آموزش, اندروید

اندروید استودیو 4 که به تازگی منتشر شده، چه ویژگی هایی دارد؟

اندروید استودیو 4

اندروید استودیو 4 درست سه ماه پس از انتشار نسخه ‌ی 3/6 منتشر شده است که دارای امکانات جدیدی است و البته تعدادی از مشکلات نسخه قبلی را برطرف کرده است.

همانطور که در بالا گفته شد گوگل در فوریه ‌ی گذشته نسخه ‌ی 3/6 ابزار اندروید استودیو را منتشر کرد که این نسخه دارای امکانات اضافی و کاربردی بود و برخی از خطا های آن نیز رفع شد.

سه ماه بعد گوگل تصمیم گرفت تا نسخه‌ی جدید آن را در دسترس قرار دهد. در اندروید استودیو 4 تنوع امکانات بسیار افزایش یافته است، این در حالی است که تعدادی از مشکلات نسخه قبلی که در تجربه‌ی کاربری اثر منفی داشت، رفع شده است.

اولین قابلیت اندروید استودیو 4 ویرایشگر حرکت (Motion Editor) نام دارد. تقریبا دو سال است که اندروید ایکس زیرشاخه‌ ای در بخش ConstraintLayout به نام MotionLayout دارد.

مهمترین هدف MotionLayout این است که این امکان را در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید در بین حالت ‌های مختلف طرح، به‌ شکلی ساده ‌تر انیمیشن‌ سازی کنید.

مشکل MotionLayout این بود که برای اجرای متحرک ‌سازی شخصاً باید در XML این کار را انجام می دادید. در نسخه ‌ی جدید اندروید استودیو رابطی با نام Motion Editor ایجاد شده است که این امکان را برای شما فراهم می کند تا به‌ شکلی بصری، انیمیشن‌ ها را در MotionLayout بسازید و ویرایش کنید.

تمام تغییراتی که نهایتاً در فایل XML می بینید، در تغییرات اندروید استودیو 4 دیگر برای انیمیشن‌ سازی نیازی نیست. خودتان در XML انجام دهید و کد بنویسید.

اندروید استودیو 4

Layout Inspector یکی دیگر از امکانات نسخه ی جدید است. Layout Inspector به شما امکان می‌دهد تا مشاهده کنید اپلیکیشنتان در صفحه چه ظاهری دارد.

همچنین می‌ توانید امکانات متنوع هر اپلیکیشن را به‌ طور همزمان روی صفحه ببینید. در اندروید استودیو 4 خواهید دید که بهبود های خاصی تعبیه شده است تا مزیت ‌های بیشتری به کاربران ارائه دهد.

در Layout Inspector اجزای مختلفی از اپلیکیشن شبیه به نمودار درختی می بینید، با این ‌حال اندروید استودیو 4 مجهز به تعدادی امکانات اضافی مانند رفرش محتوا به‌ صورت آنی شده است.

اگر از اندروید استودیو جدید برای دستگاه ‌های اندروید 10 (و نسخه‌ های بالاتر) استفاده کنید به امکانات بیشتری دسترسی پیدا خواهید کرد.

ابزار Layout Inspector می‌تواند نمودار ها را با جزئیات بیشتری نسبت ‌به قبل ‌نمایش دهد، همچنین امکان نمایش سه ‌بعدی محتوا روی صفحه را نیز ارائه می دهد.

‌زمان طراحی اپلیکیشن ‌ها چالش‌ های زیادی پیش ‌روی توسعه‌ دهندگان قرار می‌گیرد، اما یکی از سخت ‌ترین آن ها می تواند ساخت طرح‌ بندی‌ ها باشد.

کاربران می‌ توانند در اندروید استودیو از طریق ابزار پیش ‌نمایش داخلی، طرح‌ بندی مد نظر خود را بسازند، اما نتیجه‌ ی نهایی به‌ شکل نه ‌چندان جالبی روی گوشی‌ به‌ نمایش در می ‌آید.

توجه کنید که ازطریق ابزار پیش ‌نمایش می توان بین اندازه ‌ها و کیفیت های مختلف صفحه‌ نمایش جابه‌جا شد، اما روند انجام این کار بسیار سخت خواهد بود.

اگر تجربه ساخت اپلیکیشن دارید و با این مشکل مواجه شده اید، بهتر است کمی با اندروید استودیو 4 کار کنید.

اندروید استودیو 4 با Layout Validation به شما کمک می ‌کند تا همزمان بدانید که طرح شما روی نمایشگر های متفاوت با اندازه و کیفیت مختلف چه ظاهری پیدا می‌کند و چگونه نمایش داده می شود.

یکی دیگر از مراحل سخت توسعه‌ اپلیکیشن‌ های اندرویدی به تلاش برای استفاده از ویژگی های جاوا 8 مربوط می شود.

ممکن است کدی را پیدا کرده باشید که توانایی پیاده سازی ابزار استریم را دارد یا اینکه بخواهید از تابع لامبدا (Lambda) استفاده کنید.

همچنین ممکن است به API جاوا 8 خاصی نیاز داشته باشید که روی پروژه ‌شما کار نکند. از مدت ‌ها پیش افزونه Android Gradle توانسته تعدادی از امکانات جاوا ۸ را به API های قدیمی اضافه کند، با این‌ حال از اندروید استودیو 4 به‌ بعد تمامی قابلیت ‌های جاوا 8 تحت پشتیبانی قرار می ‌گیرند.

برای دانلود اندروید استودیو 4 روی سیستم‌ عامل های ویندوز، لینوکس، مک و کروم OS می ‌توانید به وب سایت رسمی توسعه‌ دهندگان اندروید مراجعه کنید. همچنین می‌توانید ازطریق خود اپلیکیشن برای برای بروزرسانی آن اقدام کنید.

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *