آموزش, سخت افزار

تفاوت پردازنده های Tray با پردازنده های Box‎

تفاوت پردازنده Tray با Box

امروزه شاهد دو نوع پردازنده در بازار هستیم : پردازنده های Tray و پردازنده های BOX . اکثر مصرف کنندگان از تفاوت این دو پردازنده هیچ اطلاعی ندارند. تنها تفاوت اصلی این دو محصول در ظاهر و هم چنین مدت زمان گارانتی محصول می باشد. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت پردازنده Tray با Box بپردازیم. با وبلاگ تک یک همراه باشید.

امروزه همه مشاغل برای انجام کار های خود به رایانه ها احتیاج دارند؛ یکی از قطعات مهم در هر سیستمی پردازنده یا سی پی یو است. زمانی که برای خرید سی پی یو به بازار مراجعه می کنید قطعا فروشنده دو نوع پردازنده را به شما معرفی می کند: پردازنده های Tray و Box. شما باید قبل از خرید پردازنده درک درستی از تفاوت این دو نوع داشته باشید؛ زیرا ممکن است انتخاب پردازنده بر روی کار شما تاثیر گذار باشد.

فروشگاه تک یک

فروشگاه آنلاین خرید تجهیزات و لوازم جانبی کامپیوتر

یکی از اشتباهاتی که معمولا اکثر مصرف کنندگان دارند این است که فکر می کنند که سی پی یو های Tray دست دو یا استوک هستند، در صورتی که اینطور نیست و کاملا فکر اشتباهی در مورد این موضوع دارند.

فرق پردازنده Tray و پردازنده Box‎

اولین تفاوت پردازنده Tray با Box در قیمت آنان است. به طور کلی قیمت پردازنده های Box از قیمت پردازنده های Tray اندکی گران تر است. تولید کنندگان این دو نوع پردازنده را در کارخانه تولید می کنند و همه ی آن ها به یک اندازه کیفیت محصول را تضمین می کنند و به مصرف کننده ارائه می دهند و این دو نوع سی پی یو از نظر کارایی با هم برابر و یکسان هستند. تفاوت قیمت واقعی این دو محصول به متغیرهای زیادی بستگی دارد.

تفاوت پردازنده Tray با Box
cpu core i9-9900 tray

دومین تفاوت سی پی یو Tray با Box در مدت زمان گارانتی و ضمانت استفاده از محصول است. سی پی یو های Tray دارای 1 ماه گرانتی و ضمانت تعویض هستند، اما سی پی یو های Box‎ مشمول گارانتی و ضمانت تعویض نمی شوند.

نکته: بحث مرتبط به گارانتی سی پی یو ها فقط در ایران به این صورت است، در سایر کشورها به صورت دیگری است. به عنوان مثال در بعضی از کشور ها این موضوع درست برعکس ایران است و گارانتی شامل سی پی یوهای Box می شود و سی پی یو های Tray از گارانتی محروم هستند.

سومین تفاوت این پردازنده ها در فن آنان است. گذشته از تفاوتهای مهم در هزینه، ضمانت و پشتیبانی بین دو نوع پردازنده ، بدیهی ترین تفاوتی که شما بین سی پی یو Box و Tray متوجه خواهید شد وجود فن است. سی پی یو های Box معمولا به صورت جعبه و باکس هستند و خودشان فن دارند، اما سی پی یو های Tray بدون فن و بر روی سینی نگهدارنده نصب می شوند.

تفاوت پردازنده Tray با Box
cpu core i9-9900k box

چهارمین تفاوت مرتبط به نوع مصرف کننده های این پردازنده است. معمولا شرکت های کامپیوتری که کارشان اسمبل کردن سیستم است، بیشتر سی پی یو های Tray را خریداری می کنند، به دلیل اینکه فن ندارند. اما سی پی یو های Box برای استفاده مستقیم مصرف کننده در نظر گرفته شده است.

نتیجه گیری :

با توجه به تمامی توضیحاتی که در بالا به شما دادیم، اگر کار شما به گونه ای است که فشار بیشتری را سی پی یو متحمل می شود، پردازنده های Tray می تواند گزینه بهتری برای شما باشد. به طور معمول بسیاری از علاقه مندان به اورکلاک اغلب پردازنده های Tray را خریداری می کنند و سپس فن های خنک کننده با کارایی بالا را از سایر تولید کنندگان خریداری می کنند. امیدوارم که از این مقاله تک یک به اندازه کافی لذت برده باشید.