مجله تکنولوژی

موارد استفاده از کابل HDMI کدامند؟

موارد استفاده از کابل HDMI

کابل HDMI رابط استاندارد مدرنی برای اتصال دستگاه های دیداری و شنیداری شما به یکدیگر است. با این حال بسیاری از مردم این نوع رابط را با کابل های دیگری اشتباه می گیرند، بنابراین در اینجا برخی از مسائل رایج را بررسی می کنیم و آن ها را با جزئیات بیشتری توضیح می دهیم.

اتصال HDMI در پشت تلویزیون یا پخش کننده Bluray شما به این شکل است:

درگاه کابل HDMI در پشت تلویزیون

کمی شبیه پورت USB در کامپیوتر شما است اما کمی بلند تر و پهن تر. اتصال به گونه ای طراحی شده است که کابل های HDMI فقط در یک جهت مناسب باشند. نمونه های موجود در تصویر ورودی های HDMI در پشت گیرنده AV است. معمولاً یک گیرنده دارای چندین ورودی HDMI است. اینجا جایی است که شما خروجی های HDMI را به دستگاه های خود متصل می کنید.

حتی اگر ورودی با نام دستگاه برچسب گذاری شده باشد، مهم نیست که چه دستگاهی را به آن متصل کنید. آن ها همه یکسان هستند. این نام ها فقط یک راهنما ارائه می دهند و به راحتی می توانید به خاطر بسپارید که همه چیز به کجا متصل است.

HDMI مخفف High Definition Multimedia Interface است و بیشترین سیگنال HD برای انتقال صدا و تصویر با کیفیت بالا از طریق یک کابل است. این کابل هم در بخش تجاری AV مورد استفاده قرار می گیرد و هم بیشترین استفاده را در خانه ها دارد که دستگاه هایی مانند تلویزیون دیجیتالDVD player ،BluRay player ،Xbox ، Playstation و Apple TV را به تلویزیون وصل می کند.

بیشتر دستگاه های AV خانگی با استفاده از این کابل ساده و موثر، متصل می شوند، اما اکنون HDMI در لپ تاپ ها و رایانه های شخصی نیز وجود دارد بنابراین به استانداردی در بازار های تجاری در زمینه تکنولوژی تبدیل می شود. برای آموزش، ارائه، علائم دیجیتال و نمایش با کیفیت و برای انتقال سیگنال های ویدئویی و صوتی با کیفیت بالا از یک دستگاه به دستگاه دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.

تفاوت کابل ها و اتصالات HDMI در چیست؟

نسخه استاندارد 14 میلی متری اتصال HDMI با نام ‘Type A’ شناخته می شود و به صورت اتصال ‘plug‘ یا ‘male‘ روی کابل در دسترس است. یک کابل HDMI معمولی عموما از دو طرف متصل می شود، سوکت های HDMI Type A در دستگاه های AV (منبع، نمایشگر، صفحه نمایش، TVG و …) نمایش داده می شوند.

کابل HDMI Type A رایج ترین نسخه است و در اکثر تجهیزات دیداری و صوتی از تلویزیون، Blu-Ray و XBox گرفته تا تجهیزات توزیع حرفه ای مانند تقویت کننده های توزیع HDMI، دستگاه های ماتریسی و سوئیچر های siganl وجود دارد. اما نسخه های اتصال HDMI Mini (Type C) و HDMI Micro (Type D) HDMI نیز در دسترس هستند، زیرا دستگاه های کوچک تر مانند تلفن های هوشمند و تبلت ها به طور فزاینده ای به منابع شخصی HD AV تبدیل می شوند.

با این حال محدودیت هایی برای انتقال HDMI وجود دارد. ما توصیه می کنیم هنگام استفاده از کابل HDMI «استاندارد» نوع 1، طول های سیم آن نباید بیش از 10 متر باشد.

موارد استفاده کابل HDMI

برای استفاده از کابل HDMI به دستگاه هایی نیاز دارید که از این استاندارد پشتیبانی کنند. آن ها باید دارای یک رابط یا پورت HDMI باشند که با کمک کابل HDMI قابل استفاده باشند. رابط های HDMI به هر شکل و رنگی ارائه می شوند، اما همه آن ها همان کار را انجام می دهند، انتقال سیگنال های صوتی و تصویری از یک دستگاه مانند لپ تاپ به دستگاه دیگر مانند تلویزیون.

علاوه بر نمایش ساده خروجی ویدئو، HDMI برای انجام کار های بیشتر نیز پیشرفت کرده است. بسته به نسخه آن، می توان از HDMI برای کنترل سایر دستگاه ها با استفاده از HDMI Consumer Electronics Control (HDMI-CEC)، اشتراک اینترنت با استفاده از کانال اترنت HDMI (HDMI-HEC) و ارسال خروجی صدا با استفاده از کانال بازگشت صدا (HDMI-ARC) استفاده کرد.

پنج نوع اتصال HDMI مختلف وجود دارد از جمله نوع A ،B ،C ،D، و E. اما متداول ترین مورد در بیشتر موارد استفاده نوع A (استاندارد) است که 13.9 میلی متر × 4.45 میلی متر است و دارای 19 پایه است. برای اتصال HDTV، تلویزیون های هوشمند، لپ تاپ ها، set-top-boxes، پروژکتور ها، Blu-Ray و دستگاه های پخش DVD استفاده می شود. بنابراین کابل استاندارد HDMI نوع A می تواند برای شما چه کاری انجام دهد؟

تماشای فیلم ها از لپ تاپ در تلویزیون

تماشای فیلم از لپ تاپ با کابل HDMI

محبوب ترین موارد استفاده برای کابل HDMI تماشای محتوای ویدئویی از لپ تاپ در هر تلویزیونی، اعم از هوشمند یا معمولی است. یک تلویزیون قطعاً جذابیت بصری بیشتری به خصوص در محیط اتاق نشیمن ایجاد می کند. اگر فیلمی را در لپ تاپ یا سرویس پخش جریانی آنلاین مانند Netflix دانلود کرده اید، کابل HDMI یکی از بهترین و ارزان ترین روش های تماشای محتوا در تلویزیون است.

در صورت عدم وجود کابل HDMI، شما به یک تلویزیون هوشمند با تمام امکاناتی که ممکن است برخی از افراد نداشته باشند، نیاز دارید.

اتصال لپ تاپ به یک مانیتور دیگر

اتصال لپ تاپ به مانیتور با کابل HDMI

یکی دیگر از روش های محبوب و پر کاربرد استفاده از کابل HDMI، اتصال لپ تاپ یا کامپیوتر رومیزی به یک مانیتور دوم است. بیشتر افراد فقط با یک مانیتور که برای سیستم آن ها است کار می کنند، اما دسته دیگری از کاربران مانند توسعه دهندگان نرم افزار، ادیتور های ویدئو و طراحان به راحتی نمی توانند با یک مانیتور کار کنند. مانیتور دوم باعث افزایش بهره وری می شود.

اتصال decoder یا Set-Top-Box (STB) به تلویزیون

اتصال decoder یا Set-Top-Box (STB) به تلویزیون با کابل HDMI

استفاده دیگر از کابل HDMI خوب، اتصال رمزگشا PayTV یا Free-To-Air به تلویزیون شما است. قبلاً از کابل های کامپوزیت AV در آن استفاده می شد. اما آن روز ها اکنون پشت سر گذاشته شده اند. اکنون اکثر STB ها به منظور انتقال محتوای تصویری / صوتی با کیفیت بالا به تلویزیون شما، دارای پورت HDMI هستند.

اتصال یک Streaming Box به تلویزیون

اتصال یک Streaming Box به تلویزیون با کابل HDMI

Streaming Box ها اکنون جایگزین جعبه های SBT قدیمی شده اند. محتوای ویدئویی آنلاین با افزایش سرعت اینترنت در حال رشد است. بنابراین اکثر مردم برای سرگرمی شروع به تهیه اشتراک در سرویس های پخش آنلاین مانند Netflix ،Plex ،Apple TV + ،Prime Video و غیره می کنند.

این سرویس ها از جعبه های جریانی مانند Roku Express ،Chromecast ،Fire Stick ،Apple TV ،Mi Box S و… قابل دسترسی هستند. همه آن ها از کابل HDMI برای اتصال به تلویزیون شما استفاده می کنند. بهترین چیز این است که تلویزیون شما لازم نیست هوشمند باشد. در هر صورت این Streaming Box ها به سادگی تلویزیون عادی شما را با قابلیت پخش جریانی اینترنتی شارژ می کنند.

منابع: dignited.com و cie-group.com

Gerelateerde berichten

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *