مجله تکنولوژی

MakuluLinux طراحی ها را برای تجربه بهتر لینوکس تغییر می دهد

MakuluLinux

در سپتامبر 2020 ژاک مونتاگ رایمر، توسعه دهنده و خالق خانواده توزیع MakuluLinux، توزیع جدیدی را با الهام از پروژه ای که چندین سال پیش کنار گذاشته بود، منتشر کرد. در 10 اوت سال جاری، او یک نسخه ارتقاء یافته را منتشر کرد که باعث می شود “Shift Distro” گسترده ای در رابط کاربری توزیع لینوکس ایجاد کند.

MakuluLinux Shift یک توزیع لینوکس با طراحی خوب است که چندین مفهوم اصلی طراحی را با ویژگی های عملکردی که در جا های دیگر یافت نشد، ترکیب می کند. یکی از منحصر به فردترین ویژگی های Shift، توانایی تغییر عناصر اصلی طراحی، بدون زحمت است.

MakuluLinux.

چند توزیع دیگر لینوکس، دارای مکانیسم های محدودی برای تغییر ظاهر و feel of the desktop هستند. آن ها معمولاً شامل بارگیری فایل های جداگانه نصب و روش های نصب مجدد هستند. این امر مستلزم پیکربندی ادغام و ادغام خارجی است که در بسیاری از مواقع، بدون مشکل کار می کند.

Shift فراتر از یک نسخه رومیزی ساده، است. این برنامه تنظیمات گسترده ای را در مورد همه موارد مربوط به دسکتاپ انجام می دهد. کل دسکتاپ با یک کلیک جلوی چشمان شما تغییر می کند. در عرض چند ثانیه، سیستم عامل کامل تغییر می کند. این شامل منو ها، اسکله ها، مجموعه نماد ها، مکان نما، پانل ها، سبک ها و مضامین است.

جدول زمانی MakuluLinux

MakuluLinux در سال 2013 با رویکرد متفاوتی برای پیاده سازی ویژگی های سیستم عامل لینوکس آغاز به کار کرد. چند سال گذشته تغییرات قابل توجه و توسعه جدیدی را در این خانواده لینوکس به ارمغان آورده است.

“رایمر” MakuluLinux را در محل قبلی خود در آفریقا راه اندازی کرد. از این رو نام توزیع کننده قاره آفریقا را نشان می دهد. “Makulu” کلمه “رئیس بزرگ” در زبان زولو است. این نام که اکنون در ویتنام واقع شده است، هنوز برای نام تجاری این توزیع بسیار مناسب است.

نسخه های قبلی MakuluLinux گزینه های رومیزی Xfce، KDE و Enlightenment 17 را ارائه می داد. “Raymer” که از ابتدا در سال 2015 بازسازی شد، توزیع های خود را مجدداً در سه نسخه مختلف، مهندسی کرد. سال گذشته، توسعه دهنده دور دیگری از rip، جایگزینی و بازسازی را انجام داد.

MakuluLinux در حال حاضر در چهار نسخه از جمله Shift عرضه می شود. اما اگر توزیع Shift را اجرا کنید، می توانید هشت محیط دسکتاپ را تجربه کنید. سه نسخه دیگر Core، Flash و LinDoz هستند.

LinDoz دارای اصلاح داخلی میز کار Cinnamon است. Flash نسخه اصلاح شده داخلی محیط Xfce را اجرا می کند. Core، که تغییرات اساسی را ایجاد کرد، از یک دسکتاپ بسیار سفارشی که از Xfce و Cinnamon جدا شده است، با عناصر GNOME استفاده می کند.

ابزار Transformer دسکتاپ

سیستم عامل قابل تغییر رایمر، قطعات محیط دسکتاپ پشتیبانی شده در ISO بارگیری شده را، ارائه می دهد. به این ترتیب، کاربر می تواند تنها یک بار نصب کرده و گزینه های توزیع را تنها یک بار تنظیم کند. تغییر دسکتاپ فقط یک کلیک و چند ثانیه طول می کشد تا اتفاق بیفتد.

تا کنون، MakuluLinux Shift دارای هشت رابط رومیزی مقیم است. توسعه دهنده قصد دارد موارد بیشتری را اضافه کرده و آن ها را از طریق به روزرسانی سیستم آینده (OTA) به عنوان بخشی از فرایند توزیع نورد و جزئی نورد، ارائه دهد.

در این نسخه دوم Shift، هشت محیط منحصر به فرد وجود دارد: LinDoz، Core، Flash، Simple، Dash، Unity، Plasma و Gnome. هر محیط دسکتاپ ظاهر متمایز خود را دارد.

هشت طرح بندی مجزا، شامل 330 تصویر زمینه چشم نواز، 92 مجموعه آیکون، 20 مکان نما، 14 تم GTK، اسکله ها، پانل ها و منو های مختلف است. برای بارگیری بسته های جدید نیازی به اینترنت نیست. نیازی نیست هیچ اسکریپتی را بارگیری و اجرا کنید. لازم نیست چیزی را پیکربندی کنید. فقط روی مورد منو کلیک کنید و نمای دسکتاپ مورد نظر خود را انتخاب کنید. کاربران همچنین می توانند طرح منحصر به فرد خود را ایجاد کرده و آن را به مجموعه موجود اضافه کنند.

این که بتوانید به راحتی انواع مختلف رابط های کاربری را تغییر دهید، MakuluLinux را در سطح بالاتری از نوآوری لینوکس قرار می دهد. مفهوم تغییر رایمر، بدون شک توسط دیگر توسعه دهندگان توزیع “قرض” گرفته خواهد شد. این همان چیزی است که رایمر انتظار دارد.

رایمر:

این اولین توزیع قابل تغییر لینوکس در جهان است، بنابراین این یک معامله بسیار بزرگ است، مخصوصاً برای پروژه ما. برای اولین بار، ما چیزی را منتشر کردیم که در هیچ جای دیگر وجود ندارد. هیچ کس نتوانسته است به این هدف برسد و من گمان می کنم که این به یک هنجار جدید تبدیل شود. کاملاً مطمئن هستم که توسعه دهندگان دیگر این نسخه را کپی کرده و دنبال می کنند.

دور شدن از نسخه های دیگر

بدون شک، توزیع های Core، Flash و LinDoz فقط برای مدتی باقی می مانند. اما هیچ توزیع جدیدی اضافه نخواهد شد. اما چرا؟ رایمر توضیح داد که Shift نیاز به تکامل دارد و توجه کامل او را برای این کار، نیاز دارد. اما او خط فعلی توزیع های منتشر شده را حفظ خواهد کرد. در نهایت، توزیع Shift جایگزین همه آن ها می شود.

رایمر می گوید:

Shift اکنون جایگزین توزیع های دیگر ما، حداقل به صورت کوتاه مدت می شود. زیرا تغییر طرح، اساساً مانند توزیع اصلی یک به یک احساس می شود. برای LinDoz، Flash و Core، Shift آن ها را کاملاً شبیه سازی می کند.

نسخه موجود Shift بر اساس تست دبیان است. Shift بر روی Gnome Framework توسعه یافته است و از Gnome 40 جدید و ویژگی های آن به طور کامل پشتیبانی می کند. هر چهار نسخه فعلی MakuluLinux در پایگاه کد Debian موجود است. هر نسخه نیز در اوبونتو، موجود خواهد بود.

در زیر کاپوت

مرکز نرم افزاری Shift از بسته های نصب نرم افزار Flathub و Snaps به طور کامل پشتیبانی می کند. اما مگر اینکه نیاز های محاسباتی غیر معمولی داشته باشید، به احتمال زیاد نیازی به افزودن عناوین بیشتری به عنوان عناوین نرم افزاری دیگر نخواهید داشت.

اگرچه، رایمر کار نسبتاً مناسبی را برای ایجاد تعادل بین تعداد و انواع برنامه های کاربردی که در این توزیع ارائه کرده بود انجام داد. همه این نرم افزار ها از قبل تنظیم شده اند، بنابراین همه چیز کار می کند.

MakuluLinix Shift با برنامه های پشتیبان Debian مانند مدیر درایور، مدیر صفحه کلید و مدیر زبان، بسیار کاربر پسند است. همچنین مجموعه بزرگی از درایور های از پیش نصب شده برای اطمینان از عملکرد دستگاه های plug-and-play بدون مشکل وجود دارد.

Shift بر روی چارچوب Gnome طراحی شده است، بنابراین از استفاده از افزونه های gnome پشتیبانی می کند. همچنین از جلوه های ویژه برای عملکرد Compiz-like نیز پشتیبانی می کند.

شاید ابزار سازنده از نظر عملکردی که MakuluLinux را از سایر توزیع ها متمایز می کند، با ویژگی تعویض دسکتاپ همتراز است. ابزار سازنده، به شما امکان می دهد پشتیبان گیری از نسخه در حال اجرا سیستم عامل خود را به طور کامل به صورت ISO نصب کنید. این باعث می شود هنگام نصب Shift بر روی رایانه های دیگر، پیکربندی خود را کپی کنید.

سخن پایانی

توزیع Shift به تنهایی جایگزین مناسبی برای سه نسخه دیگر MakuluLinux است. این نرم افزار بهترین ویژگی های محیط های رایج دسکتاپ را در یک پلتفرم قرار می دهد و آن ها را در یک پلتفرم محاسباتی جمع می کند.

چیزی که به MakuluLinux برتری بیشتری، نسبت به سایر گزینه های لینوکس می دهد، میزان تغییر تنظیمات رایمر در پایگاه کد است. این را در گزینه های پیکربندی و گزینه های تنظیم هر طرح مشاهده می کنید. شما همچنین می توانید آن را در ظاهر، شبیه به برخی از محبوب ترین محیط های رومیزی مشاهده کنید.

معنی این دو کلمه را به خاطر بسپارید. LOOK در “ظاهر و احساس” به ظاهر طراحی دسکتاپ اشاره دارد. FEEL یک پیشنهاد در مورد نحوه عملکرد UI در آن تغییر دسکتاپ در این سیستم عامل MakuluLinux است.

MakuluLinux می تواند تجربه محاسبات شما را متحول کند. Shift یکی از قابل تنظیم ترین و آسان ترین پلتفرم های لینوکس است که در هر مکانی پیدا خواهید کرد.

منبع: technewsworld

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *