آموزش, سخت افزار

افزایش امنیت روتر به کمک چند راهکار ساده!

امنیت روتر

برخی افراد می باشند که از خطر هک شدن روتر خود احساس نگرانی می کنند. اینگونه افراد همیشه به دنبال راهی هستند که بتوانند امنیت روتر خود را تضمین کنند. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با روش هایی آشنا کنیم که بتوانید امنیت شبکه خانگی خود را تضمین کنید.

روتر چیست؟

یک شبکه بی سیم خانگی اساسی به معنای اتصال یک نقطه دسترسی به اینترنت، مانند کابل ارائه دهنده خدمات اینترنت شما، به یک روتر (بی سیم) است تا به شما اجازه دهد چندین دستگاه خیلی سریع به شبکه متصل شوند.

مراحل بالا بردن امنیت روتر

1) نام پیش فرض شبکه بی سیم خانگی خود را تغییر دهید.

اگر می خواهید روتر خود را ایمن کنید، اولین کاری که باید انجام دهید تغییر نام شبکه Wi-Fi است که به آن SSID (شناسه تنظیم سرویس) نیز می گویند. دقت کنید که اگر نام شبکه وای فای شما آسان است و هر کسی به راحتی می تواند آن را پیدا کند می توانید پسورد شبکه وای فای خود را به صورت برعکس بگذارید.

مثلا اگر نام شبکه وای فای شما “Can’t hack this” است، می توانید برای امنیت بیشتر آن بر عکس این پسورد را بگذارید. مثلا: siht kcah t’nac.

اما نام های دیگری مانند: “این یک وای فای نیست” نیز کاملاً قابل قبول است. تغییر نام پیش فرض Wi-Fi شما باعث می شود مهاجمان مخرب نتوانند بفهمند چه نوع روتری دارید. اگر یک مجرم سایبری نام سازنده روتر شما را بداند ، می داند که آن مدل چه آسیب پذیری هایی دارد و سپس سعی می کند از آن ها بهره برداری کند.

ما اکیداً توصیه می کنیم که شبکه خانگی خود را مانند: “John’s Wi-Fi” نام گذاری نکنید. شما نمی خواهید افراد در نگاه اول بدانند کدام شبکه وای فای بی سیم متعلق به شماست در حالی که احتمالاً سه یا چهار Wi-Fi همسایه که در اطراف شما سکونت می کنند وجود دارد.

به یاد داشته باشید که افشای بیش از حد اطلاعات شخصی روی نام شبکه بی سیم ممکن است شما را در معرض یک عملیات سرقت هویت قرار دهد.

2) اطمینان حاصل کنید که یک رمز عبور قوی و منحصر به فرد برای روتر تنظیم کرده اید

احتمالاً می دانید که هر روتر بی سیم با نام کاربری و رمزعبور پیش فرض خود، از قبل تنظیم شده است که در مرحله اول برای نصب و اتصال روتر شما این نام کاربری و رمز عبور مورد نیاز است. توجه داشته باشید که حدس زدن برای هکرها کار بسیار آسانی است، به خصوص اگر هکر ها فرد مقابل را بشناسند. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که که رمز عبور و نام کاربری را تغییر داده اید.

3) با فعال کردن رمزگذاری شبکه، امنیت Wi-Fi را افزایش دهید

روی شبکه بی سیم خود پسورد بگذارید

شبکه های بی سیم با چندین زبان رمزگذاری مانند WEP ،WPA یا WPA2 ارائه می شوند. برای درک بهتر این اصطلاحات، WPA2 مخفف Wi-Fi Protected Access 2 است و هم یک پروتکل امنیتی و هم یک استاندارد فعلی در صنعت است (شبکه های WPA2 تقریباً در همه جا وجود دارد) و رمزگذاری ترافیک در شبکه های Wi-Fi را رمزگذاری می کند.

همچنین این برنامه با امنیت کمتر جایگزین WEP قدیمی می شود. از سال 2006، همه محصولات دارای Wi-Fi مجاز، باید از امنیت WPA2 استفاده کنند. WPA2 AES هم اکنون یک سیستم امنیتی استاندارد است، بنابراین همه شبکه های بی سیم با آن سازگار هستند.

خبر خوب این است که WPA3 از قبل موجود است و جایگزین WPA2 خواهد شد. اتحاد Wi-Fi اخیراً استاندارد امنیت شبکه بی سیم نسل جدید خود را اعلام کرده است که هدف آن حل یک مسئله امنیتی مشترک است:

باز کردن شبکه های Wi-Fi بیش از این با پیشرفت های امنیتی همراه است و مجموعه ای از ویژگی ها را برای ساده سازی پیکربندی امنیت Wi-Fi برای کاربران و ارائه دهندگان خدمات در بر می گیرد.

4) وقتی در خانه نیستید، روتر را خاموش کنید

در هنگام عدم حضور در خانه وای فای را خاموش کنید

به منظور ایمن سازی شبکه خود، توصیه می کنیم اکیداً در صورت عدم استفاده طولانی مدت از شبکه خانگی بی سیم را غیرفعال کنید. با همه دستگاه هایی که از کابل های اترنت استفاده می کنند یا در خانه نیستید، باید همین کار را انجام دهید.

با این کار، شما در حال بستن همه راه های فرصت برای هکرهای مخرب هستید که ممکن است سعی کنند به آن دسترسی پیدا کنند در حالی که شما بی خبر هستید.

5) روتر خانه شما کجاست؟

احتمالاً تا به حال به این موضوع فکر نکرده اید، اما مکان روتر در خانه شما نیز می تواند در امنیت شما تأثیر بگذارد. بدین منظور روتر بی سیم را تا حد ممکن به وسط خانه خود نزدیک کنید. دلیل این کار این است که اول از همه، دسترسی مساوی به اینترنت برای همه اتاق های خانه شما را فراهم می کند. ثانیا، شما نمی خواهید محدوده سیگنال بی سیم خود را بیش از حد در خارج از خانه خود قرار دهید.

به همین دلیل، توصیه می کنیم روتر بی سیم خود را نزدیک پنجره منزل خود قرار ندهید، زیرا هیچ تضمینی برای جلوگیری از هک وای فای توسط مخرب های خارج از خانه شما وجود ندارد.

6) برای افزایش امنیت روتر از رمز عبور قوی استفاده کنید

برای راه اندازی روتر بی سیم خود، معمولاً باید به یک بستر یا سایت آنلاین دسترسی داشته باشید، جایی که می توانید چندین تغییر در تنظیمات شبکه خود ایجاد کنید. اکثر روتر ها دارای نام پیش فرض مانند “admin” و “wireless” هستند که برای هکر های مخرب آسان است.

آیا می دانید تعداد شبکه های بی سیم طی 8 سال گذشته به طرز چشمگیری افزایش یافته است؟

در سال 2010، 20 میلیون شبکه Wi-Fi در سراسر جهان وجود داشت و در 8 سال بعد، این تعداد افزایش یافت.

7) IP آدرس پیش فرض روتر را برای افزایش امنیت تغییر دهید

آدرس ip خود را تغییر دهید

تغییر آدرس پیش فرض IP به یک آدرس کمیاب، یکی دیگر از مواردی است که شما باید در نظر داشته باشید تا امنیت روتر خود را بهتر انجام دهید تا ردیابی آن برای هکر ها دشوارتر شود.

زمان مورد نیاز: 2 دقیقه

مراحل تغییر آدرس ip روتر

  1. مرحله اول

    به عنوان ادمین به پنل روتر خود وارد شوید.

  2. مرحله دوم

    پس از ورود، نام کاربری و رمز عبور را در صفحه ورود وارد کنید.

  3. مرحل سوم

    سپس Network> LAN که در منوی سمت چپ است را انتخاب کنید.

  4. مرحله چهارم

    آدرس IP را به اولویت تغییر دهید، سپس روی ذخیره کلیک کنید.

8) قابلیت DHCP روتر را خاموش کنید

قابلیت DHCP روتر را خاموش کنید

برای افزایش امنیت روتر باید سرور Dynamic Host Configuration Protocol (DHCP) را خاموش کنید، این همان آدرس IP است که به هر دستگاه در شبکه اختصاص داده شده می شود.

درعوض باید از یک آدرس ثابت استفاده کرده و تنظیمات شبکه خود را وارد کنید. این بدان معنی است که شما باید وارد دستگاه خود شوید و یک IP آدرس مناسب با روتر خود به آن اختصاص دهید.

9) دسترسی از راه دور مودم را غیرفعال کنید

اکثر روتر ها به شما امکان می دهند فقط از طریق دستگاه متصل به رابط کاربری آن ها دسترسی پیدا کنید. با این حال، برخی از آن ها حتی از سیستم های از راه دور نیز امکان دسترسی دارند.

وقتی دسترسی از راه دور را خاموش کردید، بازیگران مخرب نمی توانند از طریق دستگاهی که به شبکه بی سیم شما متصل نیست، به تنظیمات حریم خصوصی روتر شما دسترسی پیدا کنند.

برای انجام این تغییر، به رابط وب دسترسی پیدا کرده و “دسترسی از راه دور” یا “مدیریت از راه دور” را جستجو و سپس خاموش کنید.

10) همیشه نرم افزار روتر خود را به روز نگه دارید

این نرم افزار قسمت اساسی امنیت روتر شماست. سیستم عامل روتر بی سیم، مانند: هر نرم افزار دیگر، دارای اشکالاتی است که می تواند به آسیب پذیری های اساسی تبدیل شود و توسط هکر ها مورد توجه قرار گیرد، متأسفانه بسیاری از روتر های بی سیم گزینه به روزرسانی خودکار نرم افزار را ندارند، بنابراین مجبورید که این کار را به صورت دستی انجام دهید.

و حتی برای آن دسته از شبکه های Wi-Fi که می توانند به صورت خودکار به روز شوند، همچنان لازم است این تنظیم را روشن کنید.

منبع: heimdalsecurity.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *