آموزش, سخت افزار

کدام کارت گرافیک کیفیت بهتری دارد؟ مقایسه Nvidia و AMD

amd vs nvidia

میلیون ها سرباز مجازی در جنگ های رومی مبارزه کرده و مرده اند آن هم بر سر برتری کارت گرافیک های Nvidia و AMD. گیمر ها صبور ترین گروه هستند و هیچ قطعه سخت افزاری ای نیست که به اندازه کارت گرافیک عاشقش باشند. اما واقعا چه تفاوتی میان پردازنده های گرافیکی AMD و Nvidia وجود دارد؟ آیا تنها یک برند وجود دارد که سازنده بهترین کارت های گرافیکی است و شما حتما باید از آن خریداری کنید؟

در این مطلب قرار است که بدون توجه به وفاداری به هر کدام از برند ها، بررسی کنیم که هر شرکت چه چیزی ارائه می کند؟

فروشگاه تک یک

فروشگاه آنلاین تجهیزات و لوازم جانبی کامپیوتر

بررسی اجمالی تاریخچه

بررسی سریع تاریخچه هر کدام از شرکت ها، نقطه مناسبی برای شروع هستند. (ADM (Advanced Micro Devices از سال 1969 و در حدود 50 سال است که فعالیت می کند. با تاسیس در سانتا کلارا کالیفرنیا، شرکت شروع به ساختن میکرو چیپ ها برای دیگر شرکت های فروشنده کرد.

در طول سال ها AMD شرکت های دیگری را به دست آورد و بخش هایی از تجارتش را فروخت. دو مورد قابل توجه از آن ها خرید ATI Technologies بود که به بخش گرافیک های AMD تبدیل شد و فروش بخش ریخته گری آن در سال 2008 به GlobalFoundries تبدیل شد.

امروزه بسیاری از مردم با AMD آشنا هستند، شرکتی که هم گرافیک و هم پردازنده طراحی می کند و قطعاتش در مکان های مختلفی تولید می شوند – TSMC ،GlobalFoundries یا سامسونگ. محصولات اولیه ADM امروز تحت برند پردازنده هایRyzen و گرافیک های Radeon فروخته می شوند.

Nvidia مدت زیادی نیست که به میان آمده است و در سال 1993 و خارج از سانتا کلارا تاسیس شد، Nvidia از ابتدا بر روی گرافیک تمرکز کرد.

اولین محصول بزرگ آن Riva TNT در سال 1998 بود، در همان سال با عنوان TNT2 ادامه پیدا کرد. آن ها موفق ترین گرافیک های all-in-one به صورت 2D و 3D در آن زمان بودند .

GeForce 265 در سال 1999 اولین GPU ( واحد پردازنده گرافیکی ) بود که به دلیل پشتیبانی سخت افزاری از محاسبات (T&L (Transform and Lighting مورد تقدیر قرار گرفت.

برند Nvidia’s GeForce نزدیک به 20 سال است که در جای خود باقی مانده است و اکنون (بستگی به این دارد که چگونه حساب کنید) در نسل 17 ام خود قرار دارد.

Nvidia یک شرکت بی نظیر است ( منظور طراحی چیپ هاست، اما خودش آن ها را تولید نمی کند) در درجه اول با تکیه بر TSMC برای تولید گرافیک، هر چند که سامسونگ نیز بعضی از آن ها را تولید می کند.

مطالعه بیشتر …

صنعت گرافیک در درجه نخست با ATI/AMD و Nvidia تثبیت شده است و با Intel به لطف تجارت یکپارچه گرافیک خود نیز درگیر شده است. (اینتل همچنین قصد دارد بعد از شروع بازار کارت گرافیک اختصاصی از سال 2020 پیش برود، اگرچه خیلی زود است که بگوییم چگونه این کار را انجام خواهد داد.)

در حالی که Nvidia و AMD هر دو در طول دهه ها سرمایه گذاری های مختلفی انجام دادند، مانند چیپست ها و موبایل ها اما بیشتر بحث ها و دعوا ها نسبت به Nvidia و AMD بر روی گرافیک و محصولات مربوطه متمرکز بوده است. ما باقی مانده بحث خود را بر روی این موضوع محدود می کنیم.

بررسی شرکت های تولید کننده کارت گرافیک

اما پردازنده چگونه کار می کند؟

یکی از نخستین مشکلات بازار گرافیک شامل رقابت با استاندارد هاست. 3dfx ،API (رابط برنامه نویسی کاربردی) خود را به عنوان یک روش ساده برای ارتباط با سخت افزار ساخته است که به عملکرد آن کمک می کند، اما تنها بر روی سخت افزار های 3dfx اجرا می شود.

داشتن یک رابط کاربری عمومی که با همه سخت افزار ها کار می کند به توسعه نرم افزار کمک می کند و در نهایت DirectX و OpenGL برنده شدند.

امروزه ما API های عمومی سطح پایینی مانند DirectX 12 و Vulkan داریم اما API هرچه باشد، GPU یک جعبه سیاه است.

API ورودی هایی را برای عملکردی خاص تعیین می کند و انتظار دریافت خروجی مورد نظر را دارد اما اینکه این خروجی ها چگونه تولید می شوند بسته به درایور ها و سخت افزار دارد.

اگر یک شرکت بتواند روش های سریعتر یا کارآمدتری را برای انجام محاسبات موردنیاز به دست آورد، یک مزیت رقابتی را بدست آورده است.

راه دومی برای به دست آوردن یک مزیت وجود دارد که آن ایجاد افزونه هایی برای هسته API است که محاسبات جدید را انجام می دهند و اگر افزونه ها بعدا به عنوان بخش اصلی API شوند بسیار بهتر است.

عملکرد پردازنده
the GeForce RTX 2080 Ti نمودار بلاک برای Nvidia’s TU102

از لحاظ داخلی هر دوگرافیک AMD و Nvidia محاسبات اولیه یکسانی انجام می دهند اما تفاوت هایی در اجرا دارند.

پردازنده های AMD به عنوان مثال محاسبه های ناهمزمان داشتند چون که اولین GNC (هسته بعدی گرافیک) معماری خط تولید را در سال 2012 دور زد اما این مشکلی نبود تا اینکه ویندوز 10 در سال 2015 با DirectX 12 ازراه رسید.

محاسبات Async انعطاف پذیری بیشتری را در برنامه ریزی دستورالعمل های گرافیکی برای اجرا فراهم می کنند.

خصوصا سه صف دستورالعمل تعریف شده در DirectX 12 وجود دارد و معماری GCN سه صف سخت افزاری جداگانه برای همخوانی دارد.

پردازنده های Nvidia صف سخت افزاری جداگانه ندارند، در مقابل صف ها را از طریق درایور ها اجرا می کند.

گرافیک های AMD هسته های پردازنده بیشتری دارند، پردازنده های جریان، هسته های GPU یا هر چیز دیگری که آن ها را صدا می زنید با همتایان Nvidia خود مقایسه شده اند.

به عنوان مثال AMD RX Vega 64 دارای 4,096 هسته گرافیک می باشد، در حالی که Nvidia GTX 1080 دارای 2,560 هسته می باشد.

همینطور RX 580 با 2,304 هسته در مقابل GTX 1060 6GB با 1,280 هسته قرار دارد.

Nvidia با سرعت بالاتر و بازده بهتر کمبود هسته هایش را جبران کرده است. محاسبات ثانویه برای افزونه ها و دیگر عناصر، Nvidia مزیت بهتر یا منحصر به فردتری دارد.

به عنوان تولید کننده گرافیک غالب، Nvidia موقعیت خود را برای اضافه کردن فن آوری های بی شماری در طول سال ها به کار گرفته است.

PhysX و بیشتر مجموعه های بازی برای پردازنده های Nvidia طراحی شده اند و در بعضی موارد بر روی کیس های بدون کارت های Nvidia اجرا نمی شوند.

معماری GeForce RTX Turing آن را به مرحله جدیدی برده است، کمک به هموار کردن راه برای ردیابی شعاع در زمان واقعی، یادگیری عمیق و سایر ویژگی ها.

آیا ADM با معادل های( DirectX Ray Tracing DXR) در آینده سازگار خواهد بود؟ احتمالا نمی دانیم چه وقت این اتفاق می افتد.

قیمت کارت گرافیک

سوال اصلی: چقدر سریع و چقدر گران است؟

در نهایت صحبت درباره برتری شرکت ها به عملکرد و قیمت می رسد. بسیاری از مردم دلشان می خواهد که یک ماشین آخرین مدل اسپرت را برانند اما تعداد کمی از آن ها پول خریدش را دارند.

رقابت میان فروشنده های بزرگ تاثیر زیادی برروی قیمت دارد و هنگامی که یک فروشنده فرماندهی را در دست دارد باعث افزایش قیمت می شود.

با توجه به زمان تاج پادشاهی معمولا برای گرافیک هایی است که چندین بار خرید و فروش شده اند. GeForce DDR, GeForce 4, و GeForce 980 در Nvidia جزو پیشگامان هستند درحالی که AMD’s Radeon 9700/9800 Pro, HD 5870, HD 7870, و R9 290X بهترین گزینه ها بوده اند.

امروزه سوالی درباره این که کدام گرافیک سریع تر است وجود ندارد. Nvidia’s GTX 1080 Ti و گزینه های بالایی به راحتی سریع ترین گرافیک های AMD را شکست می دهند و RTX 2080 Ti جدید شرکت پرچمدار است.

در 12 بازی بنچمارک آن هایی که برند AMD را دارند، RTX 2080 Ti به طور متوسط در اجرای فرمان ها 87 درصد سریع تر از RX Vega 64 است.

Nvidia همچنین مدعی عملکرد سه Slot بعدی است: RTX 2080 تنها 45 درصد سریع تر از Vega 64 و GTX 1080 Ti به میزان 40 درصد سریع تر، RTX 2070 به مقدار 18 درصد سریع تر و حتی GTX 1080 به اندازه 5 درصد سریع تر است.

اما قیمت کارت های RTX ….

RTX 2080 از نظر تئوری از 699 دلار شروع می شود، هم قیمت با GTX 1080 Ti با کمی سرعت بیشتر در بازی های موجود و به احتمال زیاد حتی در بازی های آینده عملکرد بهتری دارد.

هرچند ارزان ترین RTX 2080 در حال حاضر در حدود 770 دلار است، 10 درصد بیشتر از MSRP پایه.

RTX 2080 Ti حتی با MSRP پایه 999 دلاری ارزش خرید دارد و 1,199 دلار قیمت نسخه بنیان گذاراست و هیچ 2080 Ti ای در حال حاضر موجود نیست.

تنها کارت های 499 دلاری RTX 2070 موجود هستند و همان طور که گفته شد، این کارت ها سریع ترین عملکرد را در AMD دارند.

در همین حال AMD’s vega 64 این روز ها از 450 دلار شروع می شود و تنها گزینه ای که کمی ارزان تر است RX Vega 56 است که از 380 دلار شروع می شود.

همه موارد بالا خوب و عالی هستند اگر به دنبال کارتی با عملکرد فوق العاده هستید، اما باید بدانید کارت گرافیک های 200 دلاری بیشتر از کارت های 500 دلاری فروخته می شوند.

Nvidia ممکن است در عملکرد پیشرو باشد و حتی به ازای هر دلار عملکرد های سطح بالایی را پیشنهاد می دهد اما مدل های mainstream چطور؟

Nvidia’s GTX 1060 6GB در مقایسه اندکی کند تر از AMD’s RX 580 8GB است و کارت های AMD در حدود 20 دلار به طور متوسط هزینه کمتری دارند.

همین طور RX 570 4GB در مقابل GTX 1060 3GB – هر چند امروزه ما در مقابل خرید VRAM های کمتر از 8G مردد هستیم.

کدام برند را باید خرید؟

کدام برند را باید بخرید؟

مواردی هستند که برای پشتیبانی برندی کوچکتر ساخته شده اند – رقابت خوب است اما اگر تنها با یک گزینه روبرو شویم، سوالی درمورد قیمت دیگر پیش نمی آید.

با نگاهی سریع به معرفی GeForce RTX به ما در مورد همه چیزهایی که نیاز است بدانیم گفته می شود. اما اگر صحبت از کیف پولمان شود چه ؟

بله، بیشتر ما قصد نداریم تا از یک شرکت چند بیلیون دلاری به طور اساسی حمایت کنیم. اما بیایید کمی دقیق تر نگاه کنیم.

مثال هایی وجود دارد که یک برند گرافیک از عملکرد بهتری برخوردار است. بیشتر مردم بازی های متفاوتی را انجام می دهند بنابراین میانگین عملکرد و ارزش، فاکتور های مهمی به حساب می آیند. در حال حاضر شکست بسیار ساده است که بعضی از آن ها را در بالا بیان کردیم.

Nvidia صاحب بازار پیشرفته ترین گرافیک است. برای هر کارت گرافیک که در حدود 350 دلار هزینه دارد، Nvidia برنده عملکرد و ارزش است و گرافیک های Nvidia از لحاظ قیمتی کارآمد تر هستند.

GTX 1070 Tiممکن است ضرباتی را به تجارت RX Vega 56 وارد کند اما این منجر به عملکرد کلی می شود، هزینه کمی دارد و در حدود 50 ولت انرژی کمتری استفاده می کند.

به قیمت های بالاتر که بروید، نردبان عملکرد هم بالاتر می رود ولی در AMD هیچ گزینه قابل قبولی وجود ندارد. کارت های GeForce RTX در حال حاضر تا جایی که عملکرد فرا می رود در دسته خود هستند.

بازار میان رده خوشبختانه رقابتی تر است. قیمت گرافیک ها با پیدا شدن ارز های دیجیتالی در سال 2018 دوباره به حالت عادی برگشتند و AMD’s RX 570 و RX 580 توانستند Nvidia’s GTX 1060 شکست دهند.

AMD در کارآمدی کلی بازنده است، 30-50 وات بیشتر نیرو مصرف می کند اما حداقل با یک قیمت ارزان تر عملکرد بهتری دارد.

بازی هایی هستند که Nvidia عملکرد آن ها را در دست دارد ( مانند Assassin’s Creed Origins and Odyssey, Grand Theft Auto 5, and Total War: Warhammer 2). باید گفت که AMD یکی از بهترین گزینه ها در میان پی سی های گیمینگ میان رده است.

نحوه عملکرد کارت گرافیک

دسته بودجه نیز بسیار شبیه بازار میانی است. GTX 1050 Ti سریع تر از RX 560 4GB است اما قیمتش همانند یک RX 570 4GB است، کارتی که نمی توان شکستش داد.

GTX 1050 در حال حاضر به طور معمول دنباله رو RX 560 4GB است، البته با حاشیه ای کوچک تر که باید از داشتن 2 گیگابایت VRAM متشکر باشیم. اگر به دنبال بهترین کارت گرافیک در رنج قیمت 100 تا 125 دلار هستید، AMD تاج دار بهترین قیمت هاست.

صادقانه باید بگوییم که از دیدن AMD در این دسته خوشحال هستیم، چون که گیمر هایی با بودجه متوسط بیشتری نسبت به گیمر های سطح بالا وجود دارند.

هر چند این مانع پیشروی Nvidia برای داشتن سهم کل بازار نمی شود. طبق پرسش های انجام شده احتمالا به خوبی برداشت هایی که از جامعه کامپیوتر های گیمینگ داریم – نتایج جالب توجه بودند:

  • 75 درصد Nvidia
  • 15 درصد AMD
  • 10 درصد Intel

ما تمرکز خود را بر روی گرافیک های سازگار با DirectX 12 اخیر گذاشتیم، AMD HD 7800 و بالاتر و GTX 760 و بالاتر، Intel و گرافیک های قدیمی و کند تر را از دور خارج کرده اند.

با استفاده از آن فیلتر، سهم بازار کامپیوتر های گیمینگ AMD اندکی بیشتر از 7 درصد است، با اینکه Nvidia دارای 93 درصد است.

یک گام جلوتر بروید و به AMD’s RX و بعدا به گرافیک های مقایسه شده با Nvidia’s GTX 900 نگاهی بیاندازید و 1000 سری قطعه و سهم بازار Nvidia تا 97 درصد رشد کرده است.

15 تا از برترین گرافیک های DX12 از Nvidia هستند و AMD’s Vega حتی در نمودار دیده نمی شود.

این بدین معنی است که در دسته دیگری قرار گرفته است، متشکل از محصولات جداگانه که کمتر از 0.3 درصد از کل محصولات نمونه را تشکیل می دهند.

اگر این روند ادامه یابد امید ما به رقابت میان گرافیک های اینتل است، بنابراین از احیای AMD استقبال می شود.

AMD نقش مهمی را در صنعت بازی می کند و در حالی که ما کارت های Nvidia را پیشنهاد می دهیم بدین معنی نیست که انحصارا می خواهیم Nvidia را ببینیم.

 

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *