ترفند, ترفند کامپیوتر

کاهش دما کارت گرافیک

کاهش دما کارت گرافیک

رایانه های شخصی گیمینگ مدرن می توانند فوق العاده قدرتمند و فوق العاده نیازمند انرژی باشند. کارت گرافیک قدرتمند و پر وضوح که پیکسل ها را در نمایشگر نشان می دهد ممکن است سریع باشد و هیچ گاه کاهش سرعت نداشته باشند، اما می تواند به اندازه بسیار زیادی داغ شود و افزایش دما داشته باشد. بنابراین جای تعجبی نیست اگر چندین GPU را در SLI یا کراس فایر (CrossFire) اجرا کنید.

اغلب توصیه هایی را می که اجازه ندهید GPU شما داغ تر از 80 درجه سانتی گراد شود، اما حتی برخی از کارت های گرافیکی در دمای کمتر ازین نیز دچار مشکل می شوند. آیا واقعا داغ شدن GPU با دمای بیش از 80 درجه سانتیگراد خطرناک است؟ و اگر چنین است، چه کاری می تواند انجام شود؟

آیا 80 درجه سانتی گراد برای یک پردازنده گرافیکی خیلی زیاد است؟ طبق مشخصات AMD و Nvidia، پاسخ به طور کلی خیر است. زیرا همچنان ما شاهدهستیم GPU ها حتی دارای درجه حرارت 92  نیز هستند. اما مشخصات کارت گرافیک معیار اصلی نیست.

کاهش دما کارت گرافیک

مشکل این است که کارت های گرافیک باید بین عملکرد، دما و صدا یا نویز تعادل ایجاد کنند. هرچه پردازنده گرافیکی سریعتر باشد، کلاک clock را بهبود بخشیده و عملکرد نیز بهبود می یابد اما دما نیز افزایش می یابد.

برای کاهش دمای کارت گرافیک، می توان از فن های خنک کننده استفاده نمود. فن های کارت گرافیک که در انواع مختلفی طراحی می شوند، می توانند تا حد زیادی دمای حاصل از پردازش کارت های گرافیک را کاهش داده و به بیرون منتقل کنند.

برای کاهش دما و پایین نگه داشتن آن، سرعت فن را می توان بالا برد. اما اگر فن ها در RPM های بالاتر کار کنند، سر و صدا برخی از کارت های گرافیکی می تواند بسیار بلند شود. تولید کنندگان کارت گرافیک تمام تلاش خود را برای ارائه یک تجربه “ایده آل” انجام می دهند، اما هیچ راه حل واحدی وجود ندارد که تمام جوانب را زیر نظر بگیرد. زیرا برخی افراد کارت گرافیک با صدای کم، و برخی دیگر عملکرد را ترجیح می دهند.

ابزار برای کاهش دما کارت گرافیک

یکی از ابزارهای عالی برای مقابله با داغ شدن کارت گرافیک و کاهش دما آن، MSI Afterburner است. این برنامه هم از AMD و هم از پردازنده های گرافیکی Nvidia  پشتیبانی می کند و به طور کلی همه موارد مورد نیاز شما را ارائه می دهد. در GPU های AMD می توان از AMD Radeon Settings نیز استفاده کرد. در حالی که دارندگان Nvidia می توانند از Precision X1 EVGA برای جلوگیری از داغ شدن کارت گرافیکی خود استفاده کنند. از دیگر تولید کنندگان نیز خدمات و ابزار های مشابهی وجود دارد، اما از هر ابزار دیگری استفاده کنید، مفاهیم مشابه هستند.

ابزار کاهش دما کارت گرافیک
MSI Afterburner

متغیر های وابسته به دما کارت گرافیک

سه متغیر اصلی وجود دارد که می توانید آنها را تغییر دهید: سرعت فن، کلاک و ولتاژ. تعادل ایده آل بین این سه معیار وابسته به GPU و مدل کارت گرافیک شما و همچنین ترجیح شخصی تغییر خواهد کرد. اگر می خواهید عملکرد کارت گرافیک را بالا نگه دارید، از سرعت و ولتاژ فن استفاده کنید. اگر می خواهید نویز را کاهش دهید، باید با هر سه متغیر بازی کنید.

ولتاژ و کلاک، هر دو میزان مصرف نیرو را تعیین می کنند و میزان گرما نیاز به اتلاف دارد. با این حال، مصرف برق به طور خطی با کلاک و با مربع ولتاژ افزایش می یابد. بنابراین افت 10 درصدی ولتاژ بسیار مفیدتر از افت 10 درصدی کلاک خواهد بود. با استفاده از Afterburner، باید گزینه باز کردن قفل تنظیمات ولتاژ و راه اندازی مجدد ابزار را بررسی کنید. با این حال، اکثر GPU ها می توانند مطمعنا بین دمای 0.1 ولت یا  0.2 ولت بالا یا پایین شوند. اما اگر سعی در کاهش نویز و دما دارید، کاهش فشار راه حل شماست. به خصوص کارت های Vega AMD کاندیداهای خوبی برای این کار هستند.

کاهش دما کارت گرافیک

کارت های Nvidia جدیدتر (سری RTX) به طور کلی اجازه نمی دهند که دستخوش تغییرات شوند. در عوض، شما باید روند کمی منحنی ولتاژ/فرکانس را طی کنید.

همانند اورکلاک، شما باید با استفاده از نصب و کار با چندین بازی و برنامه، ثبات را بعد از هرگونه تغییر آزمایش کنید. هیچ تضمینی وجود ندارد که GPU و کارت گرافیک شما با افت ولتاژ زیادی مواجه شوند و حتی اگر برخی از بازی ها پایدار باشند، برخی دیگر ممکن است خراب شوند. اگر همه چیز پایدار است، سعی کنید ولتاژ را 0.025V کاهش دهید تا زمانی که کراش نکنید و یا به حد مجاز برسید. پس از دریافت ولتاژ پایه، می توانید در برنامه های دیگر تست کنید.

برای کلاک همین ایده را در پیش بگیرید. اگر می خواهید کمی عملکرد کارت گرافیک را قربانی کنید، افت 50-100 مگاهرتز می تواند کمک کند. توجه داشته باشید که به دلیل نحوه کار GPU های مدرن، تغییر در تنظیم 50 مگاهرتز همیشه باعث افت 50 مگاهرتز نخواهد شد.

Gerelateerde berichten