آموزش, سخت افزار

آموزش نصب قطعات کامپیوتر در منزل

آموزش نصب قطعات کامپیوتر در منزل

در این مقاله قصد داریم آموزش نصب قطعات کامپیوتر در منزل را برای شما عزیزان شرح دهیم.

گام اول آموزش نصب قطعات کامپیوتر در منزل

در ابتدا باید نیاز خود را در نظر بگیرید و سپس با توجه به نیازتان قطعات مورد نظرتان را انتخاب کنید. یک کامپوتر معمولی رومیزی از قطعات زیر تشکیل شده است.

مادربورد کامپیوتر

مادربرد

مادربرد کامپیوتر یا برد اصلی، اصلی ترین جزء یک سیستم محسوب می شود که تمام قطعات جانبی دیگر به نوعی به آن متصل می شوند. این برد الکترونیکی یک برد چند لایه بوده و دارای اتصالاتی برای نصب قطعات مختلف می باشد.


پاور یا منبع تغذیه

پاور

منبع تغذیه یا پاور، وظیفه تامین نیروی الکتریکی لازم را برای قطعات داخلی کامپیوتر بازی می کند و اگر از کیفیت خوبی برخوردار نباشد، می تواند به کل سیستم صدمه وارد آورد.

کیس کامپیوتر

قاب کیس

کیس کامپیوتر یا در حقیقت قاب کامپیوتر، وظیفه نگهداری و محافظت از قطعات داخلی کامپیوتر را دارد.

سی پی یو یا پردازنده

پردازنده

CPU یا واحد پردازنده مرکزی، در حقیقت همان مغز کامپیوتر است که تمامی محسابات در آن انجام می شود. این قطعه بسیار گران قیمت و حساس می باشد و در زمان نصب قطعات کامپیوتر باید به پروسه نصب این قطعه توجه بیشتری داشت.

رم کامپیوتر

رم

رم یک حافظه با دسترسی سریع و تصادفی است که باعث می شود سرعت پردازش دستورات افزایش پیدا کند. این قطعه بر روی شیارهای موجود در مادربرد نصب می گردد.

هارد کامپیوتر

هارد

حافظه سخت یا هارد که امروزه به شکل SSD نیز در بازار موجود می باشد، وظیفه نگهداری از اطلاعات را بر عهده دارد و توسط یک کابل مخصوص به مادربرد متصل می شود.

کارت گرافیک

کارت گرافیک

کارت گرافیک یا GPU نیز یکی دیگر از قطعاتی است که بر روی شیارهای مادربرد می تواند قرار بگیرد. این قطعه وظیفه پردازش گرافیکی را بر عهده دارد.

درایور نوری

دی وی دی رایتر

درایور نوری که امروزه بیشتر به شکل دی وی دی رایتر می باشد، وظیفه خواندن و نوشتن اطلاعات را بر روی دیسک های نوری انجام می دهد و با استفاده از کابل مخصوص به مادربرد متصل می شود.

و… .

در بخش زیر به طور کامل برای شما آموزش نصب قطعات کامپیوتر در منزل و قطعات مورد نیاز را به همراه عکسشان معرفی کرده ایم:

تمامی این قطعات بستگی به نیاز شما انتخاب می شوند و شما می توانید بهترین انتخاب ها را با توجه به نیازتان داشته باشید تا بتوانید از نهایت کارایی سیستمتان به بهترین شکل استفاده کنید.

آموزش نصب قطعات کامپیوتر در منزل
کیس به همراه تمامی قطعات

گام دوم

باید قطعات را به ترتیب آماده کنید:

1. قاب کیس را روی میز دلخواه قرار دهید و سپس پایه های مادربرد را ببندید همچنین پنل کیس را در مکان آماده شده قرار دهید و در قسمت تعیین شده برای کارت شبکه و گرافیک، بسته به نیازتان بست های فلزی کیس را از آن قسمت ها خارج کنید.

بست های فلزی منظور قسمت هایی هستند که در سمت چپ کیس و پایین فن مشاهده می کنید.

آموزش نصب قطعات کامپیوتر در منزل
قاب کیس خالی

2. پایه های کوچک و فلزی یا پلاستیکی را با توجه به اندازه کیستان در بخش های خودشان قرار دهید و چک کنید که حتما محکم روی کیس بسته شده باشند.

در ادامه برای آموزش نصب قطعات کامپیوتر در منزل این نکات را در نظر داشته باشید که:

نباید پیچ اضافه داخل کیس بیوفتد.
مادربرد را با دقت و محکم ببندید تا لق نباشد و ثابت قرار گیرد.

گام سوم

در این مرحله باید مادربرد را روی پایه ها ببندید و بعد از آن پردازنده را در محل مخصوص خودش قرار دهید و سپس آن را محکم کنید.

اندکی از خمیر سلیکون را روی پردازنده قرار دهید و سپس فن پردازنده را روی پردازنده قرار دهید. معمولا فن های پردازنده نو، روی خودشان خمیر سلیکون دارند و لازم نیست به آن اضافه کنید.

آموزش نصب قطعات کامپیوتر در منزل
قرار دادن مادربرد، پردازنده و فن

این نکته را در نظر داشته باشید که خمیر سلیکون نباید به قدری زیاد باشد که از بین پردازنده و فن CPU بیرون بزند و همچنین نباید آنقدری کم باشد که روی پردازنده را پر نکند.

گام چهارم

آموزش نصب قطعات کامپیوتر در منزل

در این مرحله شما باید سیم های پاور و ریست کیس را متصل کنید. معمولا در کنار هر پین، نام آن ها نوشته شده است پس با دقت هر کدام را سر جایش قرار دهید.

گام پنجم

در این بخش باید رم های سیستم را در اسلات های رم قرار دهید و چک کنید که محکم در جای خود قرار گرفته باشند و لق نباشند. اگر تعداد رم ها بیشتر از 1 است بهتر است رم ها را در اسلات های هم رنگ قرار دهید.

آموزش نصب قطعات کامپیوتر در منزل
قرار دادن رم ها در اسلات های هم رنگ

گام ششم

هارد و دی وی دی هایتان را در محل مشخص شده قرار دهید و آن ها را نیز محکم کنید. (در کیس های قدیمی به وسیله پیچ محکم می شوند)

آموزش نصب قطعات کامپیوتر در منزل
محکم کردن هارد ها و دی وی دی رایتر

گام هفتم

باید گرافیک را در جای خود قرار دهید و آن را هم چک کنید تا محکم باشد.

آموزش نصب قطعات کامپیوتر در منزل

گام هشتم

آموزش نصب قطعات کامپیوتر در منزل

در این بخش باید پاور را در جای مخصوص خود قرار دهید و پیچ های آن را ببندید.

گام نهم آموزش نصب قطعات کامپیوتر در منزل

در این بخش کابل های پاور و دی وی دی رایتر ها را وصل کنید.

آموزش نصب قطعات کامپیوتر در منزل
اتصال کابل 24 پین پاور به مادربرد

کابل های پاور را در مراحل آخر متصل کنید

آموزش نصب قطعات کامپیوتر در منزل
اتصال کابل های ساتا به مادربرد

اسمبل سیستم شما به پایان رسیده است. کافی است کابل های سیستم را وصل کنید و آن را به مانیتور متصل کنید، تصویر بگیرید. اگر نمایش به درستی انجام شد، سپس در قاب کیس را ببندید و از آن به راحتی استفاده کنید.

One thought on “ ”

  1. MD گفت:

    جالب بود دستتون مرسی!

  2. ناشناس گفت:

    عالی خیلی خوب و کامل

  3. امیررضا گفت:

    خوب نبود حداقل توضیح کامل تری می‌دادید . همین فقط گفتید مثلا در آخر سیم هارا وصل کنید آخه من از کجا بدونم سیم را کجا وصل کنم اینها را هم می‌دونند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *