ترفند, ترفند کامپیوتر

چگونه کامپیوتر خود را تمیز کنیم؟

تمیز کردن کامپیوتر

همان طور که می دانید یک سیستم کامپیوتر خانگی از قطعاتی همانند کیس، مانیتور، کیبورد و ماوس و … تشکیل شده است که شما باید در نگهداری و محافظت از این قطعات دقت کنید. امروزه نگهداری از سیستم ها و کامپیوتر های خانگی امر مهمی است چرا که با نگهداری و محافظت درست از آن ها شما می توانید بر طول عمر دستگاه خود بیافزاید. ما در این مقاله قصد داریم نحوه صحیح تمیز کردن کامپیوتر را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

بسیاری از سیستم ها با وجود اینکه از نظر فنی سالم هستند و به بالاترین حد ممکن نیز ارتقا یافته اند، اما باز هم صاحبان خود را اذیت می کنند. سوالی که در این قسمت به وجود می آید این است که مشکل کار کجاست؟ چرا با وجود ارتقا سیستم بازهم کاربران رضایت لازم را از سیستم خود ندارند؟

خب در پاسخ به این سوال می توانیم این پیشنهاد را به شما بدهیم که بهتر است به نظافت سیستم خود توجه کنید و از سیستم خود دربرابر گرد و غبار محافظت کنید تا به مشکل بر نخورد.

معمولا با گذشت زمان در مکانی که سیستم خود را قرار می دهید گرد و غبار انباشته شود و این انباشته شدن گرد و غبار در دراز مدت می تواند به سیستم شما صدمه بزند.

تمیز کردن کامپیوتر

به عنوان مثال: در هر کیس یک یا دو فن وجود دارد و وجود این فن ها باعث می شود تا ذرات باردار الکترومغناطیسی موجود در هوا جذب شده و دریچه خروجی هوا مسدود شود و در نهایت باعث آسیب دیدن قطعات داخلی کامپیوتر شما شود.

همانطور که در مثال بالا گفتیم انباشته شدن گرد و غبار در دریچه خروجی باعث مسدود شدن مسیر گردش هوا می شود و عواقب جبران ناپذیری از جمله: کاهش جریان هوا، بالا رفتن حرارت داخل محفظه کیس و از کار افتادن فن ها و … را به دنبال دارد؛ بنابراین شما باید در حفظ و نگهداری قطعات کامپیوتر خود دقت کنید.

“ضمنا شما با رعایت اصول نظافت سیستم خود علاوه بر افزایش طول عمر دستگاه خود باعث افزایش بازده و کارایی سیستم خود نیز می شوید.”

ممکن است بسیاری از کاربران روش درست نظافت و تمیز کردن کامپیوتر را ندانند که ما به این منظور این مفاله را برای شما آماده کرده ایم.

وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن سیستم

برای تمیز کردن کامپیوتر شما باید یک سری از وسایل را آماده کنید که ما در زیر برای شما این وسایل را نام می بریم.

  • جاروبرقی
  • مسواک
  • کمپرسور هوا
  • الکل
  • یک ظرف
  • پیچ گوشتی دو سو و چهار سو
  • دستمال ماکروفایبر
  • گوش پاک کن

مراحل تمیز کردن سیستم

برای تمیز کردن کامپیوتر یک سری مراحل را باید طی کنید که بهتر است این مراحل را با دقت انجام دهید.

آماده کردن مکان مناسب

برای تمیز کردن کامپیوتر خود بهتر است تا محیط مناسبی را آماده کنید و وسایلی که در قسمت بالا نام بردیم را به طور کامل بچینید. بهتر است محیط شما جایی باشد که بعد از استفاده کردن از وسایل بادی مجددا گرد و غبار بر روی سایر وسایل منزل ننشیند. از نظرما بهتر است که میز خود را کنار یک پنجره قرار دهید تا گرد و غبار به خارج از منزل هدایت شوند.

آماده کردن وسایل

وسایلی که در قسمت بالا برای شما لیست کردیم را کنار دست خود قرار دهید. تا دسترسی شما به آن ها راحت باشد.

تمیز کردن کامپیوتر

خاموش کردن سیستم

بهتر است قبل از شروع کار سیستم خود را خاموش کنید و آن را از پریز برق بکشید. حال باید شما تمامی کابل هایی که به کیس متصل اند را جدا کنید.

نکته: در صورتی که شما فراموش کار هستید بهتر است قبل از جدا کردن کابل از آنها عکس بگیرید.

کیس را به پهلو دراز کنید و پیچ ها را باز کنید

برای دسترسی بهتر به کیس آن را به پهلو بر روی میز کار دراز کنید و درب کیس را باز کنید. سپس به کمک پیچ گوشتی پیچ های کیس را باز کنید.

استفاده از جاروبرقی

اولین اقدام برای بیرون راندن گرد و غبار استفاده از جارو برقی است که شما می توانید آن را روشن کنید سپس آن را به سمت سایر قطعات بگیرید و خاک های انباشته شدن را تا حدودی بگیرید.

نکته: البته به این موضوع توجه داشته باشید که به وسیله لوله جارو برقی به قطعات ضربه وارد نکنید تا صدمه نبینند بنابراین با احتیاط این مرحله را انجام دهید.

چگونه کامپیوتر خود را تمیز کنیم؟

شما می توانید برای مشاهده ویدئو آموزشی تمیز کردن کامپیوتر بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

استفاده از کمپرسور هوا

در این قسمت شما می توانید با گرفتن یک باد پرفشار توسط کمپرسور هوا هر چه گرد و غبار درون کیس وجود دارد را به خارج هدایت کنید. بهتر است روبه روی پنجره کیس را قرار دهید تا گرد و غبار به خارج از منزل هدایت شود.

تمیز کردن کامپیوتر

نکته: اگر فشار هوا بالا است بهتر است که مستقیما بر روی یک نقطه استفاده نشود زیرا ممکن است این قطعه دچار آسیب دیدگی می شود.

تمیز کردن فن ها

در ابتدا به وسیله جارو برقی گرد و غبار را از بین ببرید سپس به وسیله یک مسواک آغشته شد به الکل پره ها را به طور کامل تمیز کنید. تمیز کردن فن ها به شما کمک می کند تا صدای زیاد و مزاحم کیس را نیز از بین ببرید.

نکته: بهتر است برای تمیز کردن فن ها آن ها را جدا کنید زیرا با این کار، کار شما راحت می شود.

تمیز کردن کامپیوتر

تمیز کردن سایر قطعات

برای تمیز کردن سایر قطعات درون کیس نیز می توانید آن ها را باز کنید البته توجه کنید که این قطعات را ابتدا هوا گیری کنید تا حدودی گرد و غبار تار و مار شوند و سپس به وسیله مسواک اقدام به تمیز کردن قطعات کنید. البته اگر احساس کردید ممکن است مسواک به آن ها آسیب برساند می توانید با دستمال اقدام به تمیز کردن قطعات حساس کنید.

نکته: اگر نحوه بستن قطعات را فراموش می کنید بهتر است که از آن ها عکس بگیرید.

نکته: برای باز کردن یک سری از قطعات داخل کیس بهتر است هر دو درب کیس باز شود.

غبار روبی قاب کیس:

حال که شما همه قطعات را باز کردید می توانید دسترسی بهتری به محیط داخلی کیس داشته باشید. حالا به وسیله جارو برقی و کمپرسور هوا می توانید عملیات غبار روبی را انجام دهید.

تمیز کردن کیبورد و ماوس و ماوس پد

برای تمیز کردن کیبورد شما می توانید به وسیله مسواک اقدام به تمیز کردن دکمه ها کنید. از آنجا که بین دکمه های کیبور فاصله کمی وجود دارد با مسواک شما به راحتی می توانید لا به لای دکمه های آن را تمیز کنید.

البته راه حل دیگری نیز برای تمیز کردن کیبورد وجود دارد که کمی کار شما را سخت می کند. در این روش ابتدا شما باید قاب پشتی را به وسیله پیچ گوشتی باز کنید و سپس دکمه های پشت قاب را باز کنید و همه قطعات به جز برد اصلی را درون ظرفی که از آب و مواد شوینده تشکیل شده است بریزید سپس آن ها را بشورید.

تمیز کردن کامپیوتر

برد اصلی را می توانید به وسیله دستمال تمیز کنید. سپس بعد از خشک شدن شما باید همه دکمه ها بر سر جایشان قرار دهید که قرار دادن 101 دکمه در جای اول شان آن هم به ترتیب کار سختی است. من به شخصه این روش را به شما پیشنهاد نمی کنم.

برای تمیز کردن ماوس ابتدا آن را جدا کنید و سپس به وسیله یک دستمال مرطوب و یا آغشته به الکل نسبت به تمیز کردن اقدام کنید. برای تمیز کردن کلید های ماوس می توانید با یک گوش پاک کن فضای بین کلید ها را تمیز کنید.

تمیز کردن کامپیوتر

برای افزایش سرعت عملکرد ماوس تان می توانید لنز آن را تمیز کنید برای تمیز کردن لنز شما باید با یک عدد گوش پاک کن آن را تمیز کنید.

ماوس پد نیز به تمیز شدن احتیاج دارد شما می توانید به وسیله دستمال آغشته به الکل آن را تمیز کنید.

تمیز کردن کامپیوتر

تمیز کردن مانیتور

قبل از اینکه نسبت به تمیز کردن مانیتور اقدام کنید بهتر است آن را از برق بکشید و سپس با یک دستمال مایکرو فایبر نسبت به تمیز کردن آن اقدام کنید. برای آموزش تخصصی این موضوع می توانید به مقاله دیگر ما با عنوان “نحوه تمیز کردن ال ای دی و ال سی دی لپ تاپ، کامپیوتر و تلویزیون” مراجعه کنید.

تمیز کردن کامپیوتر

نکته: توجه داشته باشید که هنگام تمیز کردن مانیتور به صفحه آن فشار وارد نکنید؛ زیرا ممکن است به آن صدمه وارد شود.

نکته: بهتر است به صورت دورانی صفحه مانیتور را تمیز کنید.

نتیجه گیری: یکی از مهمترین قطعات هر سیستم کیس است که باید با دقت از آن محافظت کنید؛ زیرا این قطعه از سایر قطعات در مقابل ضربه و آسیب محافظت می کند. این بخش به خاطر محافظت از قطعات مختلف دستگاه بسیار مهم است. در نتیجه بهتر است هر ماه یک بار آن را غبار روبی کنید. امیدواریم که این مقاله نیز برای شما مفید باشد و شما روش صحیح تمیز کردن کامپیوتر را آموزش دیده باشید.

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *