مجله تکنولوژی

ماینر یا دستگاه استخراج ارز دیجیتال چیست؟

دستگاه ماینر

حتما تاکنون بارها با عبارت ارز دیجیتال یا ارزهای رمزنگاری شده و یا رمز ارز برخورد داشته اید و عبارات مرتبط با این حوزه را از منابع گوناگون شنیده اید. جالب است بدانید که برخی از رمز ارزها را می توان با استفاده از کامپیوتر یا سایر ابزارهای محاسباتی استخراج نمود و در حال حاضر برخی از افراد این حرفه را دنبال می کنند. ما در این مطلب قصد داریم تا در رابطه با استخراج ارز دیجیتال و دستگاه های ماینر صحبت کنیم و اطلاعات کامل و جامعی را در خصوص این دستگاه ها به شما ارائه دهیم.

استخراج ارز دیجیتال به چه معنی است؟

استخراج ارز دیجیتال

اگر به دنبال درک نحوه عملکرد دستگاه های استخراج ارز دیجیتال هستید و می خواهید اطلاعات بیشتری را در رابطه با این ابزار بدست آورید، در نتیجه به اندازه کافی با رمز ارزها آشنا بوده و نیازی به توضیح در رابطه با این ارزهای رمزنگاری شده نیست. در نتیجه ما فرض را بر این میگیریم که شما به اندازه کافی با ارزهای رمزنگاری شده آشنا هستید.

اما برای درک بهتر موضوع، ابتدا می خواهیم در رابطه با فرایند استخراج ارز دیجیتال و نحوه ماینینگ این ارزهای الکترونیکی بیشتر صحبت کنیم.

به طور کلی، هنگامی که ما از رمز ارزها سخن می گوییم، از نوعی پول حرف می زنیم که هیچ ماهیت فیزیکی نداشته و تنها به تعدادی اعداد و ارقام خلاصه می گردد. در واقع ارزهای رمزپایه، نوع خاصی از ارزهای بدون پشتوانه هستند که در یک شبکه غیر متمرکز به نام “بلاکچین” تولید و تبادل می شوند.

بلاکچین یا زنجیره بلوکی، شبکه ای غیر متمرکز است که تنها یکی از کاربردهای آن، امکان تبادل غیر قابل ردیابی ارزهای دیجیتال می باشد. این شبکه، به کاربران خود اجازه می دهد تا در ازای انجام بخشی از محاسبات سنگین، پاداشی را دریافت کنند که این پاداش در قالب همان ارز دیجیتال به آن ها پرداخت خواهد شد.

در واقع استخراج ارز دیجیتال، فرایندی است که در آن ما به ازای انجام برخی از محاسبات شبکه بلاکچین، پاداش دریافت می کنیم. به عبارت ساده تر، در شبکه بلاکچین برخی از رمز ارزها مثل “بیت کوین“، کاربران شبکه می توانند بخشی از توان محاسباتی شبکه را تامین کرده و به اصطلاح عملیات “تایید صحت تراکنش ها” را انجام دهند و در برابر این کار، مقداری پاداش دریافت می کنند که به این فرایند، به طور کلی استخراج ارز دیجیتال گفته می شود.

مزرعه استخراج ارز
تصویری از یک مزرعه استخراج ارز دیجیتال با صدها دستگاه ماینر

ماینر یا دستگاه استخراج ارز دیجیتال

دستگاه های ماینر یا استخراج کننده ارز رمزپایه در حقیقت نوع خاصی از کامپیوترهای محاسباتی هستند که فقط برای هدف استخراج ارز دیجیتال، برنامه ریزی و طراحی شده اند. اگر بخواهیم کمی ساده تر به موضوع نگاه کنیم، هر دستگاهی که با هدف استخراج ارز به کار گرفته شود، نوعی دستگاه ماینر شناخته خواهد شد، خواه این دستگاه یک گوشی موبایل باشد و خواه یک سوپر کامپیوتر قدرتمند.

دستگاه ماینر بیت کوین

از آنجا که هر دستگاهی که بتواند محاسبات ریاضی را انجام دهد، می تواند در شبکه استخراج ارز دیجیتال فعالیت کند، در نتیجه نمی توان شکل مشخصی برای دستگاه های استخراج و ماینر ها در نظر گرفت. اما با این وجود می توان این دستگاه ها را از برخی جنبه ها، طبقه بندی نمود که در زیر به تعدادی از این جنبه ها اشاره شده است:

  • طبقه بندی بر اساس تکنولوژی ساخت
  • طبقه بندی بر اساس الگوریتم استخراج
  • طبقه بندی بر اساس توان محاسباتی

از آنجا که شبکه بلاکچین ارزهای رمزپایه، فاقد یک نهاد و مرکزیت جامع برای بررسی صحت تراکنش ها و تبادلات می باشد، در نتیجه برای جلوگیری از برخی سو استفاده ها و اجرای حملاتی مثل حمله داس، این شبکه ها نیاز به فعالیت کاربران خود دارند.

تمامی گره هایی که در این شبکه فعالیت می کنند، در حقیقت قسمتی از بار شبکه را برای صحت تراکنش ها بر عهده دارند و هر چه این بار بیشتر باشد، نیاز به توان محاسباتی بالاتری خواهد بود. به همین دلیل است که هرچه تعداد تراکنش ها در یک شبکه بلاکچین افزایش پیدا می کند، در نتیجه سرعت شبکه کاهش پیدا می کند. اما در برخی از شبکه های بلاکچین این مشکلات را با راه حل های “مقیاس پذیری” رفع کرده اند و شبکه های خود را ارتقا داده اند.

Bitcoin background

فروش انواع ماینر

فروش انواع دستگاه های ماینر و استخراج ارز دیجیتال با مناسب ترین قیمت و ضمانت اصالت کالا، در فروشگاه اینترنتی تک یک

ماینر چگونه کار می کند؟

تا اینجا ما به طور کلی با دستگاه های استخراج و ماینر ها آشنا شدیم، اما سوالی که ممکن است اکنون پیش آمده باشد که این دستگاه ها چگونه کار می کنند و در واقع چه چیزی را محاسبه می کنند؟

همانطور که اشاره شد، ماینر یا دستگاه استخراج می تواند یک موبایل هوشمند و یا یک سوپر کامپیوتر قدرتمند نیز باشد اما به طور معمول به دستگاه هایی اطلاق می شود که دارای توان محاسباتی بالایی هستند و می توانند در یک ثانیه، چندین میلیارد عمل محاسباتی را انجام دهند.

هنگامی که یک ماینر در شبکه به عنوان یک گره تعریف می شود، شروع به انجام محاسبات ریاضی خواهد کرد. این محاسبات عمدتا برای بقای شبکه بلاکچین و ارزی که در آن شبکه وجود دارد، بسیار حیاتی می باشد و در صورتی که دستگاهی برای انجام این محاسبات وجود نداشته باشد، در نتیجه شبکه اصطلاحا می میرد و ارز آن دیگر اعتباری ندارد.

تمامی ارزهای رمزنگاری شده، از یک سری “هش کد” ساخته شده اند. الگوریتم های رمزنگاری این ارزها عمدتا از سری الگوریتم های کلید عمومی یا متقارن هستند که دارای یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی می باشند.

کلید عمومی در شبکه بلاکچین، با نام آدرس کیف پول نیز شناخته می شود که در واقع یک آدرس به صورت هش کد می باشد و می تواند شامل تعدادی ارز نیز باشد. کلید خصوصی نیز به عنوان کلید این کیف پول شناخته می شود که تضمین می کند تنها مالک اصلی کیف پول می تواند به محتویات آن دست پیدا کرده و توانایی انجام تراکنش را داشته باشد.

نحوه کار دستگاه ماینر
فلوچارت استخراج ارز دیجیتال

هنگامی که شما دستگاه ماینر خود را پیکربندی کرده و روشن می کنید، این دستگاه به عنوان یک گره در شبکه بلاکچین ارز مورد نظر شما شناخته می شود و شروع به انجام عملیات بررسی صحت تراکنش ها می کند.

قدرت محاسباتی دستگاه شما با پارامتری به نام “نرخ هش” یا “Hash Rate” شناخته می شود که بسته به سختی شبکه ای که در آن فعالیت می کنید می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال نرخ هش یک دستگاه ماینر Antminer S9j که مطابق با الگوریتم SHA-256 کار می کند، تقریبا برابر با 14.5 ترا هش بر ثانیه می باشد که به معنی این است که در یک ثانیه می تواند 14.5 هزار میلیارد هش کد را با استفاده از الگوریتم SHA 256 تولید نماید.

این دستگاه فقط برای کار بر روی این الگوریتم طراحی شده است و در نتیجه از آن فقط می توان برای استخراج ارزهایی مثل “بیت کوین، بیت کوین کش، امرکوین، ای کوین و… استفاده نمود.

برای اینکه با پروسه استخراج ارز دیجیتال بیشتر آشنا شوید، بهتر است همراه با یک مثال پیش رویم.

استخراج بیت کوین

برای استخراج بیت کوین با استفاده از یک دستگاه انت ماینر S9j که در بالا به نرخ هش 14.5 ترای آن اشاره شد، ما دستگاه خود را پیکربندی کرده و آن را در شبکه بلاکچین بیت کوین راه اندازی می کنیم.

پس از این که دستگاه شروع به کار نمود ابتدا کل شبکه بلاکچین را دانلود نموده که حدودا شامل فضایی 50 گیگابایتی می شود. پس از این که فرایند دانلود به اتمام رسید، حال دستگاه شما به عنوان یک گره ماینر در شبکه شناخته می شود و شروع به محاسبه هش کد ها می کند.

در شبکه بلاکچین بیت کوین، در حال حاضر در هر 10 دقیقه یک بلاک بیت کوین تولید می شود که شامل 12.5 بیت کوین می گردد. آدرس این بلاک ناشناخته بوده و تنها کسی می تواند به آن دسترسی پیدا کند که این آدرس را درست حدس بزند.

برای حدس این آدرس نیاز است که ما احتمالات زیادی را در نظر بگیریم و شاید حدس آن برای یک کامپیوتر معمولی بیش از سال ها زمان ببرد. اما ماینر ها که از توان محاسباتی بالاتری برخوردار هستند، این عملیات را با سرعت بیشتری انجام می دهند.

نرخ هش استخراج بیت کوین
نمودار نرخ هش استخراج بیت کوین

پس از آن که شبکه یک بلاک جدید را تولید می کند، تمامی دستگاه های ماینر شروع به حدس هش کد ها می کنند و در هر ثانیه، میلیاردها میلیارد هش کد مختلف را تولید و بررسی می کنند. در طی این فرایند، تمامی تراکنش های داخل شبکه که به صورت هش کد می باشند، از نظر صحت، احراز هویت و بررسی می شوند و در نتیجه هیچ تراکنش جعلی در شبکه باقی نخواهد ماند.

در طی این فرایند هنگامی که دستگاه شما توانست بلاک اصلی را درست حدس بزند، پاداش آن بلاک را که در شبکه بیت کوین معادل 12.5 بیت کوین می باشد و با محاسبه قیمت 10 هزار دلاری هر بیت کوین در حال حاضر، چیزی حدود 120 هزار دلار می گردد، به شما تعلق گرفته و به کیف پول شما واریز می شود.

اما این موضوع در عمل بسیار پیچیده تر و سخت تر از تئوری می باشد. به عنوان مثال در حال حاضر شبکه بلاکچین بیت کوین، نرخ هشی بالغ بر 70 میلیون ترا هش بر ثانیه می باشد که در مقایسه با نرخ هش دستگاه ماینر شما، بسیار عدد بزرگی است و به عبارتی می توان گفت که نسبت 14.5 به 70 میلیون تقریبا برابر با 0 در نظر گرفته می شود!

در نتیجه اگر شما به تنهایی یخواهید در این شبکه عظیم شروع به فعالیت کنید، شانس زیادی برای بدست آوردن بیت کوین نخواهید داشت. البته برای فائق آمدن بر این شرایط راهکارهایی نیز وجود دارد که از جمله آن ها می توان به عضویت در استخرهای استخراج اشاره داشت که در آینده در رابطه با آن ها بیشتر سخن خواهیم گفت.

Gerelateerde berichten

One thought on “ ”

  1. سیامک سمندری گفت:

    سلام برادران عزیز دلم میخواد منم عضو بشنوم یابخرم راهنمایی کنید ازتو ممنون میشم واقعا احتیاج دارم همسرم سرطان داره پسر بزرگم ۱۸سالشه به خاطر هزینه های بیشتر مدرسه را ول کرده میره کار به خاطر کمک دارو درمان مادرش بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *