دائمی است که می تواند توسط یک دستگاه خوانده شود، اما بر روی آن نوشته نشود. تفاوت دیگر بین رم ورام این است که بر خلاف RAM، اطلاعات ذخیره شده روی ROM همچنان وجود دارد. یکی از نمونه های آشنا یک CD-ROM است. هنگامی که بر روی اطلاعات رایت شوند، داده ها در CD را نمی توان دیگر تغییر داد.

ROM یک حافظه دائمی است که می تواند توسط یک دستگاه خوانده شود، اما بر روی آن نوشته نشود. تفاوت دیگر بین رم ورام این است که بر خلاف RAM، اطلاعات ذخیره شده روی ROM همچنان وجود دارد. یکی از نمونه های آشنا یک CD-ROM است. هنگامی که بر روی اطلاعات رایت شوند، داده ها در CD را نمی توان دیگر تغییر داد.

به سادگی، تفاوت بین رم و رام این است که ROM فقط یک بار نوشته شده و پس از آن تنها می تواند خوانده شود، در حالی که RAM می تواند بارها نوشته شود، خوانده شود و به همین صورت ادامه یابد.

تفاوت کلی بین رم (حافظه فقط خواندنی) و رام (حافظه دسترسی تصادفی) عبارتند از:

  • ROM یک شکل از ذخیره سازی دائمی است در حالی که RAM یک شکل ذخیره سازی موقت است.
  • ROM حافظه بی ثبات است در حالی که RAM حافظه بی ثبات است.
  • ROM می تواند اطلاعات را حتی بدون برق نگه دارد، در حالی که رم نیاز به برق برای نگهداری داده ها دارد.

    امیدواریم این پست نیز برای شما مفید بوده باشد. اگر فکر می کنید که به خرید رم نیاز دارید، می توانید آن را از فروشگاه اینترنتی تک یک تهیه کنید.

Gerelateerde berichten