Categories: آموزش

راهنمای خرید هارد مناسب(7 نکته که باید بدانید)

همه هارد دیسک ها می میرند. طبیعی است که هر چند سال یک بار یک هارد دیسک جدید بخرید، یا برای تعویض هارد دیسک قدیمی یا استفاده از آن به عنوان یک درایو پشتیبان اضافی.

خرید هارد دیسک لازم نیست سخت باشد در واقع، اینجا فضای بسیاری برای اشتباه وجود دارد، پس نگران نباشید! فقط راهنمای خرید هارد مناسب را دنبال کنید تا آن چه نیاز دارید خریداری کنید.

1.هارد دیسک (HDD) در مقابل درایو حالت جامد (SSD)

وقتی تصمیم به خرید یک درایو ذخیره‌سازی داده‌ها می‌گیرید، اولین نکته این است که آیا به یک درایو نگهداری جامد (SSD) نیاز دارید یا نه. در حالی که SSDها همان کارهای عمومی را که درایوهای سنتی هارد دیسک (HDD) انجام می‌دهند، انجام می‌دهند، اما هر کدام مزیت و معایب خود را دارند.

یک SSD از حافظه فلش به جای دیسک‌های فلزی چرخان استفاده می‌کند که در HDDهای سنتی یافت می‌شوند. به یک SSD مثل یک فلش درایو یا کارت حافظه SD فکر کنید.

اما این تفاوت چقدر مهم است؟

  • SSDها داده‌ها را سریعتر می‌خوانند و می‌نویسند.
  • SSDها کمترین مقدار برق را مصرف می‌کنند که انرژی را مدیریت می‌کند و عمر باتری لپتاپ را افزایش می‌دهد.
  • SSDها هیچ قطعه متحرکی ندارند، بنابراین صدا نمی‌دهند و عمر زندگی طولانی‌تری دارند.
  • SSDها در هر گام بها ظرفیت داده کمتری دارند، به این معنی که در هر نقطه قیمتی، ظرفیت داده کمتری نسبت به HDDها دارند


اگر بودجه شما محدودیت دارد و به فضای ذخیره‌سازی حداکثری نیاز دارید، بهتر است از HDD استفاده کنید. اما اگر هدف اصلی شما نسخه پشتیبان‌گیری و ذخیره‌سازی بلندمدت داده‌هاست، مناسبتر است از HDD استفاده کنید.

اگر نیاز به اجرای یک سیستم عامل یا دسترسی مکرر به فایل‌ها و برنامه‌ها با سرعت بالا دارید، بهتر است از SSD استفاده کنید.

2.اندازه هارد دیسک و رابط

بعد از انتخاب بین هارد دیسک (HDD) و حافظه جامد (SSD)، شما باید یک فرم فاکتور (اندازه و شکل ظاهری) را انتخاب کنید. به خوشحالی اعلام می‌کنیم که تنها دو گزینه “حقیقی” در دسترس است و انتخاب صحیح بیشتر به وابستگی به شرایط کنونی شما مربوط است.

هارد دیسک‌ها در دو فرم فاکتور، 3.5 اینچ و 2.5 اینچ، موجود هستند.

در هارد دیسک‌ها، اطلاعات بر روی دیسک‌های فلزی چرخان ذخیره می‌شوند، به این معنا که برای ظرفیت بیشتر داده‌ها نیاز به دیسک‌های بیشتری است. به همین دلیل، هارد دیسک‌های دسکتاپ معمولاً به اندازه 3.5 اینچ با حداکثر ظرفیت 10-20 ترابایت هستند، در حالی که هارد دیسک‌های لپتاپ معمولاً به اندازه 2.5 اینچ با حداکثر ظرفیت 5-10 ترابایت هستند (تا زمان نگارش این متن).

از آنجا که حافظه‌های جامد (SSD) هیچ قطعه متحرکی ندارند، می‌توانند از هارد دیسک‌ها (HDD) کوچک‌تر باشند. به همین دلیل، بیشتر اس اس دی‌ها با فرم فاکتور 2.5 اینچ عرضه می‌شوند. اگر نیاز به جا به جایی یک اس اس دی در یک جعبه با اندازه 3.5 اینچ داشته باشید، کدی های اسلیم و فت به شما این امکان را می‌دهند که اس اس دی 2.5 اینچ را به 3.5 اینچ تبدیل کنید.

در مورد اتصالات، اکثر درایوهای داخلی مدرن (هارد دیسک و اس اس دی هر دو) از اتصالات SATA استفاده می‌کنند. هارد دیسک‌های داخلی قدیمی که قبل از استفاده از استاندارد SATA تولید شده‌اند از اتصالات IDE به جای آن استفاده می‌کنند. از سوی دیگر، درایوهای خارجی بر اساس نوعشان (هارد دیسک یا اس اس دی) از طریق یک پورت USB به سیستم شما متصل می‌شوند.

توجه: معنی SATA، IDE یا USB را نمی‌دانید؟ مطلب ما درباره کابل‌های رایج کامپیوتر را بررسی کنید.

3.مشخصات هارد دیسک و عملکرد

در جستجوی یک هارد دیسک مدرن، به موارد زیر توجه کنید:

ظرفیت ذخیره‌سازی: هارد دیسک‌ها با ظرفیت‌های گسترده موجود هستند و حداکثر ظرفیت هر هارد دیسک به دلیل محدودیت‌های فیزیکی تا 18 ترابایت است. اس اس دی‌ها قابلیت نگهداری حجم بیشتری ندارند، و اس اس دی‌های مصرفی در حال حاضر به حداکثر 5-8 ترابایت برای هر درایو محدود می‌شوند.

سرعت انتقال: عوامل متعددی تعیین‌کننده عملکرد یک هارد دیسک مصرفی هستند، اما تعداد دور در دقیقه (RPM) یکی از مهمترین آنهاست. تعداد دور در دقیقه بالاتر به معنای انتقال سریعتر اطلاعات میباشد.

می‌توانید به سرعت SATA درایو بی‌توجه باشید. به عنوان مثال، یک درایو مدرن ممکن است با سرعت 3.0 گیگابایت در ثانیه و 7200 دور در دقیقه لیست شود. این مقدار اولین مقدار سرعت SATA است که سرعت حداکثری نظری اتصال SATA را توصیف می‌کند. هیچ هارد دیسکی نمی‌تواند داده را با آن سرعت انتقال دهد. با این حال، یک درایو با 7200 دور در دقیقه همیشه سریع‌تر از یک درایو با 5400 دور در دقیقه خواهد بود.

حافظه آشکار بزرگتر، انتقال داده سریعتر را فراهم می‌کند زیرا اطلاعات بیشتری می‌تواند به یکبار ذخیره شود. هارد دیسک‌های مدرن می‌توانند از حجم‌های حافظه نهان متنوعی از 8 مگابایت تا 256 مگابایت برخوردار باشند.

در کل، اس اس دی‌های مدرن معمولاً مدت زمان عمر بیشتری دارند (میانگین نرخ خرابی 2.0 میلیون ساعت) نسبت به هارد دیسک‌های مدرن (میانگین نرخ خرابی 1.5 میلیون ساعت). با این حال، برای ذخیره‌سازی داده‌های طولانی مدت که برای ماه‌ها یا سال‌ها قطع می‌شوند، هارد دیسک‌ها مقاومت بیشتری نسبت به اس اس دی‌ها دارند.

4.قیمت و هزینه هارد دیسک

در هنگام خرید، با گستره‌ای از قیمت‌های هارد دیسک برخورد خواهید کرد که در ظاهر بسیار شبیه به یکدیگر هستند. این به شما بستگی دارد که کدام عوامل و ویژگی‌ها بیشترین اهمیت را برای نیازهای شما دارند، سپس یک هارد دیسک را انتخاب کنید که با این نیازها هماهنگ باشد.

به هر حال، یک راه برای تعیین ارزش، تقسیم قیمت درایو بر ظرفیت ذخیره‌سازی آن است تا به دست آورید قیمت به ازای گیگابایت.

به عنوان مثال، سری هارد دیسک وسترن دیجیتال بلو را در نظر بگیرید.

هارد دیسک وسترن دیجیتال بلو با ظرفیت 1 ترابایت با قیمت 1.500 تومان ($0.03) در هر گیگابایت، یک خرید عالی برای مصرف‌کنندگان هر روزه است. در مقابل، هارد دیسک وسترن دیجیتال بلو با ظرفیت 4 ترابایت با قیمت 1.350تومان ($0.027) در هر گیگابایت، و وسترن دیجیتال بلو با ظرفیت 6 ترابایت با قیمت 1.050 تومان ($0.021) در هر گیگابایت می‌آید.(به دلار 50.000 تومان)

از میان مدل‌های هارد دیسک وسترن دیجیتال بلو، مدل 6 ترابایت ارزش بهتری ارائه می‌دهد، زیرا قیمت به ازای گیگابایت آن با افزایش فضای ذخیره‌سازی همچنان کاهش می‌یابد. این به این معناست که با افزایش ظرفیت، شما بیشترین فضای ذخیره‌سازی را با کمترین هزینه به دست می‌آورید.


هرچند، باید توجه داشت که همه درایوها با افزایش فضای ذخیره‌سازی همیشه ارزان‌تر نمی‌شوند. در مورد سری اس اس دی سامسونگ 860 EVO، مدل 1 ترابایت ارزش بهتری ارائه می‌دهد، زیرا قیمت به ازای گیگابایت آن مناسب‌تر است. با افزایش ظرفیت به مدل‌های بالاتر، مانند مدل 2 ترابایت، هزینه به ازای گیگابایت به طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد، که آن را کمتر کارآمد نسبت به مدل 1 ترابایت می‌کند.

بنابراین، در نظر گرفتن ارزش، حیاتی است که نسبت قیمت به ازای گیگابایت را برای هر درایو خاص ارزیابی کرده و ظرفیتی را انتخاب کنید که نیازهای ذخیره‌سازی شما را برآورده کند و در عین حال راهکاری کارآمد ارائه دهد.

5.هارد اکسترنال در مقابل هارد دیسک داخلی

هاردهای قابل حمل بدون مشکل قابلیت به اشتراک گذاری بین چند کامپیوتر را دارند. به سادگی می‌توانید USB را جدا کرده، آن را در جای دیگر وصل کنید و از آن استفاده کنید. همچنین، می‌توانید یکی از آنها را به تلویزیون یا مرکز رسانه متصل کرده و مستقیماً مدیا را پخش کنید.

راهنمای خرید هارد

توجه: هر درایو داده‌ای می‌تواند به صورت داخلی یا خارجی استفاده شود؛ هارد‌های خارجی اساساً هارد‌های داخلی هستند که در یک کیس محافظ خاص قرار داده شده‌اند. اگر یک هارد خارجی بخرید، می‌توانید در واقع آن را از داخل محافظ خارج کرده و به صورت داخلی استفاده کنید!

نکته: برای هارد‌های خارجی که اصلی‌ترین کاربرد آنها انتقال فایل‌ها به صورت رفت و برگشت است، یک اس اس دی با پشتیبانی از USB 3.1 را برای سرعت و عملکرد انتخاب کنید. ما واقعاً از مدل Samsung T5 با ظرفیت 1 ترابایت و پشتیبانی از USB 3.1 لذت می‌بریم و تاکنون تجربه‌ی موفقی با آن داشته‌ایم.

برای هارد‌های خارجی که اصلی‌ترین کاربرد آنها ذخیره داده‌ها به مدت طولانی است، از یک هارد دیسک سخت با ظرفیت بالا مانند WD Elements 4TB Desktop Drive با قیمت مناسب استفاده کنید. من خودم از این مدل برای ذخیره داده‌های شخصی استفاده می‌کنم و به زودی از فضای آن خارج نخواهم شد!

اگر امنیت اطلاعات برای شما مهم است، ممکنه به هارد دیسک سخت خارجی Transcend 2TB StoreJet M3 فکر کنید. این هارد دیسک دارای مقاومت شوک نظامی، یک محفظه لاستیکی مقاوم به شوک، یک سیستم تعلیق داخلی که از افتادن مقاومت می‌کند و رمزنگاری 256 بیتی AES داخلی می‌باشد.

6. هارد دیسک های بازی: پلی استیشن، ایکس باکس، رایانه شخصی

برای کامپیوترها:

هر هارد دیسک کار خواهد کرد تا زمانی که از اندازه فضای هارد در کیس و انواع اتصالات در مادربرد خود مطلع باشید. با احتمال زیاد برای دسکتاپ‌ها از نوع 3.5 اینچ و برای لپتاپ‌ها از نوع 2.5 اینچ استفاده می‌شود و احتمالاً اتصالات SATA.

راهنمای خرید هارد

برای Xbox 360

: Xbox 360 اصلی از هارد دیسک‌های 2.5 اینچ در داخل کیس‌های سفارشی استفاده می‌کند. برای ارتقاء یا تعویض، باید یکی از جایگزین‌های گران‌قیمت مایکروسافت را بخرید. هارد‌های دیگر می‌توانند استفاده شوند اما نیاز به استفاده از فریمور قابل اجرا بر روی Xbox دارند که خارج از دامنه این مقاله است.

برای Xbox 360 S و E:

هارد دیسک‌های استفاده شده در کنسول‌های Xbox 360 S و E با Xbox 360 اصلی سازگار نیستند و بالعکس. مدل‌های 4GB دارای حافظه فلش داخلی هستند که نمی‌توان آن را جابجا یا جایگزین کرد. مدل‌های 250GB می‌توانند با خرید یکی از جایگزین‌های گران قیمت مایکروسافت ارتقاء یابند.

برای Xbox One:

Xbox One از هارد‌های خارجی از طریق USB 3.0 پشتیبانی می‌کند، که به این معناست که می‌توانید تقریباً از هر اس اس دی‌ای استفاده کنید. متأسفانه، تعویض هارد داخلی به راحتی امکان‌پذیر نیست. بیشتر در مقاله ما در مورد بهره‌گیری از هارد‌های خارجی Xbox One بخوانید.

برای Xbox One X:

Xbox One X همچنین از هارد‌های خارجی از طریق USB 3.0 با حداقل اندازه 256 گیگابایت پشتیبانی می‌کند. متأسفانه، تعویض هارد داخلی به راحتی امکان‌پذیر نیست و این کار گارانتی شما را از دست می‌دهد.

برای Xbox Series X و S: Xbox Series X و S دارای یک درگاه افزایش است که برای کارت گسترش 1 ترابایتی Seagate مناسب است. این کارت گسترش بهینه شده برای استفاده با Xbox Series X/S طراحی شده است، اما همچنین می‌توانید از هاردهای خارجی USB 3.0 یا 3.1 با کنسول‌ها استفاده کنید.

برای PlayStation 3:

همه مدل‌های PlayStation 3 هارد دیسک‌های 2.5 اینچ دارند که کاربران بدون مشکل می‌توانند آن‌ها را تعویض و ارتقاء دهند.

برای PlayStation 4:

تمام مدل‌های PlayStation 4، شامل Slim و Pro، هارد دیسک‌های 2.5 اینچ دارند که کاربران بدون مشکل می‌توانند آن‌ها را تعویض و ارتقاء دهند. همچنین از هارد‌های خارجی از طریق USB 3.0 پشتیبانی می‌کنند.

برای PlayStation 5:

در زمان نگارش این متن، کاربران PlayStation 5 می‌توانند از هارد‌های خارجی USB 3.0 (یا سریع‌تر) استفاده کنند.

7.هارد دیسک های داخلی و خارجی برای مک

مهم‌ترین نکته این است که ارتقاء هارد دیسک در مک به طور اساسی یک پروژه DIY (خودتان انجام بدهید) است. شما باید دستگاه خود را به هم بزنید تا به هارد دیسک داخلی دسترسی پیدا کنید، با دقت آن را تعویض کنید و سپس همه چیز را دوباره به هم بچسبانید. حتی ساده‌ترین تعویض هم ممکن است حداقل یک ساعت زمان ببرد. همچنین، این کار گارانتی و هر بیمه AppleCare که ممکن است داشته باشید را نیز از بین می‌برد.

تمامی مدل‌های MacBook Air، MacBook Pro، Mac Mini و iMac از سال 2012 به بعد از فرم فاکتور داخلی 2.5 اینچی استفاده می‌کنند (به جز iMac 27 اینچی که از فرم فاکتور داخلی 3.5 اینچی استفاده می‌کند). خوشبختانه، آداپتورهای 3.5 به 2.5 اینچی وجود دارند.

از نظر اتصالات SATA، PCIe، NVMe و AHCI، وضعیت یکم مبهم است. به عنوان مثال، iMac 21.5 اینچی در سال 2017 فقط یک اسلات PCIe دارد اگر دستگاه از ابتدا با Fusion Drive تجهیز شده باشد. شما نمی‌توانید بدانید که اتصالات موجود در دستگاه خود چه هستند مگر اینکه به صراحت آن را جستجو کنید.

هارد دیسک خارجی برای مک

برای هارد‌های دیسک های خارجی راه های اتصال مختلفی وجود دارد که به ترتیب افزایش سرعت انتقال داده هستند:
USB 2.0،USB 3.0 USB 3.1،
Thunderbolt 2 و Thunderbolt 3
(یا همان USB Type-C). ما USB 3.0 را حداقلی مطلق توصیه می‌کنیم.

دستگاه‌های مک از سیستم‌های فایل منحصر به فرد اپل استفاده می‌کنند، بنابراین هارد‌های دیسک خارجی باید به فرمت HFS+ (Mac OS Extended) یا Apple File System (APFS) فرمت شوند تا حداکثر کارایی را داشته باشند.

اما لطفاً توجه داشته باشید که اکثر دستگاه‌های غیر اپل قادر به خواندن درایوهای HFS+ یا APFS نخواهند بود! هرچند راه‌هایی برای خواندن HFS+ در ویندوز وجود دارد، اما APFS به حدی جدید است که سازگاری به شدت محدود است. تنها فرمتی که به خوبی با مک و ویندوز کار می‌کند، FAT32 است (اما قدیمی است و چندین معایب دارد).



منبع: www.makeuseof.com

Recent Posts

۳ راهکار برای افزایش سرعت رم

با پیشرفت تکنولوژی و افزایش پیچیدگی نرم‌افزارها و برنامه‌ها، حافظه رم با سرعت بالا تبدیل…

4 ماه ago

کامپیوتر چگونه اطلاعات را پردازش می کند؟

مقدمه در دنیای پیچیده و فناوری امروز، پردازش اطلاعات توسط رایانه‌ها به عنوان وظیفه اصلی…

4 ماه ago

کامپیوتر چیست؟

مقدمه در دنیای امروز، کامپیوتر به عنوان یکی از ابزارهای حیاتی در جامعه مدرن جای…

4 ماه ago

بهترین حالت‌های استفاده از کامپیوتر (تفاوت Hibernate با Sleep وShut down)

مقدمه: کامپیوترها، همراهان وفادار ما در دنیای دیجیتال، گاهی اوقات به مسائل مختلف برخورد می‌کنند…

5 ماه ago

تغییر تم ویژوال استودیو کد (Visual Studio Code)

در ویژوال استودیو کد (Visual Studio Code) ، می‌توانید تم رنگی را به چند روش…

5 ماه ago

تاریخچه کامپیوتر

مقدمه در دستگاه‌های حسابداری تا دنیای دیجیتال: تاریخچه گام‌به‌گام کامپیوتر زمانی که کامپیوترها نیمه‌انسانی بودند:…

5 ماه ago