ترفند, ترفند کامپیوتر

راهکارهای 100 درصد عملی برای افزایش عمر مفید لپ تاپ

افزایش عمر لپ تاپ

در مقدمه توضیحات راجع به افزایش عمر مفید لپ تاپ می توان گفت، لپ تاپ یکی از ضروری ترین وسایل زندگی امروز شماست که خرید لپ تاپ ممکن است چند میلیون هزینه برای شما داشته باشد، بنابراین کیفیت خوب لپ تاپ امری ضروری است. شما برای کارهای خود به لپ تاپی نیاز دارید که بتوانید برای مدت زیادی با آن کار کنید بدون اینکه مشکلات عمده ای برای آن به وجود بیاید، زیرا شما در طول زمان برنامه ها و فایل های ضروری خود را در آن ذخیره می کنید و در صورت از دست رفتن این اطلاعات مطمئنا برای بازیابی آنها مشکلات زیادی خواهید داشت. به همین دلیل است که معمولا تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات ضروری شما توصیه می شود.

افزایش عمر لپ تاپ
یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای شما این است که لپ تاپی داشته باشید که عمر مفید بالایی داشته باشد.

پس یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای شما این است که لپ تاپی داشته باشید که عمر مفید بالایی داشته باشد، برخی توصیه ها دراین زمینه می تواند در داشتن چنین لپ تاپی بسیار کمک کننده باشد که آنها را برای شما عنوان خواهیم کرد :

1- انتخاب لپ تاپ مناسب

در انتخاب لپ تاپ مناسب ، انتخاب ترکیب مناسبی از قطعات مورد نیاز در لپ تاپ بسیار موثر است و می تواند عمر لپ تاپ شما را تا چندین سال افزایش دهد. شما می توانید با سفارشی سازی قطعات لپ تاپ خرید هدفمند تری را داشته باشید، هر چند معمولا قطعاتی که در لپ تاپ ها استفاده می شوند قابل بازیابی هستند اما در نظر داشته باشید که انتخاب قطعات مناسب برای لپ تاپ می تواند طول عمر دیجیتال آن را افزایش دهد.

افزایش عمر لپ تاپ
در نظر داشته باشید که انتخاب قطعات مناسب برای لپ تاپ می تواند طول عمر دیجیتال آن را افزایش دهد.

مدل لپ تاپ با قوی ترین پردازنده

اجرای برنامه های لپ تاپ با CPU انجام می شود و ارتقاء دادن آن برای افزایش سرعت اجرای برنامه ها بسیار هزینه بر است و همچنین مدل پردازنده لپ تاپ به مادربرد نیز وابسته است که این مورد را نیز باید در نظر گرفت و نمی توان هر نوع پردازنده ی دیگری را بعدها روی لپ تاپ قرار داد.

مثلا اگر شما یک گیمر یا ویرایشگر ویدئو باشید و این چنین کارهای سنگینی را با لپ تاپ خود انجام دهید مطمئنا به پردازنده های قوی و مخصوص گیم یا ویدئو نیاز خواهید داشت. اگر تنها برای کارهای معمولی از لپ تاپ استفاده می کنید که زیاد سنگین نیستند می توانید از مدل های پایین پردازنده استفاده کنید.

انتخاب هارد دیسک با ظرفیت بالا

اگر هارد لپ تاپ شما از اطلاعات پر باشد، باعث می شود تا لپ تاپ شما بسیار کند عمل کند و این به شما امکان استفاده از چندین برنامه را نخواهد داد و مشکلات عدیده ای برای زمانی که شما می خواهید با لپ تاپ کار کنید به وجود خواهد آمد، بنابراین شما باید نیازهای آینده خود را بسنجید و بر همان اساس هاردی با ظرفیت مناسب را انتخاب کنید.

افزایش عمر لپ تاپ
شما باید نیازهای آینده خود را بسنجید و بر همان اساس هاردی با ظرفیت مناسب را انتخاب کنید.

توصیه می شود تا حد امکان بیشترین ظرفیت را برای هارد خود در نظر داشته باشید تا به مشکل برنخورید. مثلا یک هارد 1 ترابایت یا بیشتر سرعتش حدود 7200 دور در دقیقه است، سرعت هارد در زمان بوت شدن و بارگذاری برنامه ها بسیار تاثیر گذار است.

در برخی موارد نیز ارتقاء هارد ممکن است تا بر ضمانت لپ تاپ تاثیر گذار باشد، بنابراین در نظر گرفتن بهترین مدل براساس نیاز کار شما را بسیار راحت تر خواهد کرد و مطمئنا عمر مفید لپ تاپ شما را افزایش خواهد داد.

درایو حالت جامد را بعدا اضافه کنید

درایوهای حالت جامد یا SSD بسیار سریعتر هستند و به دلیل اینکه دارای قطعات مکانیکی نیستند دیرتر خراب می شوند اما بهتر است در ابتدا با هارد دیسک شروع کنید، زیرا هارد دیسک ها ظرفیت بیشتری دارند در حالیکه که SSD های داخلی معمولا 500 گیگا بایت یا کمتر هستند.

افزایش عمر لپ تاپ
درایوهای حالت جامد یا SSD بسیار سریعتر هستند و به دلیل اینکه دارای قطعات مکانیکی نیستند دیرتر خراب می شوند.

SSD هزینه زیادی دارد و اگر تهیه آن برای شما سخت باشد و شما نیازی به بارگیری سریع برنامه ها و زمان راه اندازی خیلی سریع نداشته باشید می توانید تنها از هارد دیسک استفاده کنید و نیازی به اضافه کردن SSD نخواهد بود. می توانید هر زمان که احساس نیاز کردید به خرید آن اقدام کنید و سرعت اجرای برنامه های خود را بهبود دهید که متقابلا باعث افزایش عمر مفید لپ تاپ شما خواهد شد.

از بیشترین ظرفیت رم استفاده نکنید

یک رم 8 گیگا بایتی در مواردی که شما باید با چندین برنامه مختلف کار کنید مناسب است و لازم نیست از رمی با ظرفیت بالاتر استفاده کنید مگر اینکه با فایل های سنگینی مثل RAW یا HD لازم است کار کنید و یا اینکه بازی های سنگینی را انجام می دهید، در چنین مواردی استفاده از یک رم 16 گیگا بایتی توصیه می گردد. بنابراین انتخاب رم مناسب می تواند بر عمر مفید لپ تاپ شما تاثیر زیادی بگذارد و اگر شما رم خیلی پایینی را برای کارهای بزرگ انتخاب کنید عمر لپ تاپ شما بسیار کم خواهد شد. استفاده از رم با ظرفیت خیلی بالا نیز توصیه نمی شود و بهتر است از یک رم متوسط استفاده کنید.

افزایش عمر لپ تاپ
یکی از قاتل های خاموش لپ تاپ شما همان گرد و غباری است که هرروزه روی لپ تاپ شما می نشیند.

2- نگهداری درست از لپ تاپ

چه فایل ها و برنامه های لپ تاپ و چه قطعات سخت افزاری آن پس از گذشت مدتی ممکن است نیاز به بروزرسانی داشته باشد. پاک کردن فایل ها و برنامه های اضافی و حذف بدافزارها و همچنین تعمیر و نگهداری از قطعات سخت افزاری برای افزایش عمر مفید لپ تاپ بسیار موثر خواهد بود.

تمیز نگه داشتن لپ تاپ

یکی از قاتل های خاموش لپ تاپ شما همان گرد و غباری است که هرروزه روی لپ تاپ شما می نشیند. این گرد و غبار با ورود به درون لپ تاپ شما و قرارگرفتن روی قطعات داخل آن باعث گرم شدن بیش از حد قطعات می شود. باید توجه داشته باشید که هنگام تمیز کردن این گرد و غبار را با یک روش مناسب به بیرون برانید.

افزایش عمر لپ تاپ
حتما باید هر چند وقت یکبار بگذارید تا باتری لپ تاپ شما 0 درصد شود و سپس آن را به شارژ بزنید تا 100 درصد پر شود.

مراقبت از باتری لپ تاپ

حتما باید هر چند وقت یکبار بگذارید تا باتری لپ تاپ شما 0 درصد شود و سپس آن را به شارژ بزنید تا 100 درصد پر شود. توجه داشته باشید که لپ تاپ شما همواره نباید به شارژ باشد زیرا باعث آسیب رساندن به باتری آن خواهد شد.

بروزرسانی های سیستم را کنترل کنید

حتما قبل از تایید به روزرسانی های خودکار سیستم همه موارد را چک کنید تا مشکلی به وجود نیاید. برخی از این بروزرسانی های تنظیمات سیستم شما را تغییر می دهند که ممکن است شما نیز مجبور شوید تغییراتی را ایجاد کنید که برای سیستم شما مناسب نیست.

از طرف دیگر بروزرسانی های سخت افزاری و نرم افزاری متناسب با سیستم خود را در زمان های لازم انجام دهید. عدم انجام این کار باعث بروز مشکل خواهد شد و همه این موارد به نوبه خود ممکن است عملکرد سیستم شما و عمر آن را تحت تاثیر قرار دهد.

افزایش عمر لپ تاپ
لازم است تا هر چند وقت یکبار تمامی فایل هایی را که در سطل زباله سیستم شما وجود دارد را حذف کنید.

حذف فایل های اضافی

لازم است تا هر چند وقت یکبار تمامی فایل هایی را که در سطل زباله سیستم شما وجود دارد را حذف کنید. وجود مقدار زیادی از این فایل های اضافی در سیستم موجب کند شدن عملکرد آن خواهد شد و در دراز مدت اثرات نامطلوبی خواهد داشت.