مجله تکنولوژی

پهنای باند چیست؟ هر آنچه که درباره آن باید بدانید!

پهنای باند

اگر مرتباً از اینترنت استفاده می کنید، احتمالاً اصطلاح پهنای باند را شنیده اید. در صورتی که با این اصطلاح آشنایی ندارید معمولاً این در شرایطی است که به اندازه کافی از آن استفاده نکرده و یا تا کنون به آن نیازی نداشته اید. اما آنچه در آن است.

پهنای باند چیست؟

در اصل این اصطلاح به سرعتی اتلاق می شود که یک کابل می تواند داده ها را در حداکثر خروجی منتقل کند.

انواع کابل ها دارای پهنای باند هستند، اما احتمالاً این اصطلاح را راجع به خدمات اینترنتی می شنوید.

پهنای باند به خودی خود اندازه گیری سرعت نیست، اما حداکثر سرعت قابل دستیابی را نشان می دهد. چند عنصر وجود دارد که تعریف می کنند پهنای باند اینترنت شما چقدر است.

ابتدا پهنای باند شما با اتصال به خانه شما تعریف می شود.

پهنای باند

هرچه اتصال شما سریعتر بتواند داده را منتقل کند، پهنای باند بیشتری خواهید داشت.

به عنوان مثال افرادی که از اتصال فیبر نوری استفاده می کنند سرعت بیشتری نسبت به کسانی که از کابل مسی استفاده می کنند، دارند. زیرا فیبر نوری به طور طبیعی داده ها را سریعتر انتقال می دهد. همچنین بستگی به ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) نیز دارد.

دو شرکت می توانند اتصالات فیبر نوری را به دو خانه در کنار یکدیگر ارائه دهند و یک خانه می تواند سرعت بیشتری نسبت به دیگری تجربه کند.

سرانجام پهنای باندی که در دستگاه خود تجربه می کنید به این بستگی دارد که چند نفر به طور هم زمان در شبکه شما باشند.

اگر سرعت بارگیری 50 مگابیت در ثانیه دارید، این پهنای باند کلی به روتر شما تحویل داده می شود. وقتی شخصی به شبکه می پیوندد، هنگام جستجو “بخشی” از این پهنای باند را می گیرد. اگر فقط شما به تنهایی از آن استفاده می کنید، کل آن را دریافت می کنید. هرچه تعداد بیشتری از افراد به آن بپیوندند، سرعت شما کمتر خواهد شد. زیرا سایر کاربران بخشی از آن را درگیر خواهند کرد.

چگونگی پیشرفت آن

پهنای باند

وقتی اینترنت به صورت گسترده در دسترس مردم قرار گرفت، آن ها مجبور بودند از “dial-up” استفاده کنند. به این دلیل که از خط تلفن برای دسترسی به اینترنت استفاده می شد، به این اسم نامگذاری می شد.

اگر شخصی از اینترنت استفاده می کرد نمی توانستید از تلفن استفاده کنید. اینترنت خیلی سریع نبود و فایل ها را در حدود 56 کیلو بایت در ثانیه دانلود می کرد.

سرانجام ارائه دهندگان اینترنت پهنای باند را ارائه دادند. این خط برای اینترنت مجزا بود و تلفن را به طور کلی مختل نمی کرد. همچنین سرعت را بسیار زیاد کرد.

سرعت پهنای باند اولیه می تواند تا 500kbps برسد که اجازه می دهد تا وب سایت هایی مانند YouTube به زودی ظاهر شوند، زیرا برای پخش مقادیر زیادی از ویدیو کافی می باشد.

بعد از آن فیبر نوری آمد. این نام به دلیل استفاده از روش جدید انتقال داده که پرتو های نور سریع تر از برق پیش می روند، که اتصالات آن را در حدود 50 مگابیت در ثانیه برای کاربران خانگی افزایش می دهد.

این چیزی است که پهنای باند فوق سریع در حال حاضر از آن استفاده می کند و سریع ترین وسیله تأمین اینترنت است.

در واقع این عنصر برای اینترنت بسیار مهم است و مربوط به سرعتی است که دستگاه شما از یک اتصال دریافت می کند، خواه اختصاصی باشد خواه مشترک.

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *