آموزش, سخت افزار

انواع کارت شبکه و راهنمای انتخاب یک کارت شبکه خوب برای کامپیوتر‎

انواع کارت شبکه

NIC مخفف عبارت Network Interface Card و به معنای کارت واسط شبکه است. کارت شبکه در شیارهای توسعه مادربورد کامپیوتر قرار می ­­­‌گیرد. ما در این مطلب قصد داریم در مورد انواع کارت شبکه و راهنمای خرید کارت شبکه صحبت کنیم.

یکی از اقلام حیاتی و ضروری در کامپیوترهای رومیزی و یا لپ تاپ ها کارت شبکه است. در حقیقت کارت شبکه واسطی بین کامپیوتر و شبکه است. در ابتدا ما تعریف مختصری از کارت شبکه را در اختیار شما قرار می دهیم سپس به بررسی انواع کارت شبکه و … می پردازیم با ما همراه باشید.

کارت شبکه چیست؟

همان طور که گفتیم کارت شبکه جزو حیاتی ترین اجزای کامپیوتر است. در واقع برای اتصال کامپیوتر به شبکه به یک قطعه سخت افزاری نیاز داریم به نام کارت شبکه. امروزه بیشتر کامپیوترها دارای کارت شبکه هستند، اما کامپیوترهای قدیمی از کارت شبکه برخوردار نیستند ولی از قابلیت نصب کارت شبکه پشتیبانی می کنند.

در صورت تمایل به خرید تجهیزات شبکه شما می توانید به بخش فروشگاهی وب سایت ما مراجعه کنید.

وظایف کارت شبکه

کارت شبکه نیز همانند سایر قطعات کامپیوتر دارای وظایفی است که ما در این قسمت به معرفی وظایف کارت شبکه می پردازیم. به طور کلی کارت شبکه دارای وظایف زیر است:

  • تبدیل داده های سریال به موازی و برعکس
  • رمزگذاری و رمزگشایی داده ها
  • کپسوله سازی داده ها و Decapsulate سازی داده ها
  • Buffer کردن داده ها
  • کنترل جریان داده ورودی و خروجی از کارت شبکه
  • تبدیل فرمت داده ها برای ارسال در رسانه
انواع کارت شبکه

انواع کارت شبکه

کارت شبکه در واقع یک کارت نیست؛ بلکه یه برد الکترونیکی است که رابط بین کامپیوتر و شبکه است. برای اتصال کارت شبکه نیاز به پورت های استاندارد دارید. ما در قسمت بعد به معرفی انواع کارت شبکه می پردازیم.

کارت شبکه وایرلس

اگه شما قصد دارید کامپیوتر را به صورت بی سیم به اینترنت یا وای فای مودم وصل کنید به یک کارت شبکه وایرلس نیاز دارید.
این دسته از کارت شبکه ها برای اتصال نیازی به سیم ندارند و فقط به بستر وایرلس احتیاج دارند. به دلیل راحتی در امر ارتباط این دسته از کارت شبکه ها بسیار رایج شده اند. ضمن اینکه کارت شبکه های بدون سیم یا وایرلس به نسبت کارت شبکه های با سیم از پهنای باند کمتری دارند. کارت شبکه وایرلس برای شبکه های خانگی و استفاده روزمره بسیار مناسب اند. به کارت شبکه وایرلس WNIC نیز می‌گویند که W مخفف کلمه Wireless می‌باشد.

کارت شبکه سیمی(کابلی)

کارت شبکه سیمی همانطور که از نامش پیداست از طریق کابل به کامپیوتر متصل می شود و این دسته از کارت شبکه ها بر روی اسلات PCI Express جا می خورند. در گذشته PCI Express وجود نداشت و اسلات PCI وجود داشت که از نظر سرعت خیلی ضعیف بود و به طور کل محدودیت های زیادی داشت. در زمان خرید کارت شبکه باید به نوع اسلات داخل مادربورد خود دقت کنید که چه نوع کارت شبکه ای را ساپورت می کند.

کارت شبکه USB

این دسته از کارت شبکه ها در دو نوع سیمی و وایرلس وجود دارند. به منظور اتصال این کارت شبکه ها باید آن را به درگاه USB متصل کنیم. کارت شبکه های USB به نوعی کارت شبکه های کار راه انداز تلقی می شوند. به عنوان مثال زمانی که کارت شبکه لپ تاپ قدیمی شما خراب شده باشند، کار شما را راه می اندازد و با نصب بسیار راحت بعد از اتصال به دستگاه کافی است درایور آن نصب شود و به شبکه متصل شوید.

قبل از انتخاب کارت شبکه باید چه معیار هایی را در نظر بگیریم؟

ما در این بخش به معیارهایی اشاره می کنیم که هنگام انتخاب یا خرید کارت شبکه به شما کمک می کند. بهتر است قبل از خرید کارت شبکه به نکات زیر توجه کنید.

رابط کارت شبکه و دستگاه کلاینت (PCI Express و USB)

مهم ترین نکته ای که باید قبل از انتخاب کارت شبکه به آن توجه کنیم رابط کارت و دستگاه کلاینت است که به طور کلی دارای دو پلتفرم PCI Express و USB است. همانطور که در بالا گفتیم کارت شبکه های نوع PCI Express بر روی برد اصلی نصب می شود و به درایور جهت شناسایی نیاز دارند. اما نمونه ی USB بر روی مدل های جدیدتر است و به منظور شناسایی نیاز به درایور دارند. با برخوردار بودن از این ویژگی است که شما می توانید هر لحظه آن را جدا کنید و بر روی دستگاه دیگری نصب کنید.

انواع کارت شبکه

نوع اتصال

قبل از خرید کارت شبکه حتما باید به نوع اتصال آن توجه کنید. امروزه اکثر شبکه ها از رابط کاربری RJ-45 استفاده می کنند اما این امکان نیز وجود دارد که رابط کاربری نوع دیگری باشد. به عنوان مثال اگر از رابط کاربری Coax استفاده کنند با مشکل مواجه خواهید شد.

سرعت اتصال

بررسی سرعت اتصال برای کاربران خانگی امروزه اهمیت چندانی ندارد؛ زیرا در بازار کارت شبکه هایی هستند که تا سرعت 1000 Mbps را پشتیبانی می کند. این سرعت به نسبت تروپوت شبکه های کوچک بیشتر است. به منظور سرعت بالاتر از ارتباط فیبر استفاده می کنند که در شبکه های بزرگ و دیتاسنتر ها کاربرد دارد.

نوع اسلات

به منظور اتصال کارت شبکه حتما باید از نوع اسلات خود اطلاع داشته باشیم. نوع اسلات جزو اصلی ترین نکاتی است که باید قبل از خرید کارت شبکه به آن توجه داشته باشیم، زیرا بعدا با مشکل مواجه خواهید شد.

نوع انتقال داده و اتصال به شبکه (سیمی و وایرلس)

نوع انتقال داده و اتصال به شبکه نیز جزو نکاتی است که باید به آن توجه کرد. امروزه بیشتر کاربران به دلیل پیشرفت تکنولوژی وایرلس تمایل بیشتری به خرید کارت شبکه وایرلس دارند. البته به دلیل وجود محدودیت هایی که در بسیاری از ادارات و سازمان های امنیتی وجود دارد هم چنان از کارت شبکه سیمی استفاده می شود.

انواع کارت شبکه

استاندارد های شبکه سیمی و وایرلس

در کارت شبکه های بی سیم به طور معمول استاندارد ها مورد توجه قرار نمی گیرند اما در کارت شبکه وایرلس این طور نیست. نوع استاندارد کارت شبکه وایرلس از اهمیت بالایی برخوردار است.

ماژولار یا ثابت بودن

در کارت شبکه های وایرلس و سیمی ماژولار بودن دارای اهمیت زیادی است و به این صورت است که شبکه به دو قسمت داخلی و خارجی تقسیم می شود، بنابراین کاربر می تواند با اتصال هر دو قسمت به هم امکانات را توسعه دهد و یا آن را محدود کند.

قابلیت تعویض آنتن های خارجی

در کارت های شبکه USB، آنتن داخلی یا خارجی به طور معمول مورد استفاده قرار می گیرد و شما خودتان می توانید هر کدام از آپشن های دلخواه تان را انتخاب کنید. در کارت شبکه های وایرلس با وجود آنتن خارجی شما می توانید پهنای باند خود را افزایش دهید. قابلیت تعویض آنتن های خارجی یکی از ویژگی های مفید و کاربردی است که می تواند محدوده پوشش دهی شبکه بی سیم را افزایش دهد.

در پایان امیدوارم این مقاله تک یک نیز برای شما مفید بوده باشد.