آموزش, سخت افزار

علائم خرابی دانگل وای فای چیست و چگونه می توان آن را رفع نمود؟

علائم خرابی دانگل های وای فای و رفع آن

احتمالا در اصطلاحات کامپیوتری کلمه دانگل را شنیده اید حال می خواهیم در این مقاله درباره علائم خرابی دانگل و عیب یابی و رفع آن صحبت کنیم قبل از هرچیزی باید بدانیم که آن سخت افزار یا نرم افزار اصلا چی هست، از کجا آمده، هدف از تولید و اختراع آن دستگاه چی هست و همچنین نقاط قوت و ضعف آن چیست؟ تا بتوانیم علائم خرابی دانگل را پیدا و آن را عیب یابی کنیم.

معرفی کلی دانگل

دانگل یا به انگلیسی Dongle در اوایل دهه 1970 به وجود آمد تا از کامپیوتر هایی که در هنگام کار به دانگل متصل باشند حمایت کند.

در واقع اولین نرم افزاری که می توان گفت تحت عنوان دانگل نامگذاری شد در سال 1978 بود که توسط افرادی به نام Graham Hedge ، Pete Dawson و Mike Lake برای حفاظت از پردازش کلمه Wordcraft که بر روی Commodore PET در حال اجرا بود اختراع شد.

دانگل ها معمولا دستگاه هایی کوچک و معمولا به شکل usb هستند که به دیگر دستگاه ها متصل شده و قابلیت های بیشتری را برای کاربر فراهم می کنند. در واقع می توان گفت که دانگل ها دستگاه هایی هستند که مانند یک پل ارتباطی بین دستگاه ها کاربرد دارند.

دانگل بی سیم که همان آداپتور وای فای نیز نامیده می شود دستگاهی قابل حمل است که قابلیت وای فای را برای رایانه های دسکتاپ بدون کارت شبکه فراهم می کند.

دانگل ها به دلیل راحتی در جا به جایی بین دستگاه های مختلف، قابلیت هایی که به دستگاه ها اضافه می کند و همچنین اشغال نکردن فضای زیادی را می توان جز دستگاه های مفید نام برد.

حال که با دانگل تا حدودی آشنا شدیم و کارایی و هدف آن را فهمیدیدم می توانیم به عیب یابی و علت های خرابی دانگل و رفع عیب های آن بپردازیم.

شناسایی خرابی دانگل و عیب یابی آن

دانگل های usb به عنوان پلی میان دستگاه ها استفاده می شود که بسیار پرکاربرد و مفید است.
دانگل های usb

تداخل بی سیم

همانطور که می دانید دستگاه های وای فای می توانند برای بین دو نوار مختلف ارتباط برقرار کنند. باند ها 2.4 گیگاهرتزی قدیمی تر و کندتر بوده اما اکثریت دستگاه ها آن را پشتیبانی می کنند، و 5 گیگاهرتزی که سریع تر و جدیدتر بوده اما دارای محدوده کوچک تر و تنها توسط دستگاه هایی که چن سال اخیر وجود داشتند پشتیبانی می شود.

در حالی که می توان گفت دانگل های مدرن بی سیم از هر دو گروه پشتیبانی می کند اگر روتر شما از باند 5 گیگاهرتزی پشتیبانی کند فقط می تواند از همان باند استفاده کند.

از ضروری بودن روترهای دوبانده این است که اگر روتر شما دارای دو باند نیست باید از باند 2.4 گیگاهرتزی استفاده کند.

چرا باند های 2.4 گیگاهرتزی مناسب نیستند؟

از دلایل نامناسب بودن این باند می توان به باریک بودن آن اشاره کرد. شما رد ایالات متحده فقط 11 کانال برای انتخاب دارید که به دلیل هم پوشانی کانال های با کانال های همسایه بسیار فریبنده نیز هستند، و به همین دلیل هم پوشانی کابل ها استفاده از این باند مناسب نیست زیرا این هم پوشانی باعث ایجاد اختلال در فرکانس ها و همچنین دریافت و ارسال بسته ها می شود. پس می توان گف کاهش سرعت ارتباط بی سیم رابطه مستقیم با تداخل فرکانس ها و امواج دارد، هرچه تداخل بیشتر باشد سرعت ارتباط نیز کاهش می یابد.

بنابراین سوالی که پیش می آید این است که بهترین راه حل برای اینم مشکل چیست؟

استفاده از باند 5 گیگا هرتز به این دلیل توصیه می شود که دارای 23 کانال غیر هم پوشانی است و همچنین به دلیل پشتیبانی کمتر دستگاه ها از این باند درصد تداخل در سرعت و ارتباط نیز کمتر شده. شما می توانید برای بهبودی این مشکل از باند 5 گیگاهرتز استفاده نمایید اما اگر روتر شما فقط یک باند دارد باید آن را به روتر دو بانده ارتقا دهید.

آنتن داخلی

به طور کلی دانگل ها ی بی سیم به دو دسته دانگل های فشرده یا (آنتن های داخلی) و دانگل های بزرگ یا (آنت های خارجی) تقسیم بندی می شوند. بیشتر کاربران از دانگل های جمع و جور کوچک و نیز قابل حمل برای دستگاه های خود استفاده می کنند.

این انتخاب علاوه بر حمل آسان تر و زیبایی از نظر تولید داخلی قیمت آن ها نیز بسیار ارزان تر از دانگل های بزرگ هستند، با اینکه آنتن های داخلی از نظر زیبایی و همچنین طول راهی که برای اتصال پیمودند بسیار است اما آنتن های خارجی بیشتر توصیه می شود زیرا عملکرد بهتری نسبت به آنتن های داخلی دارند و همچنین سیگنال ها را بهتر دریافت می کنند.

بهترین راه حل موجود برای این مشکل؟

ارتقا دانگل بزرگ یا همان آنتن خارجی بهترین راهی است که دارید با اینکه دانگل های فشرده جمع و جورترند و سبک تر اما اگر بخواهیم سرعت دریافت و ارسال سیگنال ها را مد نظر قرار دهیم آنتن های خارجی بهتر از آنتن های داخلی هستند.

مشکلات سخت افزاری

سه نکته مهم که باید در این بخش بدانید این است که :

  • ایتدا نوع دانگل است
  • حداکثر سرعت اینترنت شما
  • پورت usb که به آن متصل می شوید

1. نوع دانگل

ابتدا مطمئن شوید که دانگل مورد استفاده شما حداکثر سرعت خود را در برنامه isp و همچنین باند مورد استفاده خود دریافت می کند. زیرا یک دانگل با برچسب 600 مگابایت در ثانیه نمی تواند از دستگاه های زیادی پشتیبانی کند اما اگر از دو باند استفاده کنید می تواند 150 مگابایت روی 2.4 گیگاهرتز و 450 مگابایت روی 5 گیگا هرتز قرار دهد.

2. حداکثر سرعت اینترنت شما

اگر شما برای 25Mbps و یا 5Mbps هزینه پرداخت کرده اید نه روتر و نه دانگل هیچ کدام سرعت را افزایش نمی دهند زیرا بیشتر isp ها 100 درصد سرعت برنامه خود را نشان نمی دهند بنابراین به دستگاه های اضافی نیاز است.

3. پورت usb که به آن متصل می شوید

زمانی که شما به پورت 2.0 usb متصل هستید در واقع باید دارای حداکثر سرعت یعنی 480Mbps اما با توجه به پروتکل سربار و سخت افزار ناکار آمد حداکثر سرعت به 320Mbps کاهش می یابد پس اگر می خواهید سرعت بالا رود بهتر است به پورت 3.0 usb متصل کنید.

البته ممکن است دلایل دیگری نیز برای خرابی دانگل و وای فای وجود داشته باشد بنابر این باید به دنبال دلیل های کندی شبکه وای فای بگردید.

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *