آموزش

چرا باید BIOS سیستم را آپدیت کنیم؟

دلایل آپدیت BIOS

یکی از مواردی که همواره بیشتر کاربران با آن سر و کار دارند، آپدیت کردن نسخه بایوس سیستم‌ است. ما در مقاله قبل با شما در مورد نحوه صحیح بروزرسانی BIOS صحبت کردیم، در این مقاله قصد داریم در مورد دلایل آپدیت BIOS با شما صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

اکثر کاربران واژه بایوس به گوششان خورده است و تقریبا بر این موضوع واقف هستند که بایوس چیست اما در قسمت بعد، تعریف کوتاهی از این واژه را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

BIOS چیست؟

بایوس مخفف اصطلاح Basic Input/Output System که به معنی سیستم ورودی خروجی پایه است. در حقیقت بایوس نوعی تراشه الکترونیکی است که تمامی فعالیت های مادربرد را مدیریت می کند و از طرفی عملیات بوت کردن رایانه را انجام می دهد تا از سالم بودن قطعات سیستم شما اطمینان داشته باشد. از آن جایی که سخت افزار بایوس فقط خواندنی است به آن ROM BIOS نیز می گویند.

هنگامی که شما سیستم خود را روشن می کنید بایوس وارد عمل می شود و انواع خروجی‌ ها و ورودی‌ ها را تشخیص می دهد و آن ها را مدیریت و تست می کند. بعد از عملیات تست نوبت به راه اندازی و عملیات بوت کردن سیستم می رسد.

به عنوان مثال زمانی که ولتاژ سیستم درست باشد، این تراشه فعالیت کارت گرافیک، رم، منبع تغذیه و پردازنده را چک می کند. در صورت بروز مشکل با بوق آن را اعلام می کند. در حقیقت با این کار به ما هشدار می دهد که برای یکی از قطعات مشکلی پیش آمده است. در قسمت بعد در مورد هشدار های بایوس صحبت می کنیم.

دلایل  آپدیت BIOS

هشدارهای بایوس:

همانطور که در قسمت قبل گفتیم زمانی که بایوس از خرابی عملکرد قطعه ای مطلع شود به ما هشدار می دهد. برای اینکه کاربر از این خرابی مطلع شود، صدای بوقی از سیستم خارج می شود. هر کدام از این بوق ها معنا و مفهوم خاصی دارند، که در قسمت بعد به بررسی همه بوق های بایوس پرداخته ایم.

  • تک بوق: تک بوق به معنی این است که رم و حافظه تصادفی شما دچار مشکل است و یا بهتر است بگوییم مدار الکترونیکی آن یا مکان نصب رم ها دچار مشکل شده است.
  • 2 بوق: دو بوق نیز به معنی خرابی رم و عدم تطبیق حافظه parity error است که با نصب مجدد رم این مشکل بر طرف می شود.
  • 3 بوق پشت سر هم: سه بوق پشت سر هم به معنی این است که در 64 کیلوبایت از حافظه خطایی رخ داده و این مشکل نیز همانند هشدار 2 بوق، با در آوردن رم و نصب مجدد حل می شود.
  • 4 بوق: هشدار چهار بوق به معنای این است که در تایمر مادربرد دچار مشکل شده ایم و این مشکل فقط با تعویض این قطعه حل می شود.
  • 5 بوق: این هشدار به پردازنده و مادربرد مرتبط است که ممکن است آسیب دیده باشد و باید این قطعه را تعویض کنید.
  • 6 بوق: به خطایی در مادربرد مرتبط است. ممکن است درست نصب نشده باشد و یا حتی آسیب دیده باشد.
  • 8 بوق: این هشدار به بخش کارت گرافیک و حافظه اش مرتبط است و این خطا نیز با نصب مجدد ممکن است برطرف شود. اگر حل نشد باید آن را تعویض کنید.
  • 9 بوق: اگر تعداد بوق ها 9 بار بود این خطا به قسمت بایوس مرتبط است که برای رفع این هشدار باید بایوس را آپدیت کنیم و یا نسبت به تعویض آن اقدام کنیم.

ما در بالا به شما هشدار های بایوس را به طور کامل توضیح داده ایم در قسمت بعد در مورد دلایل آپدیت BIOS با شما صحبت می کنیم.

دلایل آپدیت BIOS

همانطور که گفتیم زمانی که بایوس نیازی به آپدیت داشته باشد به شما هشدار داده می شود. آپدیت BIOS معمولا به دلایل مختلفی انجام می شود که ما در این قسمت به بررسی دلایل آپدیت BIOS می پردازیم.

پشتیبانی از پردازنده های جدید:

به وسیله بایوس این امکان فراهم می شود تا مادربرد از پردازنده های جدید پشتیبانی کند. امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی کاربران معمولا به دنبال پردازنده هایی با سرعت بیشتر و هم چنین جدید تر هستند و کمتر کسی است که پس از یک مدت استفاده مداوم، به دنبال پردازنده ای جدید نباشد. اما گاهی اوقات ممکن است بایوس پردازنده جدید را شناسایی نکند و تنظیمات بایوس برای پردازنده جدید وجود نداشته باشد که در این صورت برای رفع مشکل، نیاز به آپدیت بایوس داریم.

پشتیبانی از هارد دیسک هایی با حجم بیشتر:

این مورد نیز همانند مورد قبلی است. بایوس اجازه پشتیبانی از هارد دیسک هایی با حجم بالا را به مادربرد می دهد. از آن جایی که شما حجم بالا تری از هارد دیسک را برای مادربرد تان در نظر گرفته اید و بعد از نصب، این امکان وجود دارد که بایوس هارد دیسک جدید را شناسایی نکند و یا گاهی اوقات ممکن است قسمتی را بشناسد و قسمتی را شناسایی نکند، معمولا به منظور رفع این مشکل نیز شما باید BIOS را آپدیت کنید.

دلایل  آپدیت BIOS

رفع هشدارها:

در قسمت اول (تعریف بایوس) به شما گفتیم که وظیفه اصلی بایوس مدیریت عملکرد قسمت های مختلف مادربرد است. اگر یکی از این قسمت ها به مشکل خورده باشد و یا به درستی کار نکند، مراکز مجاز تعمیرات این مشکل را شناسایی می کنند و آن را بر طرف می کنند. همان طور که می دانید هر یک از سیستم ها دارای قابلیت های خاصی هستند و شما می توانید با ارتقای سیستم عامل آن قابلیت های سیستم را بهینه و بروزرسانی کنید. در مادربرد ها این قابلیت ها با آپدیت بایوس افزوده می شود.

در بیشتر موارد ممکن است بایوس فابریک یا اورجینال دارای مشکلات و خطا هایی باشد که این خطا ها فقط با ارتقا و بروزرسانی بایوس بر طرف می شوند. البته ناسازگاری های سخت افزاری ممکن است گاهی اوقات با آپدیت بایوس حل شوند؛ اما گاهی اوقات نیز ممکن است هیچ ربطی به بایوس نداشته باشند.

اشکالات سخت‌افزاری

همان طور که سازندگان قطعات سخت افزاری گفته اند اگر سیستم شما با مشکلات سخت افزاری روبه رو است، با آپدیت کردن بایوس این مشکلات برطرف می‌ شود.

کلام آخر:

امیدوارم مقاله “دلایل آپدیت BIOS” نیز همانند سایر مقالات تک یک برای شما مفید واقع شود.