آموزش, سخت افزار

آشنایی با قطعات داخل هارد دیسک

آشنایی با قطعات داخل هارد دیسک

همانطور که می دانید هارد دیسک جزو یکی از قطعات الکترومکانیکی شناخته شده است. معمولا افرادی که هارد دیسک ها را تعمیر می کنند نیازمند اطلاعات و دانش دقیقی هستند، زیرا قطعات داخلی هارد دیسک به گونه ای حساس اند که باید برای تعمیر آن از دانش تخصصی بهره مند باشید. درمقاله آشنایی با هارد دیسک ها و انواع آن شما را با مفهوم هارد دیسک ها آشنا کردیم. هدف از این مقاله آشنایی با قطعات داخل هارد دیسک است که به طور کامل برای شما تشریح می کنیم. با ما همراه باشید.

اجزای داخلی هارد دیسک

آشنایی با قطعات هارد دیسک

لازم به ذکر است که بگوییم قطعات داخل هارد دیسک نسبت به گرد و غبار و اثر انگشت بسیار حساس هستند. فقط کافی است تا مقدار کمی گرد و غبار بر روی سطح پلاترها بنشیند تا اطلاعات موجود در هارد ازبین برود. به همین علت است که می گوییم هیچ وقت نباید هارد دیسک را باز کنید، مگر زمانی که در یک محل تمیز قرار دارید. در ادامه مقاله شما را با اجزای درونی هارد دیسک ها آشنا می کنیم.

آشنایی با قطعات داخل هارد دیسک
نمای از قطعات داخل هارد دیسک

پلاترها (PLATTERS)

پلاترها از آلومینیوم، شیشه یا سرامیک ساخته شده اند و به منظور ذخیره سازی دائمی اطلاعات از سطح مغناطیسی برخوردارند. معمولا با پیدایش هارد های بزرگ تر، تعداد پلاتر ها هم افزایش یافته است و از چندین پلاتر استفاده می شود که این به منظور افزایش ظرفیت کلی درایو استفاده می شود. داده ها بر روی سیلندرها ذخیره می شوند تا ساماندهی و پیدا کردن اطلاعات به راحتی انجام شود.

معرفی قطعات داخل هارد دیسک
معرفی قطعات داخل هارد دیسک

موتور (SPINDLE)

چرخاندن دیسک ها به وسیله موتور انجام می شود. به همین ترتیب است که هد ها می توانند اطلاعات را بخوانند. سرعت چرخش موتور از 4200 شروع می شود و تا 15000 دور بر دقیقه نیز ادامه دارد. البته لازم به ذکر است که بگوییم کمترین سرعت چرخش هارد دیسک ها متعلق به هارد دیسک های کم مصرف است و بیشترین سرعتی که مثال زدیم متعلق به هارد دیسک های حرفه ای است.

  • نکته1: هرچه سرعت چرخش هارد بیشتر باشد سرعت دسترسی به داده های هارد نیز بیشتر است.
  • نکته2: سرعت چرخش هارد دیسک ها براساس دور بر دقیقه یا RPM است.

هد (HEAD)

هد ها یکی دیگر از قطعات داخل هارد دیسک به شمار می آیند، که مسولیت خواندن و نوشتن اطلاعات را برعهده دارند. در این قسمت اطلاعات به صورت اعداد باینری (دو دویی) خوانده می شوند، هنگامی که هد داده ها را ذخیره می کند، مقدار های مغناطیسی 0 و 1 را در بخش های ریز پلاتر قرار می دهد. اما هنگامی که هد ها مسولیت خواندن را به عهده دارند به صورت بر عکس انجام می شود. فاصله هد با پلاتر ها خیلی کم است. به طور کلی هر چقدر این فاصله نزدیک تر باشد ذخیره سازی در هارد نیز بیشتر می شود.

بازوی متحرک

قطعه فلزی و ظریف که معمولا به شکل مثلثی است و بر روی هد نصب می شود بازوی هد یا Head Arm است. به تعداد هد های موجود در هر سمت از هد ها بازوی هد وجود دارد و همگی به Actuator وصل می شوند. این قسمت به این معنیست که با حرکت کردن Actuator قطعات مرتبط به هم از جمله بازو ها و هد ها نیز حرکت می کنند.

قسمت کنترل کننده بازو (ACTUATOR)

این بازوهای مکانیکی وظیفه خواندن و نوشتن روی دیسک Platters را بر عهده دارند که دستورات را از دایره controller در برد مخصوص به هارد Logic Board از طریق کابل ریبون Ribbon دریافت می کند سپس مسئولیت حرکت دادن این بازوها را برای انجام دستورات نوشته شده یا خوانده شده را دارند.

در این بخش به وسیله 2 آهن ربای قوی و 1 عدد سیم پیچ امکان جابجایی بازوی هد فراهم می شود. وظیفه ای که این قسمت دارد این است که همیشه هد ها باید بر روی سکتور باشند تا عمل خواندن و نوشتن انجام شود. صدای خفیفی که از هارد دیسک می شنوید معمولا از این بخش است که با حرکت سریعی که دارد این صدا ایجاد می شود.

پارکینگ هد Parking Head

هنگامی که هارد درایو در حال فعالیت نیست، هد ها را در قسمت پارکینگ قرار می دهند تا از آسیب های احتمالی جلوگیری کند.

پورت های اتصال

نام دیگر پورت های اتصال هارد درایو Connector است که این پورت ها (درگاه ها) به وسیله کابل به مادربرد متصل می شوند و امکان خواندن و نوشتن داده ها را برای کاربر برقرار می کنند. هارد دیسک های قدیمی از قسمتی به نام جامپر برخوردار بودند که به کاربر این امکان را می داد تا به کمک آن نوع اتصال هارد درایو را مشخص کند. در هارد دیسک های جدید این قسمت یعنی همان جامپر ها حذف شده اند و با قابلیت اتوماتیکی که در هارد درایو ها به کار گرفته شده است از سمت بایوس شناسایی خواهند شد.

فروشگاه تک یک

فروشگاه آنلاین تجهیزات و لوازم جانبی کامپیوتر