آموزش, سخت افزار, مجله تکنولوژی

رزولوشن صفحه نمایش چیست و انواع آن کدامند؟

رزولوشن

ما در این مقاله با نام ” رزولوشن صفحه نمایش چیست و انواع آن کدامند؟ ” به معرفی رزولوشن می پردازیم. یکی از مهم ترین مواردی که باید قبل از خرید مانیتور و نمایشگر به آن توجه کنیم این است که باید راهنمای خرید مانیتور ها و ویژگی انواع آن ها را بررسی کنیم.

رزولوشن یا وضوح صفحه نمایش یکی از مهم ترین مواردی است که در مانیتور یا صفحه نمایش مورد توجه قرار می گیرد. رزولوشن به معنای تعداد پیکسل های معین در تصویر می باشد که هرچه این اعداد بزرگتر باشند، کیفیت نیز بهتر می شود.

علاوه بر آن یکی از مهم ترین عوامل دیگر بر تصایر کنتراست (کنتراست به معنای تفاوت بین روشن ترین و تاریک ترین قسمت های تصاویر است) می باشد. این تفاوت بین روشن ترین و تاریک ترین بخش هر تصویر هر چه بیشتر باشد، تصویر واضح تری خواهیم داشت.

برای توصیف نمایشگر از چند کلمه اصلی می توان استفاده کرد. مانند: رزولوشن، وضوح تصویر یا تراکم پیکسلی. وضوح صفحه نمایش با اندازه پنل مرتبط می باشد. از نسبت این دو به هم عددی بدست می آید که فشردگی پیکسلی و یا تراکم پیکسلی نامگذاری می شود.

رزولوشن صفحه نمایش

پیکسل چیست ؟

اگر بخوهیم با زبانی ساده پیکسل را برای شما بیان کنیم می توان گفت که از کنار هم قرار گرفتن پیکسل ها تصویر تشکیل می شود و کوچکترین بخش هر تصویر پیکسل است.

برای بیان وضوح تصویر از DPI و PPI استفاده می شود. (PPI Pixel Per Inch)، تعداد پیکسل ها در هر اینچ مربع و (DPI Dot Per Inch)، تعداد نقاط در هر اینچ مربع است. نمایشگرها از تراکم پیکسلی مختلفی ساخته شده اند.

کیفیت تصاویر در چشم انسان به این گونه است که اگر تراکم پیکسلی از یک مقداری بیشتر شود، چشم انسان متوجه این تفاوت در کیفیت صفحه نمایش نمی شود.

یکی از مهم ترین عواملی که می توان در کیفیت تصویر بیان کرد، تراکم پیکسلی می باشد. نمایشگر های مختلف با وضوح صفحه نمایش های متفاوت وجود دارند.

عدد اول نشان دهنده تعداد ستون پیکسل ها و عدد دوم نشان دهنده ردیف پیکسل ها می باشد که هر چه تعداد پیکسل ها افزایش یابد وضوح تصویر شما نیز زیاد می شود. از روش های نمایش وضوح تصویر، بیان آن از طریق واحد مگاپیکسل است.

مشاهده ویژگی ها و خرید انواع مانیتور ها

شما می توانید برای مشاهده، خرید و بررسی ویژگی های انواع مانیتور ها بر روی لینک زیر کلیک نمائید.

فرمت های استاندارد مختلفی در تصاویر وجود دارند که در ادامه آنها را بیان می کنیم :

  • استاندارد (VGA Video Graphics Array): نمایش تصاویر با وضوح 640 × 480 پیکسل
  • استاندارد (SVGA Super VGA): نمایش تصویری با وضوح 800 × 600 پیکسل
  • استاندارد (XGA Extended Graphic Array): نمایش تصویری با وضوح 1024 × 768 پیکسل
  • استاندارد (WXGA Wide XGA): نمایش تصویری با وضوح 1365 × 768 پیکسل
  • استاندارد (UXGA Ultra Extended Graphic Array): نمایش تصویری با وضوح 1600 × 1200 پیکسل

حال به بررسی این رزولوشن ها در نمایشگر ها می پردازیم :

رزولوشن صفحه نمایش چیست

رزولوشن (QVGA)

QVGA مخفف (Quarter Video Graphics Array) بوده و از 320 × 240 پیکسل ساخته شده است که یک چهارم رزولوشن VGA را ارائه می دهد. یکی از پایین ترین رزولوشن های موجود در بازار است که در موبایل های مدرن استفاده می شود.

اغلب موبایل های ارزان قیمت از این رزولوشن استفاده می کنند. موبایل هایی نظیر HTC Wildfire و Samsung Galaxy Y از این رزولوشن استفاده می کنند.

رزولوشن (HVGA)

نصف مقدار VGA را به صفحه نمایش های HVGA می گویند که از 480 × 320 پیکسل ساخته شده است. صفحه نمایش گوشی HTC Hero و Smart dido E3510 از این رزولوشن تصویر استفاده می کنند.

رزولوشن (WVGA)

صفحه نمایش های WVGA به معنای VGA با پهنای بیشتر است که از 800 × 480 پیکسل ساخته شده است. اپل آیفون 4 دارای نمایشگر Retina است و همچنین گوشی Samsung Galexy S از این رزولوشن پشتیبانی می کنند.

رزولوشن (720p HD)

رزولوشن 720p، از 1280 × 720 پیکسل تشکیل شده است که با نام HD شناخته می شود. HD مخفف (High Definition) که به معنای کیفیت بالا می باشد. هر چقدر نمایشگر کوچکتر باشد، در رزولوشن HD تراکم پیکسل ها بیشتر می شود و تصویر بهتری به کاربر داده می شود.

به عنوان مثال روی صفحه نمایش 4.3 اینچی، تراکم پیکسلی 342 پیکسل در هر اینچ می باشد و در صفحه نمایش 4.7، این تراکم پیکسل به 312 پیکسل در هر اینچ می رسد، اما باز هم کیفیت HD را ارائه می دهد.

اندازه صفحه نمایش با تراکم پیکسل رابطه معکوس دارد. این جمله به این معناست که هر قدر اندازه صفحه نمایش بیشتر شود، تعداد پیکسل ها کمتر می شود. گوشی های Xperia M4 Aqua ،Moto G4 Play و سامسونگ Galaxy J3 2018 دارای این رزولوشن می باشند.

رزولوشن (1080p Full HD)

این رزولوشن در مقایسه با HD دارای کیفیت بالایی می باشند. این رزولوشن با نام Full HD در بازار موجود است که از نظر تعداد پیکسل ها، صفحات نمایش Full HD از 1920 × 1080 پیکسل ساخته شده است.

گوشی هایی که دارای صفحه نمایش پنج اینچی و با رزولوشن Full HD می باشند، دارای تراکم پیکسلی در حدود 440 پیکسل در هر اینچ هستند. این در حالی است که در یک صفحه نمایش Full HD پنج و نیم اینچی تراکم پیکسلی به 400 پیکسل می رسد.

یکی از نکاتی که می توان در این بخش به آن اشاره کرد این است که تعداد پیکسل ها در یک گوشی هوشمند Full HD از یک مانیتور Full HD بیشتر می باشد، زیرا در یک نمایشگر کوچک، تراکم پیکسلی زیاد تری وجود دارد، بنابراین تصویر نمایش داده شده شفاف تر دیده می شود. رزولوشن گوشی هایی مانند سامسونگ 2018 Galaxy A7 و سونی Xperia XZ از نوع Full HD می باشند.

رزولوشن (1440p 2K)

رزولوشن تصویر این نوع صفحه نمایش، 2560 × 1440 پیکسل می باشد که به نام های QHD ،Quad HD یا 2K شناخته می شود. QHD مخفف Quad HD بوده که چهار برابر استاندارد HD است. این نشان دهنده این است که رزولوشن و کیفیت تصویر بالاتری را می توانیم، دریافت کنیم. در رزولوشن HD به صورت عمودی 720 پیکسل قرار دارد و در QHD، این عدد به 1440 پیکسل می رسد.

به صورت افقی هم تعداد پیکسل ها دو برابر می شود این به این معناست که 1280 پیکسل افقی که در رزولوشن HD وجود دارد، در QHD، به 2560 پیکسل افزایش می یابد و در واقع دو برابر می شود. درنتیجه با دو برابر شدن تعداد پیکسل های افقی و عمودی، رزولوشن در نهایت 4 برابر می شود.

بهترین برند ها مانند سامسونگ، موتورولا، هوآووی از 2K به عنوان استاندارد خود استفاده کرده و از نمونه موبایل هایی که از رزولوشن 2K دارند می توان به گوشی سامسونگ Galaxy Note9 و هوآوی Mate 10 اشاره کرد.

رزولوشن (2160p 4K)

دارای وضوح صفحه نمایش 3840 × 2160 پیکسل است و به آن رزولوشن 4k یا اولترا HD هم گفته می شود. همان طور که مشخص است رزولوشن 4K، چهار برابر رزولوشن Full HD است.

همان گونه که در مورد QHD دیدیم، 4K نیز به صورت افقی و عمودی دو برابر می شود. تعداد پیکسل های عمودی از 1080 در Full HD به 2160 در 4K افزایش می یابد و تعداد پیکسل های افقی نیز از 1920 در Full HD به 3840 در 4K افزایش می یابد.

کلمه 4K نیز به این دلیل به آن نسبت داده شده که تعداد پیکسل های افقی در این رزولوشن حدود 4000 (3840) پیکسل است. گوشی سونی Xperia XZ premium و سونی Xperia Z5 premium از گوشی هایی هستند که از این رولوشن استفاده می کنند.

رزولوشن (4320p 8K)

وضوح صفحه نمایش آن از 7680 × 4320 پیکسل تشکیل شده است و با نام 8K شناخته می شود، این رزولوشن کیفیتی 16 برابر Full HD ایجاد می کند.

رزولوشن 8K برترین و بهترین وضوح تصویر موجود در تلویزیون های دیجیتال و دوربین های فیلمبرداری دیجیتال خواهد بود. یکی از اصلی ترین مزایای 8K این است که پیکسل ها توسط چشم انسان حتی از کمترین فاصله هم قابلیت تشخیص ندارند.

رزولوشن مانیتور
مقاله مرتبط

شما می توانید برای مطالعه مقاله مرتبط با این موضوع بر روی نام ” نحوه کالیبره کردن مانیتور ” کلیک نمائید.