آموزش, سخت افزار

عوامل گرم شدن هارد دیسک

عوامل گرم شدن هارد دیسک

ما در این مقاله با نام ” عوامل گرم شدن هارد دیسک ” به بررسی علل مختلف گرم شدن هارد دیسک می پردازیم.

یکی از مهم ترین مواردی که می تواند عملکرد هارد دیسک را مختل کند گرم شدن آن است. این موضوع می تواند عوامل مختلفی داشته باشد که در ادامه این عوامل را بررسی می کنیم.

به طور کلی دمای هارد دیسک ها هنگام کار 40 تا 50 درجه سانتی گراد می شود و نباید تا بیشتر از 70 در جه برسد. هارد دیسک IDE  معمولاً در 30 تا 50 درجه سانتی گراد کار می کند. اگر دمای آن بیش از اندازه زیاد شود، ممکن است به اطلاعات و داده های هارد آسیب برساند.

به عنوان مثال هرچه هارد دیسک بیشتر کار کند، دمای آن بالاتر می رود. این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که اگر هیچ پیام هشدار و پیامی برای راه اندازی مجدد مشاهده نکردید، در بیشتر مواقع دمای هار دیسک نرمال می باشد.

دمای هارد های لپ تاپی بیشتر از دمای هارد های دسکتاپی می باشد. در ادامه عوامل مختلف گرم شدن هارد دیسک را بررسی می کنیم.

عوامل گرم شدن هارد دیسک

عوامل گرم شدن هارد دیسک

گرمای محیط

اگر درجه حرارت محیط بالا باشد، به عنوان مثال در تابستان که دمای هوا بیشتر از 30 درجه می باشد، هارد دیسک ما گرم تر می شود. اما در زمستان دمای محیط پایین است و هارد ها دیر تر داغ می شوند.

برنامه های در حال اجرا

یکی از مهم ترین عواملی که می تواند بسیار تاثیر گذار باشد، تعداد برنامه های در حال اجرا می باشد. هر چه تعداد این برنامه ها بیشتر باشد هارد بیشتر درگیر شده و باعث گرم شدن آن می شود.

عوامل گرم شدن هارد دیسک و بررسی این عوامل

هارد دیسک شامل bad sectors باشد

اگر یک هارد دیسک دارای bad sector باشد، هنگامی که اطلاعات بر روی آن نوشته می شود، هارد بیش از اندازه گرم می شود.

ویروسی بودن هارد دیسک

یکی از مهم ترین عواملی که هارد دیسک ها را تحت تاثیر قرار می دهد ویروس ها هستند. هنگامی که ویروس به HDD حمله می کند، احتمالاً هارد دیسک همیشه در حال نوشتن و خواندن داده ها قرار گرفته و در نهایت بیش از حد گرم می شود.

کار نکردن فن های داخل کامپیوتر

اگر فن های موجود در کامپیوتر به درستی کار نکنند، باعث می شود هارد دیسک قادر به از دست دادن گرما نباشد ، بنابراین هارد دیسک پس از مدتی کار بیش از حد گرم شده و باعث ایجاد اخلال در عملکرد سیستم می گردد. استفاده از فن های هارد دیسک و همچنین فن های کیس، می تواند تا حد زیادی این مشکلات را رفع نماید.

کیفیت و نوع هارد دیسک

یکی از مهم ترین عوامل این است که هارد دیسکی که انتخاب می کنید دارای کیفیت مطلوب و خوبی باشد. بهتر است از برند ها و مدل هایی استفاده کنید که شناخته شده باشند و کیفیت و کارایی آن ها ثابت شده باشد. در نهایت ما به شما توصیه می کنیم تا از برند های نام آشنا مانند سیگیت، وسترن، سامسونگ و … استفاده کنید.

فروشگاه تک یک

فروشگاه آنلاین تجهیزات و لوازم جانبی کامپیوتر

آیا گرمای بیش از اندازه هارد دیسک خسارت وارد می کند؟

بله این گرم شدن بسیار مهم است و باید از گرم شدن بیش از اندازه هارد دیسک ها جلوگیری شود. در زیر دو نمونه از خسارت های هارد دیسک را بررسی می کنیم.

عوامل گرم شدن هارد دیسک و علت های مختلف آن

خرابی سیستم

مشکل گرمای بیش از حد درایو دیسک باعث خراب شدن سیستم و منجر به قطع رایانه در کار عادی می شود. بنابراین باید از گرمای بیش از اندازه هارد ها جلوگیری کنیم.

از بین رفتن هارد دیسک

گرمای بیش از حد هارد دیسک حتی می تواند منجر به از بین رفتن جدی داده ها شود. گرمای بیش از حد طولانی مدت HDD باعث خراب شدن هارد دیسک می شود و در این صورت داده های ذخیره شده روی هارد دیسک غیرقابل دسترسی خواهند بود.

Gerelateerde berichten