آموزش, سخت افزار

علائم خرابی ماوس و شایع ترین دلایل آن در کامپیوترهای دسکتاپ

خرابی ماوس

در زیر لیستی از دلایل شایع تر برای خرابی ماوس و همچنین رفع توصیه های ما برای خرابی آورده شده است.

توجه داشته باشید!
اگر ماوس شما حرکت نمی کند، ممکن است کامپیوتر شما خراب شده باشد.

1. ماوس تمیز نیست

ماوس های نوری مکانیکی ممکن است کارایی خوبی نداشته باشند چون داخل ماوس تمیز نیست.

2. قسمت نوری ماوس مسدود شده است

اگر ماوس نوری با رفتار نامنظم داشته باشید، احتمالاً چشم نوری مسدود شده است. یک تار مو می توانند سنسور را در قسمت پایین ماوس مسدود کنند و از کار درست عملکرد سنسور نوری جلوگیری کنند و موجب خرابی آن شود.

ماوس را روشن کنید و مطمئن شوید که هیچ گونه مانعی در سوراخ باقی نمانده. با دمیدن درون روزنه نور، معمولاً مانع را از بین می برد.

3. سطح بد

اگرچه بیشتر ماوس ها روی هر سطحی کار می کنند، اما اگر با مکان نما مشکلی دارید یک پد یا سطح صاف مانند کتاب یا تکه کاغذ را پیشنهاد می کنیم.

4. ماوس بی سیم

اگر ماوس بی سیم دارید، می تواند دو دلیل برای خرابی ماوس وجود داشته باشد.

  • اتصال بد: برای برقراری ارتباط بی سیم با کامپیوتر، باید سیگنال قوی بین کامپیوتر و ماوس داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که ماوس شما بیش از چند فوت از گیرنده بی سیم فاصله نداشته باشد. اگر گیرنده USB کابل کوتاهی دارد، آن را به قسمت جلوی کامپیوتر منتقل کنید تا سیگنال بهتری دریافت کنید.
  • باتری های خراب یا تمام شده: باتری بد یا تمام شدن باتری همچنین می تواند موجب سیگنال کم ماوس های بی سیم شود. باتری ها را تعویض کنید یا مطمئن شوید که آن ها شارژ شده اند تا ببینید که آیا باتری ها علت این مسئله هستند یا خیر.

5. اتصال مجدد به یک درگاه دیگر را امتحان کنید

همچنین ممکن است یک اتصال شل یا پورت بد باعث ایجاد مشکل در ماوس شود. با جدا کردن ماوس از درگاه USB فعلی و اتصال به پورت USB دیگر اطمینان حاصل کنید که هیچ یک از این مشکلات وجود ندارد.

اگر از کامپیوتر قدیمی تر با موس PS / 2 استفاده می کنید، سعی کنید ماوس را جدا کرده و ماوس را به درگاه (معمولاً درگاه سبز) وصل کنید.

اگر رایانه شما دارای درگاه USB است، ممکن است بخواهید ارتقا به ماوس USB را نیز در نظر بگیرید.

6. رطوبت یا مایع روی دست

اگر از پد لمسی استفاده می کنید، ممکن است به دلیل رطوبت یا ماده مایع روی انگشت مانند لوسیون یا صابون، رفتار نامنظم ماوس را تجربه کنید.

دستان خود را بشویید و آن ها را با حوله کاملاً پاک کنید تا هرگونه لوسیون یا صابونی از انگشتان دست شما پاک شود. همچنین ممکن است پاک کردن صفحه لمسی کمک کند تا مواد موجود در صفحه لمسی نیز پاک شود.

7. سایر دستگاه های ورودی خارجی را قطع کنید

خرابی ماوس

اگر دستگاه های ورودی دیگری مانند یک ماوس خارجی دیگر، تبلت گرافیکی یا کیبورد را به دستگاه خود متصل کرده اید، ممکن است باعث تداخل شود.

سعی کنید این دستگاه ها را از هم جدا کنید تا مطمئن شوید که علت مشکل شما نیست.

8. درایور ها را به روز کنید و درایور های قدیمی را حذف کنید

یکی دیگر از دلایل خرابی ماوس می تواند قدیمی شدن نسخه درایو ها باشد. از آنجا که درایور ها نحوه ارتباط ماوس را با سیستم عامل کنترل می کنند، اگر به روز نشده و یا منسوخ شده باشند، ماوس به درستی کار نمی کند. اطمینان حاصل کنید که آخرین نسخه آپدیت درایور ها را از سازنده ماوس خود دارید.

9. ماوس خراب

اگر تمام مراحل ذکر شده در بالا را دنبال کرده باشید و همچنان با مشکلات روبرو شوید، احتمالاً موس خراب است.

برای تعیین این مورد سعی کنید ماوس را به رایانه دیگری وصل کنید. همچنین می توانید ماوس دیگری را به رایانه خود متصل کنید.

اگر ماوس شما با رایانه دیگری کار نمی کند یا ماوس دیگری روی رایانه شما کار نمی کند، پیشنهاد می کنیم ماوس خود را تعویض کنید.

10. فایل های سیستم عامل خراب یا ویروسی

اگر بعد از امتحان کردن همه موارد فوق هنوز با ماوس و حتی ماوس دیگر روی رایانه شما مشکل دارد، ممکن است فایل های سیستم عامل خراب روی رایانه شما وجود داشته باشد.

اگر یک یا چند فایل سیستمی که با ماوس تداخل دارند خراب هستند، می تواند باعث ایجاد حرکت نامنظم ماوس یا عدم پاسخگویی و کلیک در موارد مختلف شود.

در صورت امکان بازگرداندن به یک نقطه بازیابی قبلی می تواند مشکل را برطرف کند. با این وجود ممکن است مجبور شوید برای رفع این نوع مسئله نصب سیستم عامل یا بازیابی کامل سیستم عامل را انجام دهید.

همچنین احتمال اینکه رایانه شما به ویروس یا حتی بد افزار آلوده شده باشد نیز وجود دارد.

یک ویروس یا بد افزار می تواند باعث ایجاد مشکل در حرکت ماوس و کلیک بر روی آن ها و همچنین سایر مشکلات شود.

رایانه خود را با یک برنامه آنتی ویروس اسکن کنید تا تشخیص داده شود که آیا آلوده است یا خیر.

11. مادربرد معیوب

اگر تمام مراحل بالا را امتحان کرده اید، اتصالات PS / 2 یا USB در مادربرد نقص دارند.

در این حالت مادربرد باید تعویض شود. پیشنهاد می کنیم رایانه خود را به دلیل مشکل در تعویض مادربرد به یک تعمیرگاه تخصصی ببرید.

اگر می خواهید مادربرد را جایگزین کنید، همان مدل مادربرد را که در حال حاضر در رایانه خود است خریداری کنید.

اگر تصمیم به خرید یک مادربرد متفاوت دارید، تحقیقات خود را انجام داده و مطمئن شوید که با تمام سخت افزار های موجود خود سازگار است.

توجه داشته باشید!
اگر مادربرد مدل جدیدی را نسبت به آنچه که در حال حاضر در رایانه است خریداری کنید، ممکن است به دلیل تغییر سخت افزار نیاز به نصب مجدد ویندوز نیز داشته باشید. ویندوز درایور هایی نصب کرده است که مخصوص هر مادربرد است و تغییر مادربرد باعث می شود که درایور های مختلف به درستی اجرا نشوند.

فروشگاه تک یک

فروشگاه آنلاین تجهیزات و لوازم جانبی کامپیوتر

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *